Hlavní obsah

„To je ministr, to místopředseda…“ Indicie, co nastane po schůzce Turka na Hradě

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Šéf Motoristů Petr Macinka s Filipem Turkem.

Ministerský kandidát Motoristů sobě Filip Turek zamíří v pondělí na Hrad. Chce prezidentovi objasnit kauzy, kvůli kterým ho Petr Pavel nechce vidět ve vládě. A pokud neuspěje, Motoristé budou muset přijít s jiným řešením.

Článek

Prezident Petr Pavel v posledních týdnech tlačil především na to, aby šéf hnutí ANO Andrej Babiš vyřešil svůj střet zájmů. Poté, co budoucí premiér veřejně oznámil, jak se s tímto problémem hodlá vypořádat, zaměří hlava státu větší pozornost na motoristického kandidáta na ministra Filipa Turka.

Ten se má na Hrad dostavit v pondělí, jako poslední z patnácti navržených nominantů na křeslo ministra. Během setkání chce prezident Turkovi adresovat výtky, které s ním sdílí i značná část veřejnosti, včetně voličů vznikající vlády. Prezident nicméně neočekává, že by Turek mohl jeho názor změnit.

Stále se prohlubující nejistota ohledně Turkova možného vládního angažmá byla ostatně znát na Slovensku, když šéf Sněmovny Tomio Okamura představoval členy české delegace svému protějšku Richardu Rašimu. Zatímco šéfa Motoristů Petra Macinku představil s tím, že doufá, že jde o budoucího ministra životního prostředí či zahraničí, Turka představil čistě jako „místopředsedu zahraničního a evropského výboru“.

Macinka mezi dvěma ministerstvy

A i když Turka následně představil premiérovi Robertu Ficovi s tím, že „doufá“ v jeho jmenování, dokonce i z okolí Motoristů zaznívá, že jmenování bývalého europoslance není zaručené. A to ani po rošádě, během které si šéf Motoristů s čestným prezidentem prohodili resorty. Věřili totiž, že Turek bude méně provokativní coby ministr životního prostředí. To ale prezidentovi nestačí.

Ve hře je tak stále varianta, že si Motoristé budou muset poradit bez své nejvýraznější tváře. Po setkání Macinky s prezidentem Pavlem se navíc zdá, že šéf Motoristů už za Turka nebojuje tolik jako dřív. „Panu prezidentovi jsem poděkoval, že Filipa Turka přijme. Požádal jsem ho, ať je na pana Turka přísný, ale spravedlivý,“ řekl šéf Motoristů po schůzce.

Na důvody prezidentova nesouhlasu se nicméně na schůzce podle zdrojů redakce neptal a ani nepředkládal žádné argumenty.

Pokud by se naplnil scénář, že Turek prezidenta nepřesvědčí ani coby kandidát na ministra životního prostředí, čeká Motoristy další rozhodování o tom, koho na resort vyšlou jako náhradníka, aby si ministerstvo udrželi. Jejich partneři zatím případné změny komentovat nechtějí. „Nebudu spekulovat, počkejme na setkání Filipa Turka s prezidentem,“ reagoval místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček na otázku, zda Motoristé na koaličních jednáních předestřeli své možné reakce.

Nabízí se ale možnost, že Turek skončí „na střídačce“ a na životní prostředí zamíří Petr Macinka, který by tak usedl na dvou pozicích. Ostatně takový scénář naznačil i poradce Motoristů pro zahraniční otázky Jan Zahradil v rozhovoru pro Ptám se já.

„Možná to dopadne dokonce tak, že Ministerstvo zahraničních věcí nebude jediné ministerstvo, které bude Petr Macinka řídit,“ sdělil. Následně vzpomenul i situaci kolem Jana Hamáčka, který v roce 2018 vedl jak Ministerstvo vnitra, tak právě i Ministerstvo zahraničních věcí. Důvodem bylo to, že exprezident Miloš Zeman odmítl do čela Černínského paláce jmenovat Miroslava Pocheho.

Přitom Hamáček není jediný, kdo v minulosti vedl dvě ministerstva. Karel Havlíček se v roce 2020 coby vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu ujal také funkce ministra dopravy. V čele obou resortů pak stál do konce Babišovy vlády.

Kdo si ohlídá Černínský palác?

„Tak to je jedna možnost, že po určitou dobu by jeden ministr, zřejmě tedy Petr Macinka, asi řídil obě ministerstva. Byla by tam asi důležitá role náměstků,“ dodal k možnému řešení Zahradil.

Jak už Seznam Zprávy dříve popsaly, v případě náměstků jsou ve hře tři jména. Všichni tři mají navíc blízko k bývalému prezidentovi Václavu Klausovi. Spekuluje se o například o Janu Brodském, Janu Sechterovi a Marii Chatardové.

Diplomat Brodský působil během Klausovy éry jako zástupce ředitele hradního zahraničního oboru, hlavu státu pak také doprovázel na jejích cestách. Za své působení si pak od Klause vysloužil pamětní plaketu.

Chatardová byla zase v minulosti velvyslankyní ve Švédsku, Francii, při OSN v New Yorku či v Británii. Je považována za elitní diplomatku, která měla respekt jak Václava Klause, tak i jeho nástupce na Hradě Miloše Zemana.

Třetím zvažovaným jménem je Jan Sechter – ten v minulosti působil jako velvyslanec v Polsku a Rakousku. Je považován za znalce německého prostoru, za Klausova prezidentství byl zástupcem velvyslance v Berlíně. V Černínském paláci se také zabýval otázkami odškodnění obětí nacismu a druhé světové války.

Sechter má také blízko k hnutí ANO, od roku 2018 byl poradcem tehdejšího předsedy Poslanecké sněmovny Radka Vondráčka (ANO) pro Evropskou unii a zahraniční vztahy. V poslední době se ale také spekuluje o tom, že by Sechter nakonec mohl zamířit spíše na resort dopravy nebo průmyslu a obchodu.

Pokud by v případě motoristických ministrů došlo v závislosti na prezidentově postoji k další změně, finální rozhodnutí by se muselo odehrát na koaliční radě, Macinkův ministerský „dvojboj“ by musel posvětit především budoucí premiér Andrej Babiš. Je ale otázkou, zda by Macinkovi – který má sice letité zkušenosti coby mluvčí, ale ne jako manažer – dva resorty svěřil.

K možným scénářům se ale zatím veřejně nevyjadřují ani Motoristé, chtějí si totiž počkat na to, jak v pondělí dopadne Turkova a prezidentova schůzka mezi čtyřma očima.

Vyústěním dohadů mezi vznikající vládou a Petrem Pavlem by pak teoreticky mohla být i kompetenční žaloba. Šéf Motoristů momentálně tvrdí, že o ničem takovém zatím neuvažuje, stejně se pak staví i hnutí ANO.

Sám prezident k této variantě řekl, že by „bylo dobré“ si otázky okolo jmenování ministrů vysvětlit. „Nakonec možná bude užitečné, když dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne,“ sdělil ve středu.

S přispěním Ivety Křížové.

Doporučované