Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
V české logistice neexistuje náročnější období než prosinec. Během několika týdnů se odehraje to, co jindy trvá celé měsíce. V případě přepravní společnosti PPL tomu není jinak. Její data potvrzují, že letošní předvánoční provoz je ještě silnější než dřív.
Podle generálního ředitele PPL Petra Horáka se objem zásilek letos meziročně zvýšil už zhruba o deset procent, přičemž u menších a středních e-shopů firma eviduje nárůst ještě výraznější.
„Vidíme, že se domácí spotřeba zvedá. A zejména u menších a středních českých e-shopů nárůsty dosahují dvaceti až třiceti procent,“ říká v pořadu Agenda Petr Horák.
Statisíce balíků denně
Zvýšená aktivita byla patrná už na přelomu listopadu a prosince. Během prodlouženého listopadového víkendu prošlo sítí PPL více než půl milionu zásilek za jediný den, což podle firmy předznamenalo, jak bude letošní sezona vypadat. Nejvyšší vytížení ale podle slov šéfa společnosti teprve nastane. „Ta největší špička se obvykle dostaví deset dní před Vánoci,“ říká Petr Horák.
„Letos očekáváme, že v jednom dni překročíme hranici šesti set tisíc zásilek za den.“ Mimo hlavní sezonu se denní objemy pohybují přibližně na poloviční úrovni.
Takové zatížení znamená, že logistické firmy musí během vánoční sezony výrazně posilovat. PPL každoročně navyšuje počty řidičů, pracovníků ve třídicích centrech i operátorů zákaznického servisu. V době, kdy průměrná nezaměstnanost nedosahuje ani pěti procent, je to podle jeho slov ale stále složitější.
„Je to rok od roku těžší. Musíme dělat maximum pro to, aby práce v logistice byla atraktivní,“ říká šéf PPL. Dodává, že firma se při náborech dostává do přímé konkurence s jinými obory, které čerpají ze stejného okruhu pracovníků.
Boxy a výdejní místa rostou
Část tlaků pomáhá firmě zvládnout rostoucí síť výdejních míst a boxů. Ta se během posledních let stala alternativou k doručení na adresu. PPL do ní investuje dlouhodobě, loni šlo podle firmy o miliardové částky. Podíl zásilek mířících do boxů a výdejen se tak rychle zvyšuje. Zatímco loni tvořily zhruba čtvrtinu všech přeprav, letos je to už více než třetina.
„Ta poptávka po výdejních místech roste a je to vidět i na meziroční dynamice,“ říká Petr Horák s tím, že v příštím roce společnost plánuje do sítě výdejních míst a boxů investovat další miliardy korun.
Doručení domů podle dat PPL ale stále zůstává zásadní součástí byznysu. „Stále představuje 60 až 70 procent našich přeprav,“ říká.
Výdejní boxy totiž podle jeho slov nelze využít univerzálně. Na domácí adresu se stále posílá zboží, které je objemné, dražší nebo vyžaduje jiný typ manipulace. Ačkoliv lze podle šéfa PPL očekávat, že podíl doručení domů bude dlouhodobě klesat, zcela nezmizí.
„Nedokážu si představit, že by například do pěti let doručování na adresu zaniklo. Pořád existuje skupina zákazníků i typů zboží, kde to dává smysl,“ dodává.
PPL
- Společnost je dopravcem zásilek na českém trhu od roku 1995.
- PPL CZ se specializuje na balíkovou přepravu nejen po Česku, ale i do celé Evropy.
- Společnost zaměstnává téměř 1 500 pracovníků a spolupracuje s 2 000 řidiči. Disponuje 28 body sítě včetně dvou překladišť a rozsáhlou sítí výdejních a podacích míst – PPL shopů a PPL boxů, kterých je téměř 9 000.
- V roce 2023 firma doručí téměř 60 milionů zásilek.
- Mimo společnost PPL na tuzemském trhu působí také další velcí hráči jako jsou DPD, Zásilkovna, Balíkovna a další.
Skladba objednávaného zboží se příliš nemění. Největší zastoupení má v současnosti technické a elektronické zboží, silné je i zastoupení módy nebo domácích potřeb. Naopak tradiční kategorie, jako jsou knihy či CD, se na balíkovém trhu objevují méně často. „Češi jsou v tomto ohledu poměrně stabilní. Technika má dlouhodobě velmi silné postavení,“ říká Petr Horák v rozhovoru pro SZ Byznys.
Celý rozhovor si můžete poslechnout v úvodním videu.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.















