Hlavní obsah

ČD Cargo propustí dalších 700 lidí, odboráři svolávají mimořádnou schůzi

Foto: ČD Cargo

Ilustrační snímek.

Největší český nákladní dopravce ČD Cargo ztrácí zakázky kvůli nižší produkci dolů a hutí. Nepotřebné vagóny nechá sešrotovat, nikdo další je už nechce. Železničářské odbory budou útlum v srpnu projednávat s vedením firmy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Český nákladní dopravce ČD Cargo plánuje propustit do konce roku až 700 zaměstnanců, tedy více než desetinu celkového počtu. Vyplývá to z informací, které dnes na síti X zveřejnil předseda představenstva a výkonný ředitel firmy Tomáš Tóth.

Podle výroční zprávy ČD Cargo činil loni průměrný počet zaměstnanců asi 6500. Firma se podle Tótha musí připravit na výrazný pokles přepravy. Chystá i sešrotování některých vozidel. ČD Cargo je dceřinou firmou státních Českých drah, v Česku je největší firmou v oboru s 52procentním podílem na trhu.

„Zástupce odborových organizací jsme seznámili s dalšími etapami restrukturalizace vynucené poklesem přepravních výkonů. Vyžádají si šrotaci dalších vozidel a odchod až 700 zaměstnanců do konce roku 2025,“ oznámil Tóth. „Postupně ČD Cargo musíme připravit na reálné objemy zhruba 40 milionů tun zboží,“ doplnil.

Loni firma přepravila 56,7 milionu tun nákladu, meziročně o 2,7 milionu tun méně. Mezi důvody snížení objemu přepravy byly podle dřívějších informací Českých drah pokles přeprav dřeva, omezení produkce huti Liberty Ostrava nebo snížení přepravy hnědého uhlí do elektráren a tepláren.

Domácí těžba uhlí loni spadla na nové historické minimum, meziročně se snížila o 17 procent na 25 milionů tun. Z toho 95 procent připadalo na hnědé uhlí. Jeho spotřeba v energetice dlouhodobě klesá. Dolů jde i produkce černého uhlí, koksu a oceli.

Foto: MPO, SZ

Hnědé uhlí v Česku podle statistik MPO

Odboráři v ČD Cargo svolali na 4. srpna mimořádné jednání podnikového výboru, kterého se zúčastní i vedení firmy. Podle předsedkyně výboru Marty Urbancové jde o nezbytný krok podle zákoníku práce.

Železničářské odbory patří dlouhodobě k nejpočetnější zaměstnanecké organizaci v zemi. V ČD Cargo nejde o první propouštění, už letos na jaře firma oznámila zrušení 420 míst. Zda se odbory proti oznámeným krokům nějak ozvou nebo zda budou proti nim něco podnikat, nelze zatím podle Urbancové předjímat.

„My jsme kolektivní orgán, za který nemůže mluvit předseda nebo předsedkyně. Uvidí se přespříští týden,“ uvedla nová předsedkyně, zvolená do funkce letos v květnu, na dotaz ohledně dalšího postupu. Podobně odpověděl předseda celého Odborového sdružení železničářů Martin Malý, do srpnového jednání podnikového výboru se nechce k situaci v ČD Cargo vyjadřovat.

Oficiální písemné stanovisko, které železničářské odbory vydaly v návaznosti na pondělní schůzku předáků s vedením firmy, o žádné protiakci nemluví. Kondici ČD Cargo dává do kontextu se situací na trhu. „Někteří zahraniční dopravci již čelí insolvenci a další pravděpodobně ukončí svou činnost,“ upozorňují odboráři. Z útlumu přepravy odboráři viní jednak Green Deal, jednak selhání celoevropských snah dostat víc nákladu z kamionů na koleje.

Nepříznivé tržní podmínky se už projevily i v hospodaření ČD Cargo. Z hrubého zisku 733 milionů korun v roce 2023 podnik loni spadl do ztráty 946 milionů. Propad byl způsoben hlavně přeceněním majetku, především vagonů na uhlí. Bez tohoto mimořádného opatření by firma loni zůstala v plusu, i v běžném hospodaření je ale její výhled nejistý.

„Bohužel na základě signálů z trhu a z jednání s našimi obchodními partnery musíme pro rok 2026 počítat s dalším poklesem objemů tradičních komodit. To si vyžádá další redukci vzniklých nadkapacit. Nyní již víme, že celkový objem přeprav nebude v roce 2026 vyšší než 45 milionů tun,“ sdělil Tóth v tiskové zprávě na webu firmy.

„V dlouhodobějším horizontu musíme být připraveni na fakt, že pokud se nám nepodaří dostat na železnici nové komodity, objemy ČD Cargo se stabilizují na asi 40 milionů tun přepraveného zboží ročně,“ doplnil dále Tóth. Předloni firma přepravila téměř 60 milionů tun nákladu.

Už v dubnu ČD Cargo oznámilo, že se v elektronické aukci zbavuje nadbytečných 24 lokomotiv a 1089 vozů různého typu. Firma tehdy uvedla, že s odprodejem dalších vozů počítá i později v letošním roce. Sešrotování se týká starší techniky, o kterou už nikdo další nemá zájem a firmě jen zbytečně zvedá provozní náklady za parkování na nádražích.

Doporučované