Hlavní obsah

Hledá se podoba nádraží na rychlodráze z Ruzyně. Zn.: Nezapomenout na eskalátory

Železničáři vypíšou soutěž na podobu stanice rychlodráhy mezi letištěm a centrem Prahy na Veleslavíně.Video: Prokop Vodrážka

 

Reklama

Po architektonických soutěžích u zastávek železnice i metra dlouhodobě volá laická i odborná veřejnost.

Článek

O nové podobě železniční stanice na Veleslavín, která bude součástí rychlodráhy na letiště, rozhodne architektonická soutěž. Tu vyhlásí v příštích týdnech Správa železniční dopravní cesta (SŽDC), která tak chce nejspíše předejít podobným problémům, které měly třeba nové zastávky metra na lince A. Právě na Veleslavíně totiž od jejího otevření takřka tři roky chyběly například eskalátory.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiáše byla hlavním důvodem pro vyhlášení architektonické soutěže významnost zastávky, která bude fungovat jako první přestupní místo z rychlodráhy na metro. „Jedná se nejen o vazbu na metro a na jiné druhy dopravy včetně tramvaje, ale i o vazbu na území dnešního autobusového terminálu, který bude mít v budoucnosti pravděpodobně zcela jiné využití. Je proto z našeho hlediska velmi důležité, aby řešení železniční stanice bylo navázáno na celkové řešení celé lokality,” uvedl Illiáš.

Součástí rychlodráhy je i rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Podívejte se, jak probíhalo jeho rozebírání.Video: Seznam, Seznam Zprávy

Soutěž by měla být vyhlášena v následujících dvou týdnech. V pátek kvůli tomu byla svolána ustavující schůze poroty architektonické soutěže, jejímž sekretářem je architekt Tomáš Veselý. Podle něj je vyhlášení soutěže zásadním krokem ke transparentnosti celého projektu.

„V minulosti se zakázky zadávaly tak, že se vybíral projektant, většinou za nejlevnější cenu a většinou s nějakou referencí. A vy jste vlastně dopředu nevěděl, jak ta stanice bude vypadat. Tady je výhoda ta, že dopředu víte, jak bude stanice vypadat a můžete si vybrat. Díky architektonické soutěži, ve které budeme mít mezinárodní porotu, víte, že najdete to nejlepší řešení pro konkrétní věc,” uvedl Veselý.

Na přípravě soutěže se podílela i Krnáčová

Ten dodává, že architektonická soutěž může být důležitým krokem ke vzniku kvalitnějšího veřejného prostoru. I proto vyzdvihuje, že se na přípravě podíleli zástupci všech zůčastněných stran.

Kromě zástupců SŽDC a Českého aeroholdingu, který je podílníkem letiště Praha, se tak na její přípravě podílelo také Ministerstvo dopravy, Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy a také České vysoké učení technické.

Ze strany města pak součástí pracovní skupiny byla místostarostka Prahy 6 Eva Smutná, ale také primátorka města Adriana Krnáčová. Ta byla dokonce oslovena, aby byla členkou komise pro výběr vítěze soutěže, ta to však dle slov Veselého i kvůli svému konci v pražské politice odmítla.

Soutěže se budou moci zůčastnit architekti jak z Česka, tak ze zahraničí. Rozhodovat o vítězi bude sedmičlenná komise, složena ze tří závislých a čtyř nezávislých členů. Z architektů v ní zasedne teoretik a propagátor architektury Adam Gebrian, norský architekt a urbanista Helge Lunder, hlavní architekt maďarského hlavního města Sandor Finta a také architekt města Kolín David Mateásko.

O možnosti architektonické soutěže se mluvilo již před rokem. Tehdy nebyl znám rozsah ani parametry soutěže, mluvilo se však i o možnosti vysoutěžení všech sedmi zastávek. Nakonec se Správa železniční dopravní cesty po dohodě s městem i Metroprojektem dohodla, že architektonická soutěž bude vyhlášena pouze na jednu zastávku. I to považuje Tomáš Veselý za úspěch.

„Bylo to velmi složité vyjednávání. Podařilo se nám SŽDC přesvědčit o tom, že zastávky jsou klíčové, jak pro SŽDC, tak pro fungování města. Železničáři si pak řekli, že chtějí vidět různé názory na to, jak by mělo místo vypadat,” uvedl Veselý. Součástí soutěže je pak kromě zastávky na Veleslavíně také i požadavek na definování principů architektonického řešení ostatních zastávek na trase.

Architekti volají po veřejných zakázkách delší dobu

Po architektonických soutěžích na zastávky železnice, ale také metra volá odborná i laická veřejnost delší dobu. Nedávno se řešila například ve spojení s novou trasou metra D, kterou mimo jiné také projektuje společnost Metroprojekt.

Podle námi oslovených architektů se jedná o dobrý krok a rozhodnutí správným směrem. „Obecně začíná soutěží přibývat, což je dobře. Věřím, že se díky soutěžím dostane do veřejného prostoru kvalita,” uvedl architekt Petr Kučera. Ten zároveň vyjádřil obavu, že architektonická soutěž je vždy pouze tak kvalitní, jako je její komise. Klíčové pak podle něj je, aby byla komise z většiny odborná.

„Je dobře, že vznikají architektonické soutěže obecně, protože je to ta nejtransparenntnější možnost, jak vybrat dobrý návrh,” uvedl architekt Petr Lešek. Ten zároveň doufá, že rozhodnutí SŽDC vysoutěžit pouze jednu ze sedmi zastávek je prvním krokem a ne pouze snahou „umlčet” kritiky.

Veselý i SŽDC odmítají, že by architektonická soutěž mohla nějak oddálit realizaci celého projektu. Stavba trati by měla získat platné územní rozhodnutí na konci roku 2020. O zhruba tři roky později pak SŽDC očekává vydání stavebního povolení. Celá rychlodráha na Kladno by měla podle odhadů být hotova v roce 2028.

Reklama

Doporučované