Hlavní obsah

ANO otáčí doprava. Potřebuje získat voliče, kteří chodí k evropským volbám

Zbaštíte nám to? (Video: Václav Dolejší, Seznam.cz)

Po levicové nadílce si Babišova partaj vzpomněla, že kdysi vznikla jako pravicová.

Článek

Rekordní navýšení důchodů. Růst platů zaměstnanců ve státní správě. Slevy ve výši 75 procent na jízdné ve vlacích a autobusech. Nebo zrušení karenční doby, kdy lidé první tři dny nemocenské nedostávali nic.

V ANO si uvědomili, že to poněkud přehnali s ohňostrojem levicových nápadů, díky nimž sebrali voliče komunistům i sociálním demokratům.

„Samozřejmě musíme ulehčovat a zjednodušovat život i našim podnikatelům a živnostníkům. Protože na nich vlastně stojí ekonomika, ti platí ty daně, které vybíráme,“ říká první místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek.

Andrej Babiš na víkendovém sněmu ANO zavelí otočit kormidlem zpátky doprava. A vrátit se obloukem k ideám, s nimž hnutí v roce 2011 zakládal – tehdy žádal štíhlý efektivní stát, jednoduché daně či potírání korupce a klientelismu.

Premiér už dokonce odpískal nápad s obědy pro všechny školáky zdarma, za který ještě před několika týdny horoval. A nově přichází s návrhy jako zjednodušení hrazení daní a zdravotních a sociálních odvodů živnostníky pomocí paušální částky nebo snížení počtu státních úředníků o deset procent.

Nejvíc po tom volají dvě ženy ve vládě, které samy nejsou členkami ANO – ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková a ministryně financí Alena Schillerová.

„Já se domnívám, že je na čase, abychom něco udělali pro živnostníky. Protože jsme je hodně zatížili, různá opatření na ně dopadla nejvíce,“ říká ministryně Schillerová, která se dokonce cítí být pravicovější než Babiš.

Důchodci se pro Evropu nehodí

Proč si vlastně Babišovo ANO tak najednou vzpomnělo, že vlastně vzniklo jako pravicové hnutí? Důvodů bude více, ale v téhle straně je vždy důležitou okolností marketing.

Sociolog Daniel Prokop z agentury Median se domnívá, že ANO to dělá hlavně kvůli květnovým evropským volbám, k nimž minule přišlo pouhých 18 procent voličů.

„K těmto volbám častěji chodí lidé s vyšším vzděláním, lidé z měst a lidé pravicového a středopravicového zaměření. Dnešní složení příznivců ANO, kde s podílem 45 procent dominují důchodci, není úplně vhodné pro evropské volby. Proto jednou ze strategií je zaměřit se alespoň na čtyři měsíce na ty vzdělanější a pravicové voliče, aby hnutí trochu posílilo image před eurovolbami,“ míní Prokop.

Opoziční ODS už vyzvala Babiše k jednání o konkrétní pomoci podnikatelům. Ale vlastně premiérovi ani moc nevěří, že to s obratem doprava myslí vážně. „Je to úplně čítankový příklad účelového, názorového veletoče. Andrej Babiš tady několik let vedl třídní boj proti všem živnostníkům a drobným podnikatelům – a najednou se je snaží obejmout. Tomu nikdo nemůže věřit,“ říká místopředseda ODS Martin Kupka.

Podle sociologa Prokopa tomu část lidí uvěřit může – ti, co nevnímají politiku ideologicky, ale pragmaticky. „Babišovi nahrává ekonomický růst. Takže pokud přidá penzistům a zároveň uleví podnikatelům, aniž by to zvýšilo rozpočtový schodek, řada lidí to ocení.“

Po otočce doprava volají nejen marketingoví poradci ve štábu ANO. Vyžadují to i někteří politici hnutí, především podnikatelé, kterým vadí ústupky vůči ČSSD a KSČM oplátkou za podporu vlády. Sem patří místopředseda ANO Petr Vokřál, ostravský primátor Tomáš Macura nebo poslanci Jiří Bláha a Pavel Juříček.

„Připravili jsme teze, kde nabádáme k návratu ke skupinám voličů, které nás od počátku podporovaly a na které jsme v uplynulé době trochu zapomněli. Mezi takové voliče patří i mladí, progresivně přemýšlející lidé, vědci a akademici,“ řekl primátor Macura na nedávné ideové konferenci.

ANO se teď bude snažit pravicově víc „tvářit“ než reálně konat, což ostatně dokazují mnohá hlasování ve Sněmovně. Reálný obrat doprava Babišovi neumožní komunisté, kteří neustále stupňují svou cenu za podporu vlády.

Doporučujeme

Další zprávy