Hlavní obsah

Jak dopadli herní Oscaři. Český úspěch i bez koruny

Foto: Warhorse Studios

KCD II soutěžilo v kategoriích nejlepší hra, nejlepší příběh a nejlepší RPG.

Česká hra se dostala do finále nejprestižnější soutěže herního průmyslu na světě The Game Awards. Událost je pro herní průmysl obdoba filmových Oscarů. Češi bojovali o sošku ve třech kategoriích včetně té nejdůležitější.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V noci ze čtvrtka na pátek proběhlo v Los Angeles slavnostní udílení herních Oscarů. Do finále se probojovali i Češi. Středověká akční RPG Kingdom Come: Deliverance II od herního studia Warhorse soutěžila ve světové konkurenci hned ve třech kategoriích včetně té hlavní - Hry roku.

„Tři nominace jsou pro nás ve Warhorse Studios naprosto neuvěřitelný úspěch. Samozřejmě jsme v nějakou nominaci doufali… ale hlavní kategorie – Hra roku? To oficiálně řadí Kingdom Come: Deliverance II mezi šest nejlepších her roku 2025. V letošní konkurenci je to opravdu pozoruhodné. Vlastně možná ani není úplně podstatné, jestli nakonec něco vyhrajeme, nebo ne,“ sdílel nadšení v den předání ceny pro Seznam Zprávy šéf komunikace studia Warhorse Tobias Stolz-Zwilling.

Češi byli na nejlepší hru letošního roku nominovaní poprvé. Ve světovém finále se utkal český příběh z období husitských válek s dalšími pěti tituly. Mezi nimi byla například adventura Donkey Kong Bananza nebo fantasy RPG – Clair Obscur: Expedition 33 od francouzského studia Sandfall Interactive. Právě tento titul získal v soutěži 13 nominací na „Oscara“. To je nejvíce v historii události. Devět z nominací také proměnil a stal se také hrou roku 2025.

KCD II soutěžilo v kategoriích nejlepší hra, nejlepší příběh a nejlepší RPG. Češi se domů ale vracejí bez sošky. Titul vyšel v únoru 2025 a od té doby sbírá chválu napříč odvětvím i komerční úspěch. Ostatně, jak po vydání hry sdělil Seznam Zprávám kreativní ředitel studia Daniel Vávra, hra na sebe vydělala hned první den. Rozpočet na ni činil zhruba miliardu korun.

Studio vyslalo do Los Angeles, kde slavnostní vyhlášení výsledků proběhlo, malý tým. Většina studia Warhorse držela v Praze noční hlídku.

„Ve studiu máme dnes v noci vlastní watchparty a budeme sledovat přenos. Uvidíme, jestli se vrátíme se soškou. Pro celý tým by to znamenalo strašně moc – a možná i pro celou českou herní scénu. V určitých okamžicích člověk skoro cítí, jako by reprezentoval celý národ,“ neskrýval vzrušení před vyhlášením Oscarů Stolz-Zwilling.

Poprvé v historii

Nejlepší hrou na světě se dosud žádný český titul nestal. Na herních Oscarech však česká hra cenu v minulosti získala. Česko-slovenský Beat Saber vyhrál v roce 2019 v kategorii pro „pařby“ zaměřené na virtuální realitu. Ještě dříve získalo dvě nominace na sošku třetí pokračování série Mafia, spolutvůrcem původní série je také Vávra stejně jako v případě Kingdom Come: Deliverance II.

„Všechno jsou to samozřejmě skvělé úspěchy. Přesto VR kategorie, v níž zvítězil Beat Saber, je spíše okrajová a nominace třetí Mafie byly také v méně významných kategoriích. Oproti tomu Kingdom Come: Deliverance II získalo nominaci v hlavní kategorii Hra roku a k tomu dvou dalších. To je samo o sobě obrovský úspěch pro Česko,“ komentuje pro Seznam Zprávy předseda Asociace herních vývojářů Pavel Barák.

Připomíná také, že si The Game Awards získalo pověst nejprestižnější herní soutěže, přestože na světě není dlouho. Udělování herních Oscarů začalo v roce 2014.

„Přestože jde o ceny relativně mladé, tak jejich prestiž a význam je neoddiskutovatelný a v rámci herního průmyslu panuje jednoznačná shoda, že právě toto ocenění je to nejvýznamnější, srovnatelné s Oscary v rámci filmové branže,“ dodává Barák.

Doporučované