Hlavní obsah

Slovenský výraz roku? Drahý vládní nákup dostal na titulní strany slang Gen Z

Foto: nitc.sk

Vizualizace slovenského Národního inovačního a technologického centra v novém sídle – zkrachovalém outletu Voderady.

Nový výraz slayáda používají satirici a kritici Ficovy vlády. Vše odstartoval nákup opuštěného centra a reakce Gen Z influencerky, která je v podezření, že byla využita jako krycí figurka.

Článek

Rapperka Ema Lacová se do povědomí na Slovensku dostala před čtyřmi lety songem Skromná, ve kterém to hýří vulgarismy a erotikou.

Influencerka a tvář virálních provokací si díky strategii exhibování a šokování nasbírala dosah na sociálních sítích Instagram a TikTok. Na té první ji sleduje 233 tisíc uživatelů, na druhé bezmála 200 tisíc.

Do slovenské popkultury se ovšem nejvýrazněji zapsala až začátkem letošního prosince. Ba co víc, do médií a politiky vnesla slovník Generace Z.

„No tak to je asi úplná slayáda (slejáda),“ reagovala na dotaz novinářky serveru 360tka, která se ptala na její roli v kauze pravděpodobně předraženého prodeje obchodního centra Voderady. Za to stát zaplatil v přepočtu o 290 milionů korun víc, než za kolik se areál dříve nedařilo prodat.

„Když je něco slay, něco top, tak je to prostě slayáda,“ pokračovala. V překladu tak celý obchod za státní peníze označila za totální pecku, pozitivní úlet nebo frajeřinu.

Slayáda ve Voderadech

Slayáda se záhy dostala na titulní strany zpravodajských webů i do politického slovníku. Výraz během jediného dne ovládl slovenský internet. Aktivně ho používají uživatelé sociálních sítí, v reklamách pak firmy, realitní kanceláře i obchodní řetězce.

Slovenské servery slovo dokonce probírají po jazykovědné stránce. „Někdy se stane, že slovo pronikne do jazyka starších generací náhodou, pod vlivem konkrétní události nebo výroku konkrétní osoby. To je zřejmě i případ slova slayáda,“ cituje server Pravda docentku Gabrielu Múcskovou z Katedry slovenského jazyka a teorie komunikace Univerzity Komenského.

V satiře a memech funguje slayáda jako ironický výraz pro stav země za vlády Roberta Fica. Vtipálci si v tom duchu pohrávají i se slovem „konsolidace“, které se poslední dva roky používá pro pokus o krocení státního dluhu. Nově má jít o „konslaydacii“.

Poslechněte si naši reportážní sérii o Slovensku:

S Ficovou vládou, respektive s nedávno odvolaným vicepremiérem pro eurofondy Peterem Kmecem ze strany Hlas, vše úzce souvisí. Právě Kmec stojí za nákupem outletového centra u vesnice Voderady nedaleko Trnavy.

Soukromé obchodní centrum se otevřelo v roce 2013 a nabízelo sedm desítek prodejen. Mělo být obdobou rakouského outletu, jenže obchody nešly dobře, centrum skončilo v konkurzu a od roku 2018 je uzavřené a chátrá.

Neúspěšně se ho pokusili prodat v dražbách. Cena začala na deseti milionech eur a podle deníku SME měla klesnout až na polovinu. Ani za tuto částku se ale nemovitost nevydražila. Nebyl zájem.

Centrum nakonec v roce 2020 za neznámou cenu koupila firma Voderady Property z portfolia podnikatele Gustáva Laci. A tady se objevuje na scéně jeho dcera Ema, která je členkou dozorčí rady firmy.

Společnost Voderady Property letos outletové centrum prodala státu, který sháněl sídlo pro nové Národní inovační a technologické centrum (NITC).

Foto: Marko Erd/SME, Profimedia.cz

Interiér outletu v roce 2018 krátce po uzavření.

V čem je problém?

Opuštěné centrum, které se před pěti lety nedařilo prodat ani za pět milionů eur, se pro stát letos stalo tak lukrativním, že za něj dal rovnou 17 milionů eur, v přepočtu 410 milionů korun.

Vizualizace navíc ukazují, že další peníze bude potřeba dát do přestavby.

Obchod tvrdě kritizují protikorupční organizace i opozice. Podle exministra Kmece je vše v pořádku, protože znalecký posudek areál ocenil dokonce na 19,3 milionu eur. Ocenění vypracoval znalec, o němž média v souvislosti s dalšími posudky píší jako o kontroverzním.

„Progresivci na mě útočí, protože jsem jim překazil byznys. Chtěli postavit inovační centrum za 700 milionů v Bratislavě,“ reagoval na obvinění exministr Kmec.

Realitní investor Gustáv Laca, jenž centrum státu prodal, tvrdí, že se nikdy nejednalo o prodejní ceně nižší než 18 milionů eur, v přepočtu 436 milionů korun. „Což podle našeho názoru odpovídá ekonomicky odůvodněné hodnotě této nemovitosti,“ uvedl ve stanovisku.

Ohradil se i proti tomu, že se v reportáži serveru 360tka skloňuje jméno jeho dcery, ačkoli se prý prodeje aktivně neúčastnila.

Sama influencerka má teď na instagramu od minulého týdne už jen jeden příspěvek. V desetiminutovém videovzkazu se mluví o „mediálním znásilnění“ a politickém lynči a staví se do role oběti, která o světě „velkých peněz“ nic neví.

V emotivním videu upozorňuje, že v minulosti veřejně řešila své problémy s pochopením sebe samé a závislostmi a že se soustředí na výchovu své dcery. Zároveň se velmi vulgárně pouští do svých kritiků.

Doporučované