Hlavní obsah

Bohatí se už nechtějí na dovolené předvádět. Za soukromí platí miliony

Foto: Boataround

Perfektní služby, nevšední zážitky a k tomu bez lidí. To nyní chtějí bohatí.

Nejbohatší Češi neváhají za luxusní dovolenou zaplatit statisíce korun a výjimkou nejsou ani cesty za miliony. Světovým trendem je přesun z masových letovisek k diskrétním destinacím. A to vše doplněné exkluzivními zážitky.

Článek

Ještě před pár lety plánovali bohatí lidé své luxusní dovolené tak, aby nejen viděli zajímavé destinace, ale aby zároveň byli viděni na těch správných místech. Přestože majitel technologického kolosu Amazon a čtvrtý nejbohatší člověk planety Jeff Bezos uspořádal opulentní svatební hostinu v Benátkách pro stovky hostů a všem na očích, tak při cestování jde boháčům včetně miliardářů o pravý opak. Kladou důraz především na soukromí a exkluzivitu zážitků.

Včerejší symboly společenského postavení jako stůl v Club 55 ve francouzském letovisku Saint-Tropez nebo například kotvení u pláže Nammos na Mykonosu se již u boháčů nenosí. Oblíbená letoviska se totiž stala terčem influencerů, kteří do atraktivních destinací přilákali davy. V kurzu je proto skryté cestování.

Nejdůležitějším požadavkem je nyní exkluzivita, protože majetní cestovatelé neradi sdílí své dovolené s davy. A rovněž důraz na soukromí. „Naši klienti rádi jezdí na zajímavá, neobjevená místa jako první. Chtějí zažít něco, co není běžně dostupné ostatním a je vytvářeno přesně na míru jejich potřebám, tedy exkluzivně,“ uvádí Štěpán Borovec z cestovní kanceláře Elite Voayage, která se zaměřuje na zajištění cest pro nejbohatší obyvatele Česka včetně miliardářů.

Touha po zážitcích

Od masových lákadel se proto boháči odklání. „Pozorujeme mírný pokles zájmu o nejvíce zprofanované destinace typu Mykonos,“ dodává Borovec.

Podobný trend je viditelný na celém světě. „Zaznamenali jsme posun od typických luxusních destinací k místům, která nabízejí větší soukromí a exkluzivitu,“ sdělila agentuře Bloomberg Jaclyn Sienna India, výkonná ředitelka společnosti Sienna Charles, která poskytuje cestovní poradenství miliardářům a jednomu procentu nejbohatších lidí světa.

Klienti tak stále více upřednostňují místa, která vyžadují skutečné úsilí k jejich dosažení, což signalizuje touhu po zážitcích, které jsou záměrně mimo vyšlapané cesty a nedostupné pro masy: jezero Orta před jezerem Como v Itálii, Korsika před Cannes, Patmos před Mykonos nebo Menorca před Mallorkou. Zájem je rovněž o dovolené na soukromých ostrovech v Karibiku, jako je Como Parrot Cay nebo Jumby Bay Island.

Ultra bohatí jednotlivci s majetkem přesahujícím 30 milionů dolarů preferují podle studie poradenské společnosti McKinsey & Company tichý luxus s personalizovanými službami – zaměřují se na odlehlé, soukromé destinace, přístupné přes soukromá letiště nebo heliporty, které nabízejí zážitky na míru, jaké jinde nenajdete.

Svět luxusních dovolených je však diametrálně odlišný od pobytu v resortu s all inclusive, jak je znají „běžní“ lidé.

Požadavky na této vyšší úrovni totiž zahrnují zajištění vstupenek na vyprodané finále Wimbledonu, soukromé prohlídky světových galerií, návštěva michelinských restaurací nebo vlastní komorník v hotelu. A k tomu pochopitelně odvoz na letiště limuzínou, kde se cestující odbaví v soukromém salonku a následně nasedne do letadla, které ho dopraví na ostrov v Indickém oceánu či Karibiku. To vše stranou ostatních lidí…

A tomu pochopitelně odpovídá cena. Vítejte ve světě, kde průměrná cena zájezdu není deset tisíc ani sto tisíc, ale okolo sedm set tisíc korun a nejsou výjimkou ani zájezdy za miliony.

Obvykle takový zájezd v katalogu cestovní kanceláře nalézt nelze, ale sestaví ho na míru ve specializované cestovní kanceláři. „Touha po nevšedních cestovatelských dobrodružstvích neustále roste. Klienti už nehledají jen přepychové hotely, ale chtějí něco víc – personalizovaný servis, autenticitu a cestování bez kompromisů,“ doplňuje Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí společnosti Invia, což je největší tuzemský internetový prodejce zájezdů. Právě pro tyto klienty vznikla podle ní služba Invia Premium.

Zájem se ostatně odráží i v poptávce po soukromých letech. „Vzhledem k tomu, že lety na dovolenou už mnoho let ovládá low cost, tak jsou lidé, kteří si chtějí a mohou dovolit pohodlí bez čekání, stále více motivovaní, aby si objednali soukromý tryskáč,“ upozorňuje zakladatel a výkonný ředitel Aeropartner Richard Santus a pokračuje: „Je v tom, dá se říci, přímá úměra: Čím větší fronty na letištích, čekání a zpoždění, tím více soukromých letů.“

Nejbohatší lidé také stále častěji vyhledávají výjimečné zážitky. Mezi ně patří podle Borovce privátní večeře na vrcholu Eiffelovky (dvě hodiny pronájmu za zhruba jeden milion korun), výlet v balonu do stratosféry za 4,2 milionu korun, soukromá prohlídka Sixtinské kaple (300 až 500 tisíc korun v závislosti na termínu) nebo například výlet z Jižní Afriky na Antarktidu.

„Zážitky zahrnují také možnost setkání s inspirativními lidmi – privátní trénink se světovou tenisovou celebritou, setkání s legendárním astronautem či cyklistickou dovolenou ve stopách Tour de France s doprovodem profesionálního závodníka,“ líčí Borovec.

Dovolená za cenu luxusního bytu v Praze

Luxusní dovolená na míru ovšem není pro každého. „Průměrná týdenní dovolená pro dva včetně ubytování, dopravy a doprovodných služeb se pohybuje kolem 700 tisíc korun,“ vypočítává Borovec. Nejdražší dovolená, kterou tato kancelář zařizovala, přišla na 25 milionů. „Šlo o několikatýdenní cestu po USA, která kombinovala zážitky s odpočinkovým pobytem,“ popisuje Borovec. Jen pro srovnání: za tuto cenu se dá i nyní pořídit v Praze luxusní byt.

U Invie byl podle Jiruškové nejdražší individuální zájezd pro čtyři osoby v letošním roce na devět nocí na Maledivy, který stál téměř 2,2 milionu korun. Na statisíce až miliony korun pak vyjdou lety privátním letadlem. „Například let do Dubaje stojí okolo šedesát tisíc eur (téměř 1,5 milionu korun), řecké ostrovy pro malou skupinu se dají pořídit již od patnácti tisíc eur (zhruba 370 tisíc korun),“ vypočítává Santus.

Potenciál českého trhu pro podobné dovolené podle expertů poroste s tím, jak budou lidé dál bohatnout. Typickým klientem je majitel úspěšné firmy v Česku a na Slovensku, který podniká v energetice, stavebnictví, technologiích či kupříkladu realitách. „Cestuje s námi i čtvrtina miliardářů ze žebříčku sto nejbohatších Čechů,“ popisuje Borovec.

Doporučované