Hlavní obsah

Počítačové hry 2025. Češi slavili úspěšné zářezy, svět pohltila „kocovina“

Foto: Warhouse Studios

Počítačová hra Kingdom Come: Deliverance II.

Herní průmysl sílí. Letos vyšly světové i české tituly a rok 2025 s přelomovými momenty nešetřil. Do západních firem vstupují asijští investoři.

Článek

Češi se letos poprvé umístili na herních Oscarech mezi šesti nejlepšími tituly na světě, a byť si ze tří nominací žádnou sošku neodvezli, samotný výběr Kingdom Come: Deliverance II na hru roku je zářezem v historii odvětví. Historické RPG vyšlo v únoru a těší se ohromné oblibě. Tvůrce projektu - studio Warhorse - v listopadu oznámilo, že se KCD II prodaly již čtyři miliony kopií. Titul z období husitských válek soutěžil ve třech kategoriích - nejlepší příběh, nejlepší RPG a hra roku.

„Tři nominace, včetně té na Hru roku 2025, jsou pro nás ve Warhorse Studios neuvěřitelný úspěch. Samozřejmě jsme v nějakou nominaci doufali… ale Hra roku? To oficiálně řadí Kingdom Come: Deliverance II mezi šest nejlepších titulů letoška. V Praze kolegové sledují událost živě, zatímco malá skupina teamu je přímo v LA. Uvidíme, jestli se vrátíme se soškou. Pro celý tým by to znamenalo strašně moc,“ popisoval v den soutěže pro SZ Byznys šéf komunikace Warhorse Tobias Stolz-Zwilling

RPG

RPG (Role-Playing Game) jsou hry na hrdiny, kde se hráči vžívají do rolí postav ve fikčním světě, rozhodují o jejich činech a rozvíjejí jejich příběh, schopnosti a osud, ať už u stolu (stolní RPG, např. Dungeons & Dragons - D&D - Dračí doupě) nebo v počítači (videohry jako World of Warcraft, Fallout), přičemž jde o hluboké ponoření do příběhu a vývoj postavy.

Tvůrci KCD II nejsou jedinou českou firmou, která má za sebou globální úspěch a na dalších pracuje. Platí to i pro největší hráče tohoto sektoru v Česku, tedy společnosti SCS Software a Bohemia Interactive. Dvojice těchto firem si v roce 2025 prohodila prvenství z hlediska tržní hodnoty. Jinými slovy tvůrce kamionových simulátorů poprvé v žebříčku Česká elita 100 nejhodnotnějších firem ČR předběhl tvůrce vojenských simulátorů Bohemia Interactive.

Došlo k tomu těsně. Rozdíl ve výsledcích byl „pouhých“ 100 milionů. Bohemka rozvíjí dlouhodobě projekt Arma 4, kterou plánuje pustit do světa v roce 2027, a mimo herní odvětví se šéfové Španěl a Pavlíček soustředí na svůj investiční fond SPM, který letos uzavřel řadu nákupů a rozšiřoval své portfolio. Na nový titul od obou společností z prostředí vojenských simulátorů si ještě počkáme.

V roce 2025 ale přišlo pokračování hry s českými kořeny Mafia: The Old country. Její čtvrtá epizoda se tentokrát odehrává na Sicílii a tuzemští kritici ji chválí za příběh vracející postavy k samotným kořenům mafie i povedený český dabing, který od prvního dílu patří k pochoutkám série. Na hře se podíleli čeští vývojáři z brněnské pobočky studia Hangar 13. Studio navazuje na původního tvůrce celé série Mafia.

Her, které stojí za pozornost, však vyšlo mnohem víc. Mezi jinými můžeme zmínit například hlavního šampiona „herních Oscarů“ neboli soutěže The Game Awards, jímž je tahová RPG z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 získalo na soutěži devět sošek a stalo se tak bezkonkurenční hvězdou letošního ročníku.

Ačkoliv jsme vyjmenovali celou sérií pozitivních momentů roku 2025, průmysl má globálně podle šéfredaktora magazínu Level, Petra Poláčka, problémy.

„Tisíce vývojářů po celém světě přišly během pár let o práci. Velké firmy rušily projekty, seškrtávaly týmy a zároveň mluvily o investicích do AI, automatizace a  ‚efektivnějšího řízení portfolia‘. Pro hráče v Česku a na Slovensku se to projevovalo hlavně nepřímo. Hry, na které se těšili, byly někdy odkládány. Online tituly přecházely do udržovacího režimu mnohem dřív, než byli zvyklí, a některé služby prostě skončily bez velké náhrady,“ komentuje pro Seznam Zprávy expert.

Sečteno a podtrženo - rok 2025 hodnotí tak, že se v něm lokální naděje potkaly s globální kocovinou.

Ještě že to nevyšlo

Všechny letošní tituly měly výhodu v tom, že společnost Rockstar Games odložila snad nejočekávanější hru roku 2025, kterou je GTA VI. Podle původního plánu mělo vyjít na podzim 2025, nyní by k jeho vypuštění do světa mělo dojít v listopadu 2026. Očekávání od hry jsou obrovská jak z komerčního ocenění, tak z řad odborníků. Podle některých by v případě nominace na herní Oscary 2025 patřilo pravděpodobně k favoritům.

Nominovaný byl v jedné kategorii i dlouho očekávaný titul z osvědčené franchisy jménem Assassin’s Creed Shadows. Od hry si akcionáři jednoho z největších studií na světě neboli Ubisoftu slibovali vytažení z finančních problémů. Hra komerčně uspěla, ale ne dost k tomu, aby šéfové společnosti vyslyšeli požadavek akcionářů a neuzavřeli deal s čínským Tencentem. Ten nově vlastní více než čtvrtinový podíl ve firmě Vantage Studios řízené Ubisoftem. Dceřiná společnost má na starosti série Far Cry či právě Assassin’s Creed.

Saúdové na tahu

Ubisoft není jedinou z klasických firem, kde se změnily vlastnické poměry. Dalším příkladem mohou být dva kroky saúdských společností. Prvním z nich je převzetí výrobce videoher Electronic Arts (EA) skupinou investorů. Mezi kupujícími je saúdskoarabský státní investiční fond. EA stojí například za sériemi Battlefield a The Sims. Investoři transakci ocenili na 55 miliard dolarů.

Saúdové o sobě dali vědět ještě jednou, když společnost Scopely uzavřela dohodu o koupi Pokémon Go za 3,5 miliardy dolarů. Titul vypuštěný do světa v roce 2016 se vyprofiloval hned po svém vypuštění do světa jako jedna z nejpopulárnějších mobilních her. Stal se také průkopníkem rozšířené reality, protože při hraní lidé běhají po svém okolí a přes čočku kamery na mobilním telefonu sbírají japonské příšerky nacházející se v reálném světě. Každý měsíc si tak vyrazí zachytat zhruba 30 milionů lidí.

Další novinkou v českém herním průmysl byl start Státního fondu audiovize. Z bývalého fondu pro kinematografii se oficiálně stal nástroj, který vedle filmů a seriálů počítá i s videohrami.

„Pro hráče to neznamená, že zítra dostanou třetího Zaklínače z Brna. V horizontu několika let to může přinést víc odvážných, nelineárně financovaných projektů, které by v klasickém módu vůbec neměly šanci. Zkrátka, část budoucích her, které budete mít v knihovně, vznikne i díky tomu, že si někdo řekl, že hry patří vedle filmu ke kultuře, kterou stojí za to podporovat,“ dodává Poláček.

Doporučované