Článek
Indie čelí rozsáhlému narušení letecké dopravy poté, co největší domácí letecká společnost IndiGo zrušila více než tisíc letů včetně všech odletů z Nového Dillí, uvádí Reuters. Krize, která trvá už čtvrtý den, přiměla vládu k zásahu a dočasnému uvolnění nových bezpečnostních předpisů.
Nová pravidla, která vstoupila v platnost 1. listopadu, omezují pracovní dobu pilotů a výrazně zpřísňují podmínky pro noční lety. Mají zvýšit bezpečnost, ale zároveň zásadně ovlivnila provoz IndiGo, která přiznala, že se na změny nedokázala dostatečně připravit.
„Rozumím tomu, že tyto výpadky otřásly důvěrou ve spolehlivost IndiGo,“ uvedl generální ředitel Pieter Elbers a omluvil se cestujícím. Dodal, že návrat k běžnému provozu potrvá několik dní a očekává se mezi 10. až 15. prosincem. Společnost oznámila, že odpustí všechny poplatky za zrušení a změnu rezervace u letů plánovaných na období od 5. do 15. prosince.
V pátek společnost IndiGo oznámila, že zrušila přes 1000 letů. Podle zdrojů z letišť šlo mimo jiné o 235 letů z Dillí, 165 z Bombaje, 102 z Bengalúru a 92 z Hajdarábádu. Jiní velcí dopravci, například Air India nebo Akasa, k rušení letů kvůli novým pravidlům přistoupit nemuseli.
Situace vyvolala frustraci mezi cestujícími po celé zemi. Na letištích propukaly hádky s personálem a sociální sítě zaplavila videa naštvaných pasažérů. Na letišti v Bengalúru například skupina cestujících skandovala: „Pryč s IndiGo! Pryč s IndiGo!“ Jiný příspěvek ukazoval skupinu malých dětí, které čekaly od čtvrté hodiny ranní na svůj let v Dillí. „Děti čekají od čtyř ráno na let IndiGo… hladové, unavené, ospalé,“ stálo v popisku.
Indické úřady se snaží situaci stabilizovat. Letecký regulační úřad udělil IndiGo dočasné výjimky z některých nových pravidel, konkrétně z omezení týkajícího se maximálního počtu nočních přistání a délky služby pilotů při nočních letech. Výjimky platí do 10. února. Společnosti však nebylo prominuto nové pravidlo, které prodlužuje povinný týdenní odpočinek pilotů z 36 na 48 hodin.
Šéf regulačního leteckého úřadu vyzval piloty ke spolupráci a zdůraznil, že úřad je odhodlaný nová pravidla pro odpočinek a službu pilotů dodržovat. IndiGo původně předpokládalo, že se do plného provozu vrátí až v únoru, nyní ale hovoří o postupném zlepšení už od soboty.
Akcie společnosti v reakci na krizi výrazně oslabily. V pátek klesly o 1,2 procenta a za celý týden o devět procent, což je nejhorší týdenní vývoj od června 2022. Hlavní opoziční strana požaduje, aby se problémem zabýval parlament.
Rušení letů narušilo i hlavní svatební sezonu
Narušení provozu silně zasáhlo i nevěsty a ženichy, všimla si agentura Reuters. Jeden pár se musel zúčastnit své vlastní svatební hostiny virtuálně, mnozí horečně přesouvali termíny a jedna rodina se rozhodla pronajmout dražší charterový let.
V chaosu uvázl i singapurský velvyslanec Simon Wong, který na síti X napsal, že jeho let byl zrušen a že nemá slov. Nemohl se kvůli tomu zúčastnit svatby své kolegyně v odlehlém městě Dévghar ve východní Indii.
Rušení letů přichází během hlavní svatební sezony. Svatební oslavy mají v Indii hodnotu až 130 miliard dolarů (přibližně 2,7 bilionu Kč). Rodiny při nich utrácejí velkou část svého bohatství za rozsáhlé celodenní oslavy plné hudby, tance a dárků. Společnost IndiGo se zákazníkům omluvila, to však nemusí být pro mnoho snoubenců dostačující.
Poté, co byl jejich let se společností IndiGo zrušen, se jeden novomanželský pár objevil na své svatební hostině na velké obrazovce prostřednictvím videokonference a omluvil se desítkám hostů, kteří již dorazili na místo. „Pozvali jsme tolik příbuzných a bylo nemožné akci na poslední chvíli zrušit. Rozhodli jsme se, že se pár zúčastní hostiny online a jeho účast budeme vysílat na obrazovce,“ uvedla matka nevěsty podle kanálu NDTV.
Místo konání svateb ve státě Goa nabídlo určitou úlevu v podobě kreditů, ale peníze lidem nebyly vráceny. Širšti Maganová, která se těšila na svatbu svého bratra, ze zmaření rodinných oslav obvinila zrušený let společnosti IndiGo. „Jsme ochromení. Tragédie, kterou způsobila jedna korporace a žádná přírodní katastrofa,“ napsala Maganová na síť X.
Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) vzrostla indická vnitrostátní letecká doprava z 83 milionů pasažérů v roce 2014 na 174 milionů v roce 2024. IndiGo má největší vnitrostátní síť v Indii, která pokrývá některá z nejmenších měst, kam jiné letecké společnosti obvykle nelétají.
„Chce se nám brečet,“ řekla zklamaná Sairtha před letištěm v Bengalúru poté, co se 80 lidí z rodiny ženicha, včetně samotného ženicha, nemohlo dostat do východního města Purí, kde měli již zarezervované hotely.















