Hlavní obsah

Veřejná doprava v EU je moc drahá, kritizuje Greenpeace. Výhrady má i k Česku

Foto: Profimedia.cz

Nejhůře v žebříčku dopadly Bulharsko, Chorvatsko, Řecko a Norsko.

Reklama

Ekologická organizace Greenpeace uveřejnila studii, ze které vyplývá, že většina zemí EU má příliš drahé jízdné. Česko se v žebříčku umístilo na 11. příčce. Ani tak to není chvályhodný výsledek.

Článek

Z nejnovější studie ekologické organizace Greenpeace vyplývá, že velká většina evropských zemí má až příliš drahou veřejnou dopravu. Kromě Lucemburska a Malty, které zavedly vnitrostátní veřejnou dopravu zdarma, pouze Rakousko, Německo a Maďarsko mají relativně dostupné jízdné pro své občany.

Ve zbývajících 25 zkoumaných zemích je veřejná doprava finančně nedostupná. Nejhůře v žebříčku dopadly Bulharsko, Chorvatsko, Řecko a Norsko. Česká republika se sice umístila na 11. místě, ale podle autorů studie ani to není nijak oslnivý výsledek. Vadí jim například, že České dráhy nenabízejí slevu pro studenty, důchodce a postižené lidi na celoroční jízdenky.

Na druhou stranu se Praha umístila na 4. místě v žebříčku hlavních měst. Ta má podle výsledků studie nejlepší celoroční jízdné ze všech analyzovaných měst. Studie také chválí přibližně 65% slevu pro lidi se zdravotním postižením, starší a nízkopříjmové osoby a studenty.

Z hlavních měst naopak nejhůře dopadly Dublin, Londýn, Paříž a Amsterdam, které nabízejí jízdenky za více než 2,25 eura na den. Například v Amsterdamu činí cena roční jízdenky 1001 € (23 452 korun).

Jízdenka jako luxusní zboží

V přibližně dvou třetinách analyzovaných zemí pak vůbec neexistuje dlouhodobá jízdenka. Krom toho si zpráva bere na mušku také daně z veřejné dopravy. Ty se v EU pohybují v průměru kolem 11 %, což je stále více než u mnoha jiných základních služeb a potřeb.

V Rumunsku, Bulharsku, Estonsku, Slovensku a Chorvatsku je na ni uvalena stejná daň jako na luxusní zboží a šperky. V tomto ohledu ale vede Maďarsko se svojí 27% daní.

Greenpeace zdanění porovnává například s nulovou daní na přeshraniční letenky a letecké palivo, což podle organizace udržuje nízkou cenu neekologické dopravy, zatímco doprava šetrná ke klimatu zůstává příliš drahá.

Zrušení DPH na autobusovou a vlakovou dopravu je podle závěrů zprávy jednoduchou možností, jak lidi přimět k omezení používání aut a tím v důsledku snížení emisí.

Tomu nasvědčuje i tvrzení německého dopravního úřadu, podle kterého od zavedení nové nízkonákladové celostátní cestovní karty každý pátý člověk, který si jízdenku koupil, do té doby běžně veřejnou dopravu nepoužíval. Takzvaný Deutschlandticket nabízí cestujícím měsíční jízdenku za 49 eur na lokální i regionální veřejnou dopravu.

Německý ministr dopravy Volker Wissing minulý měsíc vyjádřil podporu podobné levné celoevropské jízdence na veřejnou dopravu. Tento návrh podporuje právě organizace Greenpeace a vyzvala Evropskou komisi, aby v budoucnu její zavedení usnadnila, píše server EU Observer.

„Vlády musí zavést jednoduché a cenově dostupné ‚klimatické jízdenky‘ pro veřejnou dopravu, aby snížily účty lidí a omezily spotřebu ropy, která vede naši planetu ke klimatické katastrofě,“ uvedla Lorelei Limousinová, pracovnice Greenpeace v oblasti dopravy v EU.

Dále navrhuje, aby tyto služby byly hrazeny ze zdanění znečišťujících forem cestování a aby se ukončily daňové výjimky, kterou jsou právě platné pro mezinárodní lety a letecké palivo.

Reklama

Doporučované