Hlavní obsah

Železná opona po 30 letech. Kamiony mohou v prosinci kvůli mýtnému zablokovat hranice

Kamiony čekající na registraci do nového mýtného systému mohou zahltit české hranice (ilustrační foto). (Video: Seznam.cz)

12. 11. 16:00
aktualizováno • 12. 11. 16:36

Desetikilometrové fronty nákladních vozů na hraničních přechodech a mnohahodinová zdržení. Nový provozovatel dálničního mýta představil katastrofickou vizi, která Česku hrozí.

Článek

Hraniční přechod Krásný Les v severních Čechách může začátkem prosince, kdy začne platit nový mýtný systém pro nákladní dopravu, postihnout kolaps. Mohou se vytvořit devítikilometrové kolony kamionů, které řidiče zdrží několik hodin.

Jde přitom o hraniční přechod, který bude situaci zvládat nejlépe ze všech. Naopak nejhorší čtyřicetikilometrové kolony a zdržení na desítky hodin mohou zažívat řidiči v Bohumíně a v Lanžhotu.

Foto: Petr Švihel

Kde podle odhadů hrozí na hranicích největší kolony kvůli novému mýtnému systému (zdroj CzechToll).

Česko tak může zažít situaci, jakou v posledních letech lze srovnat jen s kolapsem na hranicích mezi krachující Venezuelou a Kolumbií.

Jde o odhad dopravní situace na základě reálných průjezdů nákladních vozidel, kterou si zpracovala společnost CzechToll a dala ji k dispozici Ředitelství silnic a dálnic.

„Umíme velmi přesně predikovat, na základně konkrétních čísel, co se bude dít na hranicích. Je to velmi přesný model postavený na reálných registracích,“ řekl na tiskové konferenci Matej Okáli, generální ředitel CzechToll.

Podle něj je už teď jasné, že začátkem prosince budou na dálnicích problémy.

„Kolony budou nejen na hraničních přechodech, ale musíme očekávat, že se budou kritické situace vyskytovat i ve vnitrozemí, například u čerpacích stanic,“ dodává ředitel CzechToll.

Zablokované hraniční přechody hrozí, protože se řidiči kamionů musí přeregistrovat do nového mýtného systému. Namísto dosavadní mikrovlnné technologie provozované společností Kapsch začne totiž od prvního prosince hlídat průjezdy Českou republikou satelitní technologie konsorcia CzechToll/SkyToll. A kvůli změně je třeba, aby se řidiči kamionů přeregistrovali.

Administrativní úkon má zabrat podle nového provozovatele několik minut. Jenomže zejména zahraniční dopravci to odkládají na poslední chvíli.

Podle nejčerstvějších dat společnost CzechToll je do nového systému zaregistrováno 196 tisíc vozidel z 458 tisíc, které využívají stávající systém. Jde tedy o 43 procent.

Počet registrací do mýtného systému.

To znamená, že se ještě nezaregistrovalo 262 tisíc kamionů. Zatímco velcí dopravci se svými flotilami už zapsali 171 tisíc vozidel, ti drobní jen 25 tisíc automobilů, tedy pouhých osm procent.

„Mizivá aktivita malých dopravců může způsobit 1. prosince na hranicích ČR zásadní dopravní komplikace nejen pro nákladní dopravu, ale i pro řidiče osobních vozidel. Pouze dopravci, kteří si již zajistili palubní jednotku nebo to udělají v příštích dvou týdnech, se vyhnou dlouhému čekání v kolonách na státní hranici,“ uvedl Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.

Na tiskové konferenci vysoupil i finanční ředitel skupiny PPF, do které patří i CzechToll. „Jsme připravení management podpořit ve všech opatřeních, abychom dopady náběhu nového systému minimalizovali,“ řekl Robert Ševela, investiční ředitel skupiny PPF. Podle něj CzechToll nad rámec povinností informoval dopravce v okolních zemích.

„V tuhle chvíli vidíme, že přes všechno, co jsme udělali a co ještě uděláme, že bude problém. Je vhodné o tom informovat veřejnost,“ dodává Ševela s tím, že problémy se děly i v jiných zemích, například v Německu, kde se nakonec muselo spuštění systému odložit.

Nejvíce registrací chybí polským dopravcům. Těch by se mělo přeregistrovat ještě zhruba 75 tisíc. Dopravcům z Česka pak 44 tisíc, Rumunska 24 tisíc, Německa 23 tisíc a Slovenska 11 tisíc.

Foto: Petr Švihel, Seznam.cz

Národy, které nechávají registraci do mýtného systému na poslední chvíli.

Opatření, která by mohla předejít kolabujícím hranicím, má CzechToll v nejbližších dnech prodiskutovat s Ředitelstvím silnic a dálnic, Celní správou a Policií ČR.

Přechod na nový systém trápí kromě nízkého počtu zaregistrovaných nákladních automobilů i legislativní problém. Platnost nové smlouvy totiž napadl současný provozovatel mýta, společnost Kapsch. Krajský soud v Brně rozhodl, že smlouva není platná a vrátil ji k ÚOHS.

Antimonopolní úřad pak sice podal na rozsudek kasační stížnost, zároveň ale na konci září vydal zákaz plnění smlouvy s ročním odkladem. Zatím je tedy jisté jen to, že nový systém bude fungovat jeden rok.

Doporučené