Hlavní obsah

Komentář: Předvánoční víkend. Co zdražilo více, čokoláda, nebo psychoterapie?

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Blíží se předvánoční víkend. Co zdražilo více, předvánoční lyžování, nebo předvánoční jachta? A pokud tyto věci nestíháme, tak čokoláda, nebo psychoterapie? ptá se hlavní ekonom investiční skupiny Natland Petr Bartoň.

Článek

Téma, co od loňských Vánoc zdražilo, je vánoční strom věčně zelený. Naštěstí jsme se to tento týden od statistického úřadu dozvěděli a aktuálnější data už do Štědrého dne nebudou. Když si jednotlivé položky spotřebního koše seřadíme podle velikosti zdražení, data nám sama napíší takový malý předvánoční příběh.

Začněme na nejnižším reálném zdražení. Pokud od statistiků víme, že nám narostly naše příjmy o 7,8 procenta, potom to, co od loňska zdražilo o těchto 7,8 procenta, vlastně reálně nezdražilo vůbec. Tedy můžeme říct, že „sedm osm nic neznamená“. Čímž jsme o krok dále před zahraničím, kde je to teď „šest sedm“, co „nic neznamená“.

A je taková věc, co zdražila, „jenom“ o sedm osm? Je. Třeba žehlička. Jistě se bude hodit, pokud teď ke konci roku nestíháme nějaké termíny. Pokud bychom však po jejím použití potřebovali lázně, tam už se reálná dostupnost zmenšila. Zdražily o 8,4 procenta. Pokud bychom z lázní potřebovali naopak ujíždět, třeba do hor na lyže, tak brzdové destičky zdražily ještě o jednu desetinu více. A na nich je neradno šetřit. Ambulantní zdravotní péče zdražila totiž ještě o další čtyři desetiny procenta více.

Ale chmurné vyhlídky stranou. Třeba místo na lyže míříme někam na jachtu. Proti kurdějím budeme potřebovat nakládané zelí. To zdražilo o 9,1 procenta. To už by se vyplatily spíš ryby. Ty zdražily o desetinu méně, o rovných devět procent. Ale pozor, jenom ty zmrazené. To není moc praktické na jachtu ani pro ty, co z ní odmítají rybařit. Takže přece jen raději lyže? V tom případě snad spíše v zahraničí. S tuzemskými lyžařskými vleky už jsme na zdražení o 9,6 procenta. No a pokud bychom to chtěli vzdát a raději zůstat doma u krbu, tak to bude ještě dražší. S položkou „krásná literatura světová“ už překračujeme desetiprocentní hranici zdražení. A to rovnou o tři desetiny. A pokud budeme chtít ušetřit na nové literatuře a převézt někam svoje vlastní knížky, tak stěhovací služby zdražily o další tři desetiny ještě více.

Čokoláda sice zdražila o celý procentní bod více, ale na čokoládu je to vlastně skvělá zpráva, že jenom o tak málo. Čokoláda zdražuje překotně všude na planetě, problémy na ghanských plantážích, které produkují 70 procent kakaových bobů, se pořád ještě nepodařilo vyřešit. Ale i čokoláda má samozřejmě svoje alternativní náhražky. Ekonomové jim říkají substituty. Ale psychoterapie zdražila ještě o desetinu více než čokoláda.

Co tak místo obou věcí jen tak vyjít mezi lidi? Bohužel, vstupenky na koncert zdražily znovu o další desetinu procenta více. A pokud si tu vstupenku budete chtít doma vytisknout, tak multifunkční tiskárny zdražily už o 12,5 procenta. Ale pozor, to je úplné nic. Pokud bychom místo na koncert chtěli jít na diskotéku, tak ty zdražily o astronomických téměř 19 procent. Když vynecháme několik specifických potravin a samozřejmě zlato obsažené ve zlatém snubním prstenu, tak nic nezdražilo od loňska více než diskotéky. (A pokud by teď někdo chtěl argumentovat, že rozhlasový poplatek zdražil o skoro 31 procent, tak zapomíná, že s novou vládou jej platit patrně přestaneme.)

Takže teď už vstupujeme do úzkého finále s několika potravinami, které zdražily o více než 20 procent. Kávu provází celosvětově podobné problémy jako kakao. Takže žádné překvapení, že je opět dražší. Proti loňské vánoční kávě je ta letošní plus 24 procent. Ale to není nic proti vánočnímu hovězímu a telecímu – plus 25 procent.

Nicméně z celého spotřebního koše úplně nejvíc od loňských Vánoc zdražily vánoční citrony. O číslo pro dnešní den – 36 procent. Přitom podle předběžných zpráv by většina kaprů měla být za stejnou cenu jako loni. Když olej na smažení od loňska dokonce zlevnil, na štědrovečerním kaprovi tak nakonec může být nejdražší to pokapání citronem. Kéž nám to dnes nezkřiví úsměv.

V rubrice Komentáře z byznysu přinášíme názorové texty zástupců firem i veřejných institucí k ekonomickým tématům.

Související témata:

Doporučované