Hlavní obsah

Apple každé tři týdny koupí jednu firmu. Za šest let jich bylo sto

Foto: Unsplash.com

Koupě firmy Beats Electronics byla největší akvizicí, kterou Apple provedl za poslední desetiletí.

Reklama

Technologická firma Apple nakupuje poměrně často, ale zato si rozmýšlí, jak peníze utratí. Za posledních šest let koupila 100 společností. Ale za žádnou nedala tolik, kolik za některé firmy utratí konkurence.

Článek

Apple za posledních šest let koupil přibližně 100 společností. To odpovídá zhruba jedné akvizici za tři až čtyři týdny. V úterý to oznámil šéf technologické firmy Tim Cook na výročním setkání akcionářů Applu.

Akvizice Applu většinou souvisejí s technologiemi. Podle serveru BBC byla jeho největší akvizicí za poslední desetiletí koupě společnosti Beats Electronics, jež vyrábí sluchátka. Firmu, kterou založil producent a raper Dr. Dre, Apple odkoupil za tři miliardy dolarů.

Dalším významným obchodem byl nákup softwarové společnosti Shazam, která vyvinula mobilní aplikaci na rozpoznávání hudby a televizních pořadů hrajících v okolí. Apple ji získal v roce 2018 za 400 milionů dolarů.

Společnost ze Silicon Valley nejčastěji nakupuje menší technologické firmy. Jejich inovace pak začleňuje do svých vlastních produktů. Jako příklad lze uvést izraelskou firmu PrimeSense, která vyrábí 3D senzory. Její technologie pak přispěla k vytvoření aplikace Face ID, díky níž lze ověřit uživatele pomocí snímání obličeje.

Investice a akvizice, které Apple provádí, jsou velmi různorodé. V uplynulém roce technologický gigant koupil několik společností zaměřujících se na umělou inteligenci, virtuální realitu či podcasty a několik platebních start-upů.

V roce 2019 také koupil americkou firmu Drive.ai, která vyrábí systém pro samořídicí automobily. Chtěl tak podpořit svůj vstup na trh s technologiemi, které zajišťují autonomní řízení.

Apple nedávno zažil své nejúspěšnější čtvrtletí, v němž utržil 111,4 miliardy dolarů. Jde o velmi výnosnou firmu s hodnotou přesahující dva biliony dolarů, takže má dostatek peněz na podobné akvizice. I když za posledních šest let koupila stovku firem, zdá se, že si pečlivě vybírá to, co kupuje.

Co se týče utracených peněz, je Apple v nákupech zdrženlivější než jeho technologičtí konkurenti. Třeba Microsoft zaplatil 26 miliard dolarů jen za LinkedIn, Amazon koupil Whole Foods za 13,7 miliardy dolarů a Facebook dal 19 miliard dolarů za WhatsApp.

Pokud by se sečetlo deset největších akvizic Applu dohromady, stále by měly mnohem nižší hodnotu než kterýkoli z těchto obchodů.

Reklama

Doporučované