Archeologové začali zkoumat život lidí ve vesmíru

Z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) se tento týden stala archeologická lokalita.

Archeologie zažívá milník. Skupina vědců spustila první archeologický výzkum života lidí ve vesmíru. Bude studovat život posádky Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Do terénu kvůli tomu ale nevyrazí.

Pojmu vesmírné archeologie se v posledních letech dostávalo pozornosti především v souvislosti s novými nalezišti objevenými přímo na naší planetě, kterých archeologové dosáhli pomocí analýzy satelitních snímků. Existuje ale i jiná vesmírná archeologie.

Vůbec první archeologickou studií života lidí ve vesmíru se stává výzkum mezinárodního týmu vědců, který bude studovat „mikrospolečnost“ posádky astronautů v „mikrosvětě“, kterým je paluba ISS, informoval o tom server americké stanice NPR.

Experiment začal tento týden. V jeho čele stojí Alice Gormanová z australské Flindersovy univerzity a Justin Walsh z Chapmanovy univerzity v Kalifornii. „Jsme první, kdo se pokusí porozumět tomu, jaký vztah mají lidé k předmětům, se kterými žijí ve vesmíru,“ řekl podle NPR Walsh a dodal, že studie má pomocí archeologické perspektivy ukázat, jak se lidé přizpůsobují zcela novému životnímu prostředí.

Studie se bude zabývat vývojem „vesmírné kultury“ od začátku fungování ISS v roce 2000 až dosud.

„Většina lidí zapojených do dlouhých vesmírných misí se v jejich průběhu snaží řešit technické, inženýrské nebo lékařské problémy. Obvykle si ale neuvědomují, že každý z těchto problémů má svou sociální a kulturní dimenzi. A pokud ji lidé budou ignorovat, jejich řešení nebude zcela optimální,“ napsal vědecký tým na svůj twitterový účet.

Zkoumat se bude z detailní fotomapy

Ze zřejmých důvodů se archeologové, na rozdíl od svých kolegů zabývajících se pozemským bádáním, nevydají přímo do terénu. „Archeologickou lokalitu“ v podobě vesmírné stanice budou studovat pomocí fotografií pořízených posádkou. Prostor pro tyto účely rozdělili na jednotlivé metry čtvereční.

„Místo kopání k odhalení nových vrstev půdy reprezentujících odlišné historické období, necháme lokalitu každý den fotografovat, abychom rozeznali, jak se v průběhu času mění,“ řekla k tomu Gormanová.

Autoři doufají, že se jim podaří zodpovědět mnoho otázek. Budou například zjišťovat, jak se členové posádky potýkají se vzájemnou interakcí a vybavením, které pochází z odlišných kultur. Chtějí také zjistit, jak se v kultuře práce odráží gender, rasa, příslušnost ke společenské třídě a hierarchie členů posádky. Studovat budou i vliv mikrogravitace na vývoj společnosti a kultury nebo způsoby, jakým si astronauti přizpůsobují prostory ISS vlastním potřebám.

Podle serveru Space.com by výsledky studie mohly pomoct vylepšit design budoucích vesmírných stanic nebo jiných zařízení.