Hlavní obsah

Boj o televizní poplatek. Kolik vánočních pohádek tvoří veřejnou službu?

Foto: Seznam Zprávy

Ředitel České televize Petr Dvořák.

Reklama

8. 6. 5:59
Článek

Česká televize vytáhla do boje za zvýšení koncesionářských poplatků. Generální ředitel instituce Petr Dvořák s odkazem na jejich reálný pokles představil plán úspor a škrtů. Jak pravděpodobné je teď navýšení poplatků? A změnil se nějak po nástupu současné vlády pohled politiků na veřejnoprávní média?

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Šéf České televize Petr Dvořák oznámil škrty. Rozloučí se s programem pro seniory ČT3, omezí nabídku sportovních utkání a plánuje i propouštět.
  • Jelikož se v posledních čtrnácti letech nezvýšil koncesionářský poplatek, televize musí spořit. „Je to chytře strukturované. Každou skupinu obyvatel ten škrt zasáhne, ale ne tak, aby to bylo devastující,“ říká v 5:59 reportérka Seznam Zpráv Martina Machová.
  • Vládní koalice přesto nemá vůli, aby situaci řešila. Nezískala by na tom politické body. Podle Machové by ale do dvou let měl přijít zákon, který nastaví nová pravidla financování veřejnoprávních médií.

Zdá se, že České televizi došla trpělivost. Minulý týden její ředitel Petr Dvořák oznámil, že kvůli nedostatku financí bude muset médium propouštět. Navíc chce zrušit program ČT3 určený pro seniory a omezit sportovní vysílání.

Koncesionářský poplatek, který tvoří zhruba 90 % příjmů televize, totiž už čtrnáct let zůstává na stejné částce 135 korun měsíčně. Podle Dvořáka ale jeho reálná hodnota kvůli inflaci klesla pod sto korun. V příštích dvou letech tak chce ušetřit 910 milionů korun.

„Podle mě Dvořákovi došlo, že žádné poplatky se zvedat nebudou. Současná situace tomu nenahrává. Koalice se toho bojí, je to sociálně neúnosné, protože zdražování přichází na každém kroku. A rozhodnutí sebrat rodinám dalších 40 nebo 50 korun je tak nepopulární, že k tomu prostě není odvaha,“ popisuje reportérka Seznam Zpráv Martina Machová, která se tématu věnuje.

Šíře úsporných opatření, o kterých Dvořák mluvil, podle ní nicméně politiky překvapila. Mnozí z nich ani nevěděli, že je podobné prohlášení připravené.

‚Nikdo to dělat nechce‘

Informace, které zazněly, jimi ale neotřásly natolik, aby začali o zvyšování koncesionářských poplatků uvažovat. Česká televize podle Machové rozhodně nemůže počítat s poslanci SPD, ODS nebo Pirátů. Názor dalších stran – ANO, TOP 09, KDU-ČSL a STAN – se pak různí člověk od člověka.

Foto: Seznam Zprávy

Reportérka Seznam Zpráv Martina Machová

„Když se to ale sečte a podtrhne, tak z toho vychází, že to teď prostě nikdo dělat nebude a ani nechce,“ shrnula Machová.

Současná koalice nicméně plánuje do roku 2023 představit nový zákon, který by měl hospodaření České televize a Českého rozhlasu řešit.

„Chtějí se na to podívat trošku hlouběji, aby se třeba opravdu začalo řešit, kdo je poplatník, kdo vlastně má platit tu službu a jakým způsobem,“ popisuje reportérka. A dodává, že i to ale patří do kategorie „nepopulárních“ kroků, o které se v minulosti už politici pokoušeli.

V podcastu 5:59 se dozvíte, jestli současná vláda přistupuje k veřejnoprávním médiím jinak než ta předchozí a nebo jaké jsou potencionální šance Petra Dvořáka na prosazení zvýšení poplatků v dalších letech. Středeční díl si můžete poslechnout v přiloženém audiu.

Editor a koeditor: Matěj Válek, Dominika Kubištová

Sound design a hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: archiv reportérek SZ Martiny Machové a Lucie Stuchlíkové, ČT24, Český rozhlas Radiožurnál

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast týmu Lenky Kabrhelové. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Každý všední den v 5:59 vysílá podcast také rádio Expres FM. Sledujte nás na Twitteru nebo Instagramu.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované