Hlavní obsah

Závody motorek v Brně po 55 letech bez lidí. Desetitisíce fanoušků mají smůlu

Foto: Tomáš Svoboda

Ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Reklama

Kvůli koronaviru se Masarykův okruh chystá na nejbizarnější ročník Moto GP. „Nejvíc mě mrzí, že nám zakázali i komentátora,“ říká ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Článek

Túrující motorky v kempech, desítky tisíc turistů v ulicích a podnikatelské žně pro hospodské či hoteliéry. Tohle všechno MotoGP v Brně letos musí oželet. Největší sportovní akce v Česku příští víkend zažije kvůli koronaviru ojedinělý ročník. S hradbou opatření bude připomínat obrněný cirkus. „Všichni musejí být testovaní na koronavirus,“ říká v rozhovoru ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Společnost zajišťuje trať i zázemí motorkářského svátku, přestože závod pořádá Spolek pro MotoGP tvořený krajem a městem.

Letos vás čeká asi úplně jiný sport, je to tak?

Nejvíc mě mrzí, že nám zakázali i komentátora. Martin Straka udával správný tón, dotvářel atmosféru. Mezi jednotlivými tréninky a závody bude naprosté ticho. Nedá se s tím nic dělat. Já se na to těším stejně jako každý rok, i když se s nikým pořádně neuvidím.

Jak budou vypadat protiepidemická opatření?

Do areálu se nedostane nikdo bez negativního testu na covid-19. Platí to pro jezdce i všechny zaměstnance. Budeme se testovat v několika vlnách, začali jsme v pátek. Každý také projede zařízením na měření teploty. U vjezdu bude testovací stanice. Každý člověk musí každý den projít kontrolou. Jedeme na průkazy. Každý dostane svůj jedinečný QR kód, kterým by se měl prokazovat. Vpustíme jen označená auta. Situace se mění ze dne na den. Odjely se už dvě Grand Prix ve španělském Jerezu a nová opatření vycházejí z těchto zkušeností. Dorna Sports jako promotér šampionátu se k tomu staví velmi obezřetně.

A co ochranné pomůcky?

Každý musí mít roušku, některé pozice dokonce štíty nebo gumové rukavice. Každý to má přesně předepsané. Všichni jsou vybavení dezinfekcemi. Opatření jsou zásadní. Je vidět, že přijíždějící mají obavy. Nejen aby sem nemoc nepřivezli, ale aby se to tady nerozšířilo. Vše v těchto dnech řešíme a máme z toho docela hlavu kolem.

Kvůli koronaviru spolek se španělským promotérem uzavřel dohodu, podle níž se bude zalistovací poplatek za dva ročníky blížit 190 milionům korun. Letos ale stát i obce přijdou o většinu příjmů od návštěvníků. Je to tedy výhodný obchod?

Buďme rádi i za to. Tím, že závodníci přijedou, splní Grand Prix to, co od ní stát očekává. Ponese reklamu na Českou republiku do celého světa. Přiláká turisty, tenhle cíl to určitě splní. Zalistovací poplatek je pro letošek snížený na minimum a hlavně - to považuji za podanou ruku - splatnost je až v příštím roce. Věřím, že se epidemická situace do příštího roku uklidní a ti, kteří by se letos báli přijet, na Vánoce koupí vstupenku a přijedou za rok.

Vedení Masarykova okruhu už pět let nepořádá Velkou cenu, má to na starosti speciálně vytvořený spolek města a kraje. Jak se letošní opatření na MotoGP dotknou Automotodromu Brno?

Po finanční stránce až tolik ne. Ta dopadne hlavně na Spolek pro MotoGP. Jen výtěžek ze vstupného je nezanedbatelná částka v řádu desítek milionů korun (příjmy ze vstupného podle odhadů běžně přesahují 60 milionů korun - pozn. red.) Pro nás je to výhodnější v tom, že nemusíme řešit žádná opatření pro diváky. Silnice kolem areálu budou uzavřené, takže se sem dostanou jen auta se zvláštním povolením. Očekáváme, že někteří odvážlivci se vydají lesem pěšky k plotům, ale i tam budou bezpečnostní opatření.

Běžně zajišťujete stánky s občerstvením. O kolik méně jich bude?

Bývají samozřejmě na každé tribuně, mluvíme asi o padesátce stánků, které nebudou. Tam samozřejmě počítáme ztráty, ale nejsou to velké částky, protože usilujeme o to, aby občerstvení nebylo předražené a kvalita byla co nejlepší.

Nestraší vás myšlenky na březnový biatlon v Novém Městě na Moravě? Tam koronavirus překopal závody jen pár dní před startem.

Stát se může všechno. Vezměte si, že v Ostravě měli nachystaný festival a museli jej zrušit z hodiny na hodinu. Ale naši zaměstnanci dostali instrukce, že minimálně 14 dní před příjezdem celého paddocku nemají vyjíždět do zahraničí, nemají se účastnit velkých akcí. Každý zodpovídáme sám za sebe. Pokud by se nákaza objevila, tak jen v tomto centru. V takovém případě je připravený hotel, kde bude dotyčný v izolaci. Budou také oddělené sektory. Servis, který se točí kolem dráhy, bude úplně mimo paddock s jezdci. Do styku s nimi téměř vůbec nepřijdeme.

Počítám, že i oni budou přísně hlídaní.

Mají svoje speciální opatření. Nesmějí se shlukovat. Závodníci z jednotlivých kategorií se vůbec nemají potkávat. Když budou na dráze jezdci z jedné kategorie, ostatní budou v jiných částech areálu, třeba na svačině. Týmy si budou objednávat suroviny pro vaření jídel a vše testovat.

Trochu to připomíná situaci po havárii jaderné elektrárny ve Fukušimě. Tehdy jsme dostávali kladné stanovisko od Státního úřadu pro jadernou bezpečnost, že můžeme do Japonska vyrazit. V tomto případě jsme museli dát čestné prohlášení, že okruh není nijak infikovaný. V Brně není žádné komunitní šíření. Snad to vydrží.

Jak se opatření podepíší na ubytování jezdců?

Při překročení hranic budou potvrzovat, že nejsou infikovaní. Mají aplikaci v mobilech, která je centrálně kontroluje. Nařízení zní, že mohou jen na okruh a do hotelu. Dříve chodívali do restaurací ve městě, tohle jim nyní rozhodně nedoporučuji. Stravování je zajištěné tady na okruhu v jejich hospitality (občerstveních), která jsou uzavřená. Jsou přesně dané počty osob, které tam budou v danou hodinu. Jsou dané jmenné seznamy po skupinách, aby se nescházelo víc lidí. Budou neustále pod dohledem.

Takže ani jednotlivé týmy se nesmějí potkat?

Určitě. Před 14 dny na okruhu testoval tým Aprilia i KTM a bylo znát, že si uvědomují rizika. Italové vůbec neopouštěli boxy bez roušky. Nikam spolu ani nechodí. Když k vám přijdou, maximálně pokynou hlavou.

Jak se vše podepíše na celkovém počtu lidí, kteří závod okruhu zajišťují?

Jsme asi na padesáti procentech. S paddockem to bude asi 1200 až 1400 lidí. Ubude i pracovníků ze security, i když ne výrazně, protože musí areál zůstat zabezpečený. Dorazí jen pár vybraných novinářů od Dorny. Za Česko tu budou jen čtyři fotografové, tři fotí pro zahraniční média, jeden pro Česko. Jindy jich byly stovky.

Říkala jste, že bude chybět dokonce i komentátor. Jak se opatření dotknou dalších částí závodů?

Dosud není jasno ani o ceremoniálech. Poháry už sice dorazily. Doteď nevíme, jestli bude klasické vyhlášení s předáním, nebo už budou nachystané na stupních vítězů. V Jerezu snad nedošlo ani k očnímu kontaktu. Na startu budou chybět hostesky, mohou si stoupnout maximálně za plot. Všechny okolní aspekty, které jsou kořením závodu, letos budou chybět.

Splníte všechna hygienická opatření ministerstva, třeba ohledně limitu osob ve vnitřních prostorách?

Ano. Nikde se neschází velký počet lidí. Kdyby k tomu mělo docházet, jsou nachystané oddělené VIP salonky. V každém může být současně maximálně 30 až 40 lidí. Pečlivě na to dbáme.

Region se přes závodní víkend musí obejít bez více než 50 tisíc fanoušků i jejich peněženek. Máte zprávy, jak velký to bude pro podnikatele problém?

Kempy a restaurace zaznamenají velkou ztrátu. Hotely bývaly plné. Teď jsou některé na 50 procentech kapacity, což jim alespoň zajistí týmy z Grand Prix. Fandové jsou většinou rozprostření v menších hotelech a kempech.

A na ty absence hostů dopadne nejvíc.

Jednoznačně. Vím o hotelech v okolí, které úplně zůstanou zavřené, protože nemají jediný požadavek na ubytování. Bohužel je to tak.

Příští rok se MotoGP do Brna vrátí, pak je to tradičně nejisté. Máte už nějaké aktuální informace ohledně jednání a budoucnosti Velké ceny v Brně?

Všechno zlé je k něčemu dobré, takže nám koronavirus nepřímo zajistil ten následující ročník, k němuž se původní pětiletá smlouva nevztahovala. O dalších letech informace nemám. Za mě by to chtělo přidat v hledání reklamních partnerů pro Grand Prix. Třeba jak to má karlovarský festival. Dostává sice dotace od státu i územních celků, ale má zajištěné i vlastní partnery. V tom vidím velký potenciál, ale malou snahu, aby se peníze na zalistovací poplatek našly. Částka za Brno v kalendáři Velké ceny je i pro mě astronomická, ale bohužel poptávka jiných okruhů ve světě je velká. A Dorna jako zdatný obchodník toho využívá. Musíme zužitkovat, že jsme jedinečný a tradiční areál, a zachování MotoGP v České republice pomoct.

Reklama

Doporučované