Hlavní obsah

McDonald’s chce zpět pověst levného řetězce. V USA mění menu, v Česku zdražil

Foto: Shutterstock.com

McDonald’s v USA přichází o část zákazníků.

McDonald’s spouští nový pokus, jak zastavit odliv zákazníků. V USA vrací po šesti letech do nabídky menu zaměřené na nízkou cenu. V Česku v září některé burgery a hranolky naopak zdražil.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Rychloobrátkový řetězec McDonald’s znovu zařazuje do své nabídky na domácím americkém trhu sérii menu orientovaných na zákazníky, kteří jsou citliví na cenu. Nabízené varianty budou zahrnovat známé sendviče jako Big Mac, Chicken McNuggets nebo Egg McMuffin a k tomu nápoj a přílohu.

McDonald’s tvrdí, že nová menu zákazníků ušetří 15 procent oproti tomu, kdyby si každou položku objednali zvlášť. V nabídce by měla vydržet přinejmenším do konce letošního roku.

Po pandemii McDonald’s podle televizní stanice CNN přišel o pověst cenově dostupného řetězce. Ceny se totiž vyšplhaly téměř na úroveň některých řetězců tradičních restaurací, které tak McDonald’s přebraly část zákazníků.

Magazín Business Insider na příkladu snídaňového menu popisuje, jak výrazně McDonald’s zlevnil. Srovnává jej s významnými americkými konkurenty Taco Bell, Wendy’s, Burger King a Dunkin’. Zatímco dosud byla snídaně v McDonald’s ze všech nejdražší, nyní je s cenou pět dolarů (104 korun) druhá nejlevnější.

Americký McDonald’s loví zákazníky prostřednictvím slev už přes rok. Loni v létě uvedl menu za pět dolarů, letos v lednu k tomu přidal akci „kup jeden, dostaň druhý za jeden dolar“.

Výsledky těchto snah ale nebyly příliš pozitivní. V prvním čtvrtletí letošního roku se americké prodeje propadly na nejhorší úroveň od covidové pandemie. Ve druhém čtvrtletí tržby už mírně rostly, pravděpodobně i díky masivní marketingové kampani navázané na premiéru filmu inspirovaného populární hrou Minecraft.

Ani tato kampaň ale nezastavila odliv nízkopříjmových zákazníků. Jejich útraty v řetězci ve druhém čtvrtletí meziročně klesaly dvouciferným tempem, řekl při představování výsledků hospodaření šéf McDonald’s Chris Kempczinski. Situaci zachraňovaly útraty ostatních příjmových skupin zákazníků.

Česka se srážení cen netýká

I na českém trhu McDonald’s nabízí menu zaměřené na nízkou cenu pod názvem NicePrice Combo. Ceny začínají na 69 korunách, na rozdíl od USA jde však o kombinaci malého hlavního chodu, malých hranolek a malého nápoje. Žádné novinky v této oblasti řetězec nechystá. „V tuto chvíli tedy není potřeba zavádět novou řadu levných menu, protože obdobný koncept již na českém trhu úspěšně funguje,“ tvrdí mluvčí McDonald’s pro Česko a Slovensko Lucia Poláčeková.

Jiné položky svého menu český McDonald’s naopak zdražoval. Od covidové pandemie přešel v Česku k taktice několika menších zdražení v průběhu každého roku. Z ekonomických výsledků největších provozovatelů, franšízantů, se zdá, že jde o úspěšnou strategii.

V září se ve srovnání s ceníkem z června zvedly například ceny burgerů Big Mac, McChicken a McRoyal nebo dětského menu Happy Meal. BigMac stál před prázdninami 109 korun, nyní 115. McChicken poskočil z 99 na 109 korun, podražila i střední a velká porce hranolek. Ceny v Česku u vybraných položek nyní poskočily o čtyři až deset korun, což u nich představuje zdražení o zhruba čtyři až devět procent.

Ceny jiné části své nabídky McDonald’s přitom zvedal začátkem roku a potom v průběhu května a června. „Naše cenotvorba je ovlivněna kombinací několika faktorů – zejména rostoucími náklady na suroviny, energii, logistiku a mzdy. Stejně jako většina restaurací i my musíme reagovat na vývoj ekonomického prostředí. Vždy se ale snažíme, aby naše nabídka zůstala cenově dostupná a férová pro naše zákazníky,“ obhajoval tehdy změnu cen McDonald’s marketingový ředitel pro Česko, Slovensko a Ukrajinu Martin Troup.

Postupně zdražují i další velké fastfoodové řetězce. Jedním z klíčových důvodů uváděných firmou je rostoucí cena hovězího masa – suroviny, která tvoří základ většiny klasických burgerů – a také rostoucí odměny zaměstnancům a brigádníkům.

Související témata:

Doporučované