Hlavní obsah

Zpoždění a zavřená letiště. Americká vláda nemá na výplaty klíčových lidí

Foto: Reuters

Letiště Hollywood Burbank na několik hodin nefungovalo kvůli nedostatku personálu, Kalifornie 7. října 2025.

Podle ministra dopravy se počet zaměstnanců letového provozu snížil kvůli shutdownu na polovinu. Někteří totiž odmítají pracovat ve chvíli, kdy nedostanou zaplaceno.

Článek

Leteckou dopravu ve Spojených státech zasáhly komplikace kvůli shutdownu, tedy výpadku financování a následného uzavření některých vládních institucí. Situace je výsledkem neschopnosti vládnoucích republikánů dohodnout se s demokraty na detailech dalšího rozpočtu, zejména v oblasti zdravotnictví.

Zpoždění a zrušení letů postihlo letiště v několika amerických městech. Problémy, které se projevily týden po zahájení vládní odstávky, přicházejí v době, kdy ministr dopravy Sean Duffy uvedl, že stále více dispečerů zůstává doma z důvodu nemoci.

Zatímco většina vládních zaměstnanců je během odstávky mimo službu, pracovníci letového provozu patří k nezbytným pracovníkům a musí proto během shutdownu pokračovat ve službě, přestože nedostávají plat.

Pracovníci letového provozu hlásí, že musí pracovat šest dní v týdnu a 10 hodin denně, aby personální výpadky dorovnali. Duffy odhadl, že počet zaměstnanců se na některých letištích snížil až na polovinu.

Projevilo se to například na mezinárodním letišti O’Hare v Chicagu, které nemá nyní plný počet dispečerů v řídicí věži letového provozu, jak popsala stanice CNN. Letiště patří k nejrušnějším v zemi a denně odbaví asi tisícovku letů. V úterý brzy večer (tamního času) činilo průměrné zpoždění letů směřujících na O’Hare 41 minut.

Politické okolnosti amerického shutdownu:

Ve stejnou dobu nicméně nabraly lety zpoždění také na dalších letištích, zejména v New Yorku, Nashvillu nebo Dallasu. Některá další letiště byla podle deníku The Guardian i dočasně uzavřena.

„Riziko širších dopadů na americký letecký systém však roste den ode dne, protože federální zaměstnanci, jejichž pracovní místa jsou považována za klíčová, nadále pracují bez platu,“ uvedl pro agenturu AP analytik cestovního ruchu Henry Harteveldt.

Letecká doprava jako klíč k řešení

Dopady shutdownu už pociťují na letištích cestující druhým dnem.

Výpadek financování vlády a s ním spojené komplikace začaly 1. října poté, co se republikánští a demokratičtí zákonodárci nedokázali dohodnout na řešení rozpočtového sporu.

Není jasné, kdy se podaří patovou situaci v senátu prolomit. Trumpova administrativa znovu pohrozila hromadným dočasným propouštěním federálních zaměstnanců, pokud senát neschválí další financování americké vlády a neukončí tak shutdown, napsala agentura Reuters.

Přibližně 40 procent federálních pracovníků – zhruba 750 tisíc lidí – si během tohoto období vzalo neplacenou dovolenou, zatímco klíčoví státní zaměstnanci by měli pokračovat v práci bez obdržení výplaty, jak popsala stanice BBC. Jen v rámci resortu obrany by mělo zadarmo pracovat přes 300 tisíc lidí.

Historie omezeného chodu americké vlády

Donald Trump během svého prvního prezidentství přihlížel třem „nouzovým režimům vlády“. Drží také rekord s nejdelším shutdownem v historii. Nejvíc jich ale zažil jiný republikánský prezident - Ronald Reagan, a to celkem osm. Níže délky „platební neschopnosti“ federální vlády (ve dnech).

  • 1981-1988 - republikán Ronald Reagan, 14 dnů
  • 1990 - republikán George Bush starší, tři dny 
  • 1995 - demokrat Bill Clinton, 26 dnů (v prosinci trval jeden ze shutdownů do té doby rekordních 21 dnů)
  • 2013 - demokrat Barack Obama, 16 dnů
  • 2018 - republikán Donald Trump, 39 dnů (v prosinci Trump pokořil Clintonův rekord, když jeho vláda byla uzavřena celých 35 dnů)

Zdroj: Congressional Research Service

Národní asociace dispečerů letového provozu, která zastupuje více než 20 tisíc dispečerů, inženýrů a odborníků na bezpečnost letectví, varovala zaměstnance, že vyhýbání se práci může vést k propuštění.

Zároveň ale vyzvala k ukončení shutdownu. „Shutdown zbytečně komplikuje jejich práci a zvyšuje zátěž pro pracovníky, kteří jsou již tak vytížení 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a mají zodpovědnost za nejsložitější vzdušný prostor na světě,“ uvádí se v prohlášení s tím, že během poslední obdobné situace muselo mnoho řídících letového provozu „přijímat druhá zaměstnání, aby uživili své rodiny a zaplatili účty – což vedlo ke stresu a únavě“.

Problémy v letecké dopravě přitom mohou být zásadním momentem pro ukončení patové situace. Jak připomněl server Politico, při posledním shutdownu v roce 2019 obdobné potíže motivovaly zákonodárce k nalezení východiska. V té době trval už čtyři týdny a silně narušil provoz leteckých společností, včetně výcviku pilotů.

To přimělo několik řídících letového provozu zůstat doma ve stejný den, 25. ledna 2019, což dočasně zastavilo provoz na newyorském letišti LaGuardia. Téhož dne Donald Trump, který v té době sloužil své první funkční období, souhlasil s podpisem krátkodobého zákona o výdajích, čímž po 35 dnech fakticky ukončil shutdown.

Trump věří v přínosy shutdownu

Během předchozích shutdownů byli federální zaměstnanci dočasně posláni na nucenou neplacenou dovolenou, po opětovném otevření vlády se ale do práce vrátili.

Dnes ale může být situace jiná. Prezident by současnou patovou situaci mohl využít jako záminku k urychlení svých plánů na velké škrty v počtu federálních zaměstnanců, napsala k tomu už dříve britská stanice BBC. Od lednového nástupu do úřadu se Trump nechal slyšet, že radikálně sníží náklady spojené s chodem vlády.

Také nyní prohlásil, že shutdown může přinést „spoustu dobrých věcí“. Pohrozil například tím, že bude muset propustit „velké množství“ federálních zaměstnanců. „A budou to demokrati,“ dodal s tím, že jejich propuštění bude „nezvratné“.

Související témata:

Doporučované