Článek
Zdá se vám, že Vánoce v obchodech začínají stále dřív? „První kolekce s vánočními motivy se v našich prodejnách objevila už na přelomu srpna a září,“ potvrzuje jednatel společnosti Kik v Česku a na Slovensku Martin Šatný.
Prodejce oblečení, dekorací a dalšího zboží přiznává, že produkty s vánočními motivy se v regálech v minulosti objevovaly později, ale v posledních letech je kvůli zájmu zákazníků zařazují do prodeje s předstihem.
Prodejci zdůvodňují brzkou nabídku vánočního zboží tím, že to tak zákazníci vyžadují. „Hlavním důvodem dřívějšího nasazení v posledních letech je poptávka zákazníků. Mnoho lidí chce mít dárky i výzdobu vyřešené s předstihem a vyhnout se předvánočnímu shonu koncem podzimu a v prosinci. Zároveň je část zákazníků v tomto období často na cestách nebo tráví čas jinými aktivitami, a proto jim vyhovuje možnost nakoupit vánoční sortiment už na konci léta,“ dodává Šatný.
Prodejce nábytku Jysk zařadil vánoční sortiment do nabídky začátkem října. I zde oproti minulým létům došlo k časovému posunu. „V průběhu posledních let jde o posun zhruba o tři týdny. Reagujeme tak na situaci na trhu, přizpůsobujeme se včasné nabídce vánočního zboží u jiných prodejců a zároveň také chování zákazníků, kteří mají o vánoční sortiment zájem a nakupují dekorace už během podzimu,“ říká mluvčí společnosti Jysk Zuzana Rafajlovič.
Také u většiny dalších obchodníků se začínají regály plnit vánočním zbožím a tradičními svátečními potravinami už na začátku, nebo v polovině října, tedy zhruba dvě měsíce před Štědrým dnem.
„Vánoční sortiment do nabídky zařazujeme každoročně na začátku října s tím, že tato nabídka se postupně rozšiřuje podle toho, jak jsou lidé zvyklí jednotlivé zboží nakupovat. Například vánoční kolekce a adventní kalendáře jsou v nabídce mezi prvními, ale těsto na cukroví se v ní objeví až koncem listopadu,“ popisuje mluvčí Košíku František Brož.
V Tescu se první vánoční produkty objevily v polovině října. „Plná nabídka byla připravena na konci října. Díky tomu mají zákazníci dostatek času na plánování a přípravu svátků bez stresu,“ říká mluvčí společnosti Tesco Lucie Loučková.
Vánoční cukrovinky se objevily ve velkoobchodě Makro už v prvním říjnovém týdnu, další adventní zboží, jako ozdoby, o týden později. „Doba se nijak nemění a naši B2B zákazníci jsou tradičně na tyto termíny zvyklí, aby sami měli možnost vánoční zboží dostatečně včas nabízet,“ říká mluvčí Makra Markéta Ježková.
Poptávka po vánočních produktech však nastupuje pozvolně a vrcholí až s příchodem adventu. Sezona v prodejnách Albert začíná až začátkem listopadu.
„Zájem o vánoční sortiment postupně roste již v průběhu listopadu a adventu. Vrchol poptávky nastává před Vánoci, tradičně nejsilnější bývá víkend těsně před Štědrým dnem a poté ještě 23. prosinec, kdy lidé dokupují především čerstvé suroviny na přípravu štědrovečerní večeře, zejména maso a ryby,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace Albert.
Vyčekat lze slevu i prázdné regály
I když někteří obchodníci přiznávají, že vzhledem k zájmu zákazníků začali v průběhu let prodávat vánoční sortiment dřív, prodejny jako Tesco, Makro či Ikea se tomu brání.
„V našem případě k žádnému posunu směrem k dřívějším termínům nedochází. Produkty bychom sice mohli nabídnout i dříve, ale nevnímáme to jako něco, co by bylo pro zákazníky přínosné z hlediska sezónnosti,“ říká mluvčí Ikey Nicol Richterová.
Ceny zboží se však mění. Během jednotlivých týdnů se vánoční produkty objevují v akcích a zákazníci je někdy mohou pořídit levněji. S blížícími se svátky ceny tradičně klesají.
„V Košíku před Vánoci ceny uměle nenavyšujeme a v průběhu sezóny se spíše snižují v závislosti na poptávce i slevových akcích. Důležité je ale zmínit, že se určitě nevyplatí čekat do poslední chvíle a spoléhat na cenový pokles – čím blíže ke Štědrému dni, tím spíše může být některé zboží vyprodané a celková nabídka omezenější,“ říká Brož.
Dřívější začátek Vánoc v obchodech se však netýká jen kamenných prodejen, ale i stánků. Přestože vánoční trhy na některých místech v republice, jako v Praze či Olomouci, již řadu let začínají o prvním adventním víkendu, v Brně jejich začátek posunuli.
„Stanovení termínu zahájení vánočních trhů vždy předchází diskuze s prodejci. Současně reagujeme na poptávku veřejnosti. V posledních letech uzpůsobujeme začátek trhů blízkým evropským metropolím, kde začínají rovněž v první polovině listopadu. Např. Budapešť či Vídeň,“ zdůvodnil mluvčí úřadu městské části Brno-střed Michal Šťastný. Vánoční trhy ve Vídni začaly už na začátku listopadu, v Budapešti zhruba v polovině.
Zatímco v roce 2015 začínaly adventní trhy v Brně až 27. listopadu a v roce 2022 ještě 25. listopadu, postupem času se jejich začátek posouval. Letos stánky otevřely už 14. listopadu.
















