Článek
Aerolinky Wizz Air čelí v Česku exekuci kvůli neuhrazeným pohledávkám cestujících, které za ně vymáhá spotřebitelská organizace OnlineMediator.cz. Maďarská společnost si nedávno založila český bankovní účet, který nyní obstavil exekutor, uvedl pro redakci SZ Byznys Tomáš Večl, ředitel projektu OnlineMediator. Vzhledem k tomu, že účet ještě před několika měsíci neměla, pravděpodobně se nejedná o účet, který by pro ni byl podstatný.
„Myslím, že je to účet založený na vratky nebo třeba na základě smlouvy si museli zřídit účet v Česku, takže proto ho mají. Když jim tam něco přijde, tak ty peníze obstaví exekutor, takže nějakým způsobem je to omezuje nebo minimálně k těm penězům se nemohou dostat,“ vysvětluje.
Aerolinky Wizz Air dlouhodobě nereagovaly na soudní rozhodnutí a v Česku dosud neměly dceřinou společnost ani vlastní účet, což vymáhání komplikovalo. Exekutor tak původně obstavil peníze, které mělo dopravci Wizz Air vyplatit Letiště Praha, informovaly v březnu Hospodářské noviny.
Zákazníci se na OnlineMediator obracejí se stížnostmi například kvůli zrušeným nebo zpožděným letům, poškozeným zavazadlům nebo nevráceným platbám. Cílem organizace je tyto spory řešit mimosoudně, tedy smírnou cestou. „Tam, kde podnikatel nespolupracuje a spor považujeme za oprávněný, nabízíme spotřebitelům právní pomoc a ve spolupráci s advokátní kanceláří případ posouváme k soudu,“ popisuje Večl.
Wizz Air podle Večla na stížnosti zákazníků a spotřebitelských organizací občas reaguje, ale často se odmlčí. „E-maily nikdo nečte a komunikace se zastaví. Mají v Česku organizační složku a povinně zřízenou datovou schránku, tu si ale podle všeho nevybírají. Když jim tedy pošleme dokument, je doručen fikcí, aniž by si ho skutečně přečetli. Totéž platí pro soudní písemnosti,“ říká Večl.
Redakce SZ Byznys kontaktovala Wizz Air s žádostí, aby se k situaci vyjádřila. Společnost na dotazy nereagovala.
Letiště Praha potvrdilo, že v minulost obdrželo hned několik příkazů k provedení exekuce přikázáním jiné pohledávky, kterou má Wizz Air vůči Letišti Praha. Tedy že exekutor zablokoval na účtech letiště peníze určené pro Wizz Air. Situaci podle zástupce tiskové mluvčí Letiště Praha Jiřího Hannicha vyřešila letecká společnost přímo s exekutorem ještě dříve, než příkazy nabyly právní moci.
„Letišti Praha tak v této souvislosti nevznikla žádná povinnost ani nedošlo k žádnému dopadu na provoz či finanční vypořádání mezi Letištěm Praha a dopravcem. Aktuálně neevidujeme žádné další exekuční příkazy vztahující se k příslušné letecké společnosti,“ dodává Hannich pro SZ Byznys.
Cestujícím při uplatňování nároků komplikuje situaci fakt, že Wizz Air má dceřiné společnosti na Maltě a ve Velké Británii a některé lety jsou provozovány právě těmito firmami. Pokud tedy odlet nebo přílet není v Praze a zároveň se jedná o let jedné z dceřiných společností, není OnlineMediator k případu formálně příslušný. Cestující tak může pouze odkázat na jiné organizace.
Dopravce mlčí
Advokát Pavel Vank, se kterým OnlineMediator.cz spolupracuje, chování společnosti Wizz Air ilustruje na nedávném případu, kdy skupina cestujících s aerolinkou letěla z Milána do Prahy.
„Let byl na své trase již při odletu opožděn o více než tři hodiny. V souvislosti se zpožděním letu tak klientům automaticky vznikl nárok na finanční odškodnění ve výši 250 eur za osobu,“ popisuje Vank. Cestující se podle něj obrátili na OnlineMediator.cz, který jim bezplatně pomohl uplatnit jejich nároky. Vzhledem k tomu, že dopravce nekomunikoval ani s touto organizací, museli cestující využít služeb advokáta. „Jelikož Wizz Air nereagoval ani na moje výzvy, nezbylo mi než podat k soudu návrh na vydání elektronického platebního rozkazu. Proti tomuto si společnost Wizz Air nepodala odpor, a platební rozkaz tak nabyl právní moci. V současné době jsou pohledávky cestujících vymáhány prostřednictvím soudního exekutora, který mimo jiné vydal exekuční příkaz k provedení exekuce přikázáním pohledávky povinného z účtu u peněžního ústavu,“ doplňuje Vank.
Spory o tisíce
Na jaře podle Večla měla organizace vůči Wizz Air dvanáct pravomocných rozhodnutí týkajících se více než 20 cestujících. „Aktuální exekuce je vedena na základě jediného rozhodnutí ve prospěch tří cestujících,“ dodává.
Průměrná výše pohledávky v jednom sporu je podle něj zhruba 10 tisíc korun. Často je to méně, nejmenší spor podle něj byl o přibližně 40 eur. „Na druhou stranu některé spory jsou i o desítky tisíc v případě, že je v jedné rezervaci více cestujících,“ dodává.
Problémy má dopravce i v zahraničí - v roce 2023 byl dokonce zvolen nejhorší britskou aerolinkou. V roce 2024 pak musel šesti tisícům britských cestujících zaplatit dohromady 1,2 milionu liber jako kompenzaci za neoprávněné zamítnutí vrácení peněz za zrušené lety.