Hlavní obsah

Pražské letiště získalo územní rozhodnutí pro stavbu druhé dráhy. Po 20 letech

Foto: Letiště Praha

Vizualizace letiště po dokončení druhé dráhy

Letiště Praha dosáhlo významného milníku v přípravě výstavbu druhé ranveje. Stavební úřad Středočeského kraje totiž vydal k záměru územní rozhodnutí.

Článek

Pražské letiště je díky zatím nepravomocnému územnímu rozhodnutí o krok blíže k zahájení stavby druhé paralelní vzletové a přistávací dráhy. Od ní si slibuje především rychlejší odbavení letadel, kdy v běžném provozu bude jedna dráha sloužit pro starty letadel a druhé pro přistávání. Dvě ranveje by také měly zkrátit časy pojíždění letadel po zemi a snížit tak hluk i emise z provozu letiště.

„Stavební úřad posunul tímto rozhodnutím projekt paralelní dráhy významně vpřed. Náš odborný tým je připraven i nadále aktivně spolupracovat se všemi příslušnými autoritami i ostatními zúčastněnými stranami tak, abychom zajistili naplnění veškerých podmínek a požadavků vyplývajících z územního rozhodnutí v dalších etapách projektu,“ říká v tiskové zprávě Jiří Kraus, místopředseda představenstva Letiště Praha.

V době, kdy jedna ze drah prochází údržbou nebo opravy, by také už letadla nevyužívala současnou druhou dráhu, která se se stávající hlavní ranvejí kříží a je tak v provozu jen tehdy, když je hlavní dráha uzavřená. Problém je, že z vedlejší dráhy ale letadla startují a přistávají přes hustě obydlené pražské městské části a přes Kladno, pro jejich obyvatele by tak nová ranvej znamenala úlevu.

Na druhou stranu proti nové ranveji protestují zase obyvatelé Horomoměřic a Nebušic, kterým přinesla zvýšený letový provoz nad jejich hlavami. Vedení letiště proto předpokládá, že paralelní dráha nebude v provozu od deseti večer do šesti ráno a celé letiště má být do budoucna uzavřeno vždy od půlnoci do půl šesté ráno. Právě zákaz nočního provozu je ostatně jednou z podmínek výstavby nové dráhy v posudku vlivu záměru na životní prostředí EIA. Umožnit to má právě vyšší kapacita letiště díky dvěma drahám.

S umístěním nové dráhy počítají územní plány už od 60. let minulého století. Projekt výstavby se pak chystá už skoro dvě dekády.

Pražské letiště v současnosti předpokládá, že nová dráha by mohla být v provozu v roce 2035. Očekávaný termín byl ale v minulosti mnohokrát posunutý, ještě v roce 2019 vedení letiště počítalo s tím, že paralelní ranvej otevře v roce 2028. Letiště zároveň v příštích letech plánuje rozšíření terminálů, výstavbu nových parkovacích domů i napojení na železnici. Celkové náklady na modernizaci vyčísluje na 32 miliard korun.

Doporučované