Hlavní obsah

Albánie novým trendem, zájem o USA vadne. Cestovky míří za rekordní sezónou

Foto: pixabay.com

Mezi oblíbené destinace budou opět patřit přímořská letoviska v Řecku, Španělsku nebo Turecku (ilustrační foto).

Cestovní kanceláře mohou mít letos v létě žně. Zájem o zájezdy slušně roste a Češi si zároveň neváhají připlatit za luxusnější hotely i vyšší pohodlí po cestě. Zvýšená je i poptávka po letenkách.

Článek

Po hubených koronavirových letech pokračuje i letos růst zájmu Čechů o letní dovolenou, na které rozhodně nešetří. Dávají totiž přednost čtyř- a pětihvězdičkovým hotelům, líčí cestovní kanceláře a prodejci zájezdů. Zvýšený zájem hlásí i řada prodejců letenek.

„Češi neztrácejí chuť cestovat a zájem o letní dovolenou je opět velmi silný. Meziročně evidujeme přibližně desetiprocentní nárůst prodejů letních zájezdů,“ uvádí Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí společnosti Invia, což je největší tuzemský internetový prodejce zájezdů.

Podobně se vyjadřují rovněž cestovní kanceláře. „Ve srovnání s loňskou rekordní sezónou je počet klientů mírně vyšší přibližně o deset procent a last minute prodeje naznačují, že by letošní rok mohl být ještě úspěšnější,“ říká mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk.

Nárůst o deset až patnáct procent zaznamenala cestovní kancelář Alexandria. „Co se týká tržeb, tak sezóna bude rekordní a očekávám, že i podle počtu lidí,“ dodává marketingový ředitel Alexandrie Petr Šatný. Za vysokým zájmem o cestování vidí to, že si „lidé v covidu uvědomili, že zážitky jim nikdo nevezme a  peníze naopak ztrácí na hodnotě“.

Zájem o luxus

„Průměrná cena letního pobytu pro tří- až čtyřčlennou rodinu v destinacích jako Řecko, Turecko nebo Egypt se pohybuje mezi 63 750 až 76 500 korun,“ vypočítává Jirušková. Podle Bezděka se průměrná cena na osobu pohybuje ještě výše, kolem 24 tisíc korun.

Oproti loňsku se ceny dovolené příliš nezmění. „Ceny zájezdů v sezoně 2025 v mnoha případech zůstávají na stejné úrovni jako v minulém roce, dovolené tak jsou pro Čechy čím dál dostupnější,“ doplňuje Jirušková s tím, že loni stál zájezd pro čtyřčlennou rodinu se dvěma malými dětmi v průměru 58 525 korun.

Oproti loňsku si ovšem Češi neváhají připlatit za luxusnější ubytování a další služby. „Prodávají se i dražší zájezdy, nejvíce se prodávají s ubytováním v čtyř- a pětihvězdičkových hotelech s all inclusive,“ dodává Šatný.

Stejně se vyjadřuje mluvčí Exim tours Petr Kostka s tím, že zákazníci chtějí být v hotelu ideálně na pláži nebo co nejblíž pláže. „Trendem poslední doby je, že zákazníci chtějí komfort i během dopravy do své cílové destinace a zjišťují, jakou leteckou společností poletí, kupují prémiová sedadla a volí individuální transfery z letiště do hotelu,“ doplňuje Kostka. Zákazníci tak podle něj volí daleko vyšší kvalitu a týdenní pobyty. I na kratší lety pak podle Bezděka mnozí létají byznys třídou.

Podle cestovních kanceláří mají Češi zájem o zájezdy zejména do Řecka, Turecka, Španělska a Egypta. Stabilně vysoký je podle generální ředitelky cestovky Travel Family Martiny Blahutové zájem o Chorvatsko a zvyšuje se poptávka po cestách do Itálie.

Ostatně Itálie byla loni u českých cestovatelů vůbec nejoblíbenější destinací, když předstihla i tradiční Chorvatsko. Zatímco do Itálie Češi uskutečnili 796 tisíc delších cest, v případě Chorvatska to bylo 674 tisíc cest, uvádí Český statistický úřad.

V Itálii tak čeští turisté strávili 13,9 procenta dovolených, které trvají pět a více dní. Na dalších „medailových“ pozicích ohledně delších pobytů se umístilo Chorvatsko (11,8 procenta) a Slovensko (9,6 procenta).

V posledních letech výrazně roste poptávka Čechů po zájezdech do Albánie a Černé Hory. „Albánii vnímají klienti jako cenově dostupnou a stále málo turisticky exponovanou alternativu,“ doplňuje Jirušková s tím, že zájem v posledních dvou letech „raketově roste“.

Velké úspory na last minute

V letošním roce byly podle cestovek silné předprodeje, což omezí nabídku takzvaných last minute zájezdů. Čekání na slevy je pak vhodnější pro cestovatele bez dětí, kteří nepreferují konkrétní lokalitu nebo čas letu. V takovém případě ale mohou dosáhnout na výrazné slevy.

„Last minute slevy na poslední zbývající místa před odletem mohou před začátkem hlavní sezóny dosahovat i 65 procent. Týdenní pobyt u moře se dá s leteckou dopravou a se stravou pořídit za necelých sedm tisíc,“ popisuje Blahutová.

Podle Jiruškové se slevy v režimu last minute obvykle pohybují mezi dvaceti až padesáti procenty. „Například zájezd do trojice nejoblíbenějších destinací, jako je Turecko, Řecko nebo Egypt, za 18 000 korun může být v last minute nabídce o polovinu levnější a dovolená vás tak vyjde pod 10 000 korun,“ uvádí Jirušková s tím, že je však nutné počítat s omezenou nabídkou ubytování i termínů.

Kromě zájezdů roste poptávka cestovatelů i po letenkách. „Ve srovnání se stejným obdobím v loňském roce aktuálně na Kiwi.com vidíme růst počtu pasažérů o 25 procent a růst počtu rezervací ve výši dvanáct procent,“ vyčísluje Daniela Chovancová, mluvčí prodejce letenek Kiwi.com. Na jednu rezervaci nyní připadá více cestujících. Cestovatelský portál Zaletsi.cz zaznamenal nárůst prodejů přibližně o pětinu. Naopak Renata Stanislavová ze Student Agency uvádí, že zájem je srovnatelný s loňskou sezónou.

Letenky do většiny nejoblíbenějších destinací podle Student Agency zlevnily. Podobný trend vidí i Kiwi.com. „Celkové průměrné ceny letenek jsou zatím o dvě procenta nižší než loni, v případě středních letů v délce mezi 1500 a 4000 kilometry jsou nižší dokonce o čtyři procenta,“ vyčísluje Chovancová. Naopak Zaletsi.cz hlásí zdražení v průměru o deset až patnáct procent.

Létá se přitom zejména po Evropě. „Největší zájem je o letenky na Maltu a do Burgasu,“ vyjmenovává Stanislavová. Podle Kiwi.com patří mezi nejpopulárnější destinace Čechů jako každý rok Španělsko, Itálie a Řecko.

Japonsko in, USA out

Kvůli Světové výstavě Expo se pak zvýšil zájem o japonskou Ósaku. Naopak na atraktivitě ztrácí USA.

„Pokud jde o Spojené státy, poptávka v posledních měsících klesla přibližně o deset procent. To je zčásti způsobeno nevyzpytatelnými ekonomickými opatřeními a vyššími náklady na cestování v USA,“ upozorňuje Jiří Spolek z portálu Zaletsi.cz. Češi tak kopírují evropský trend, kdy Evropané ruší návštěvy USA, přičemž mezi důvody jsou kroky a výroky amerického prezidenta Donalda Trumpa. Například Dány rozzlobil Trump svými úvahami o anexi Grónska.

Prodejci letenek doporučují, aby si cestovatelé kupovali letenky dva až čtyři měsíce dopředu, což jim umožní získat nejlepší cenu.

Doporučované