Hlavní obsah

Zdravotní sestry s oholenými hlavami. Čínská propaganda přestřelila

Foto: Gansu Daily

Dalším prostředkem čínské propagandy se staly zdravotní sestry.

20. 2. 21:07

Měla to být oslava odhodlaných zdravotních sester odvážně bojujících s koronavirem přímo v epicentru nákazy. Další díl z propagandistické série čínských státních médií ale vyvolal vlnu kritiky přímo v čínském online prostoru. Video z provincie Kan-su zobrazuje zdravotní sestry, kterým byly za doprovodu slz a hromadných výkřiků „Do toho!“ oholeny hlavy.

Článek

Video zveřejněné státním deníkem Gansu Daily zobrazuje zdravotní sestry v maskách, kterým za doprovodu nešťastných slz kadeřníci stříhají copy a holí jim hlavy.

Takto „speciálně upravené“ sestry měly být poslány do provincie Chu-pej, nejvíce zasaženého místa nákazy koronavirem. Video mělo ženy vykreslovat jako „nejkrásnější válečnice“ bojující s epidemií a oslavovat oholení jejich vlasů jako statečnost. Celý proces ženy absolvovaly pro efektivnější využívání pomůcek chránících před nákazou.

Místo obdivných komentářů se ale video na čínských sociálních sítích dočkalo vlny kritiky. Podle mnohých šlo pro oholené ženy o ponižující zážitek. V jedné ze scén zdravotní sestra odvrací pohled, aby se nemusela dívat na ohon vlastních vlasů v rukách svého kadeřníka. Jiné sestry se po ostříhání neubránily slzám.

„Lidé ve videu, kteří ženám hlavy holili, je popadli za cop, ustřihli ho a začali jim holit hlavy elektrickým strojkem. Chováte se k nim jako k lidem nebo k nějakým zvířatům, která čekají na porážku? Jsem tak naštvaná!“ napsala jedna z uživatelek sociální sítě Weibo chvíli poté, co se video stalo v čínském online prostoru virální.

Samotné ostříhání ale podle kritizujících uživatelů není to nejhorší. Nelíbí se jim, že čínské úřady ženy zneužívají pro propagandistické účely.

„Kdybych nevěděla, že jsou to zaměstnankyně zdravotnictví, myslela bych si, že jsou to zlí zločinci, kteří si musí projít ponížením… Úřady zneužívají jejich slzy, aby se pokusily zasáhnout publikum a dát najevo ducha kolektivismu,“ napsala Čchen Ma-šu, autorka Epoch Story, wechatového účtu, kde publikuje své analýzy obdobných sociálních afér.

Ve svých článcích majících obvykle statisícová zhlédnutí Čchen pokrývá i další případy žen zobrazovaných v předních liniích boje s koronavirem.

Těhotná žena v devátém měsíci trvající na „boji v první linii“, žena ošetřující pacienty pár dnů po potratu. „Donutilo mě to přemýšlet. Proč naše média využívají obětavé ženy jako nástroj propagandy? Ženy, které si neoholily hlavu, nejsou těhotné a jsou zdravé, si nezaslouží být zmiňovány?“

Někteří uživatelé internetu poukázali na to, že na propagandistických plakátech podporujících boj proti koronaviru jsou zobrazováni pouze muži. Rozjel se také nový hashtag „poznávejme ženské zaměstnankyně“ s cílem upoutat pozornost k neméně obětavě pracujícím ženám. „Ženy v medicíně mají vlastní jména, nejsou to jen něčí manželky, dcery nebo matky. Ženy jsou nezávislé, nemusí jen někomu patřit,“ zní další z komentářů na sociální síti Weibo.

Propagandistickými videi se Čína snaží potlačit nedůvěru okolního světa v souvislosti s původem šíření koronaviru. Podle oficiálních čísel čínské vlády ke čtvrtečnímu dni zemřelo přes 2 tisíce lidí, nemocných je 75 tisíc.

Nákaza se navíc začala projevovat v uzavřených komunitách. Kromě nechvalně proslulé výletní lodi Diamond Princess je další takovou „uzavřenou společností“ jihokorejská sekta.

Sekta Chrám svatostánku svědectví má domov ve městě Daegu. V období, kdy korejské úřady v zemi vyhlásily stav ohrožení, se v sektě objevilo 30 až 53 nových případů nákazy.

Všichni nemocní mají kromě příslušnosti k sektě dalšího společného jmenovatele – osobu, která je nakazila. Podle Korejského centra pro prevenci a kontrolu nemocí se 61letá žena s potvrzenou koronavirovou nákazou dostala do kontaktu s dalšími 166 lidmi. Všichni byli vyzváni ke karanténě.

Vedení sekty Chrám svatostánku svědectví oznámilo, že svou pobočku v Daegu uzavírá a že se služby budou konat v jiných regionech nebo online z domova.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené