Hlavní obsah

Změny na železnici: Nevyjely tři vlaky, největší potíže měla Arriva

Foto: Profimedia.cz

V regionech u některých spojů nahradili České dráhy jiní dopravci. Někteří cestující nechápali, že potřebují více lístků.

Jak dopadl první den nebývalého nástupu soukromníků na českou železnici? Zklamáním je nasazení starých vlaků z Německa.

Článek

Třetí adventní neděle se stala první zatěžkávací zkouškou pro nové jízdní řády na českých železnicích. Ty letos kromě posílení některých zavedených linek přinesly v regionálních spojích první odklon od dominantních Českých drah.

Železnice dnes zažívá malou revoluci: zhruba pět procent spojů nově převzaly soukromé firmy.

Nově některé dotované spoje začali zajišťovat alternativní dopravci, jako například jedna z největších dopravních společností v Evropě Arriva nebo německý dopravce Die Länderbahn, ale i pasažérům na železnici v Česku známí soukromí přepravci jako RegioJet nebo Leo Express a AŽD Praha, která provozuje takzvanou Švestkovou linku mezi Mostem a Litoměřicemi.

Celý dnešní den přímo z vagónů monitoroval odborník na železnici Jan Sůra, který provozuje dopravní portál Zdopravy.cz.

Na koleje dnes poprvé vyrazili ve větším množství soukromí dopravci. Jak zvládli první den?

Neexistuje jednoduchá odpověď. Někteří prakticky bez závad, jiní s problémy. Pozitivní je, že nenastal kolaps a v podstatě nevyjely jen tři vlaky z celkového počtu v řádu stovek, které alternativní dopravci vypravili. Největším zklamáním je Arriva.

Arriva získala nejvíc linek, nově zajišťuje čtyři rychlíkové trati a také řadu osobních vlaků na Liberecku a Zlínsku.

Ano, vzala si největší sousto, zároveň má ale nejsilnější zázemí v podobě mateřského nadnárodního kolosu. Dnes se ukázalo, že nebyla připravená. Zaznamenala největší procento zpoždění, zrušila rychlík kvůli technické závadě a nasadila nevídaný retrovlak s brejlovcem v čele. Jen detailem pak už jsou nefunkční zásuvky či wifi nebo častá nefunkčnost prodeje jízdenek.

V Ústeckém kraji byly během dopoledne hlášené hned dvě poruchy u soukromých dopravců. V jednom případě vlak vůbec nevyjel, v druhém pak jel, ale zdržoval ostatní spoje. Mají soukromníci na získané spoje dostatek techniky, nemusí v některých případech vysílat příliš staré lokomotivy nebo vozy?

Opět velmi rozdílně. Překvapením byl Leo Express, který měl v podstatě na všechny vozy připravenou stoprocentní zálohu, velmi dobře vyjela připravená AŽD Praha. Značně limitující je především stav motorových jednotek z Německa, které používá Arriva na rychlících a RegioJet v Ústeckém kraji. Nicméně ukázalo se, že techniku mají, jen ne zrovna moderní.

Přinesli soukromníci kvalitnější služby, širší nabídku nebo prvky, na které cestující u Českých drah nebyli zvyklí?

Nelze říct, že by přišli s něčím novým. Určitě je zajímavou novinkou prodejní automat s možností hovoru s operátorem, až ho tedy Arriva spustí. Jinak dnešní nástup nepřinesl nic nového, co by cestující u nás na železnici neznali.

Jak tedy první den provozu nových jízdních řádů hodnotíte?

Mírně pozitivně. Objevovaly se různé černé scénáře, jak dopravci nevyjedou a podobně. Je nutné si uvědomit, že měli pouze rok na přípravu, což je extrémně krátký čas. Nicméně rozhodně to nebylo všude stoprocentní a bude teď hodně záležet na tom, jak se dopravci z dnešních chyb poučí.

Lze očekávat, že zítřejší den, jakožto první pracovní, bude pro dopravce komplikovanější?

Určitě bude náročnější, vlaků jezdí více. Na druhou stranu ani neděle nebývá přepravně slabá.

Sám jste strávil velkou část dne ve vlacích. Způsobily změny nějaké potíže, nebo případně počítali s nimi cestující?

Zaznamenali jsme pár lidí, kteří úplně nechápali, že je jiný dopravce, že potřebují více lístků, někdy to bylo i způsobeno ne úplně dokonalými znalostmi nových průvodčí. Věřím, že je otázkou pár dní, než si lidé zvyknou.

Doporučované