Hlavní obsah

„Něco tady nehraje.“ Stop vyšetřování 300milionové inzerce na Čapím hnízdě?

Foto: Profimedia.cz

Sabina Slonková, šefredaktorka serveru Neovlivní.

Reklama

Článek

Policie odložila takzvanou reklamní větev kauzy Čapí hnízdo týkající se podezření z daňových úniků. Reklamu si na farmě v neobvyklém rozsahu kupovaly firmy z koncernu Agrofert, který patří do svěřenských fondů předsedy hnutí ANO Andreje Babiše. Končí tak alespoň část problémů bývalého premiéra? A jaká je to vše zpráva o práci vyšetřovatelů?

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Podezření z daňových podvodů při zadávání reklamy na farmě Čapí hnízdo se poprvé objevilo v roce 2014. Tento týden policie vyšetřování odložila.
  • Farmou v prvních letech fungování proteklo bezmála 300 milionů korun v reklamních zakázkách. Některé přišly ještě v době, kdy bylo Čapí hnízdo zčásti staveništěm.
  • „Tady prostě něco nehraje,“ říká k velikosti reklamního plnění investigativní novinářka Sabina Slonková. Poukazuje třeba na to, že „masivní“ předvolební kampaň hnutí ANO stála v roce 2017 několikanásobně méně.

Farma Čapí hnízdo u středočeských Olbramovic je spojená hned s dvojicí podezření týkajících se koncernu Agrofert a expremiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše.

Zatímco ale ve věci možného dotačního podvodu stane Babiš a jeho někdejší poradkyně Jana Nagyová v září před soudem, takzvanou reklamní větev policie na začátku týdne odložila.

Podle investigativní novinářky a šéfredaktorky serveru Neovlivní.cz Sabiny Slonkové je přitom rozhodnutí minimálně z části překvapivé. V bezpečnostních a justičních kruzích se prý delší dobu mluvilo o důvěře vyšetřovatelů v to, že se jim daňový únik podaří prokázat.

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Farma Čapí hnízdo u obce Olbramovice.

O co se kriminalisté vlastně zajímali?

Slonková vysvětluje, že příjmy z reklamy tvořily v době rozjezdu fungování Čapího hnízda, tedy zhruba na počátku minulého desetiletí, drtivou většinu z jeho výnosů – např. v roce 2011 to bylo 91 %. Nejméně 272 milionů korun přiteklo od firem z koncernu Agrofert, který Babiš dříve ovládal a později ho vložil do svěřenských fondů.

„(Reklama) byla v tak velkém objemu a tak nelogicky poskládaná, že to nedávalo smysl,“ říká novinářka a připomíná, že třeba kampaň hnutí ANO před volbami v roce 2017 stála necelých 85 milionů. A to tehdy byla republika „oblepená billboardy Andreje Babiše“.

‚Absolutní nesmysl‘

Podezření, že zakázky na reklamu byly fiktivní a že měly sloužit ke snížení daňového základu – a tím také daní odvedených státu – se poprvé objevilo v roce 2014. Tehdy do Prahy přišlo upozornění od německých úřadů, protože reklamu si v Čapím hnízdě objednala mimo jiné i jistá německá chemická společnost z koncernu Agrofert. Navíc v době, kdy farma ještě nebyla dokončená.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Expremiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš.

Agrofert jakékoliv pochybení odmítá a šéf hnutí ANO Babiš navíc dlouhodobě označuje vyšetřování kauz kolem Čapího hnízda za politicky motivovaná. Slonková však oponuje: „Pokud bychom říkali, že je tady nějaké spiknutí, tak bychom do něj museli zahrnout i německý berní úřad.“ A to je podle novinářky „absolutní nesmysl“.

Žádné „dalekosáhlé spiknutí“ ale Slonková nenachází ani v opačném směru – tedy jako důvod toho, proč vyšetřovatelé reklamní větev odložili. Za tím, že se některé případy spojené s Babišem nepodařilo dostat před soud, vidí spíše loajalitu lidí jmenovaných na klíčové posty za vlády dnes už bývalého premiéra. A také to, že si „nechtěli komplikovat život“ a „přidělávat potíže“.

Může vývoj případu zvrátit státní zástupce? Co o sporné reklamě uvedli hlavní účetní Čapího hnízda a nezávislý ekonomický expert? A jaký dopad mohou mít kauzy na Babišovy předpokládané prezidentské ambice? Podcast 5:59 si poslechněte v audiu v úvodu článku.

Editor a koeditor: Pavel Vondra, Matěj Válek

Sound design a hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: Český rozhlas Plus, ČT24, ČT24 - Otázky Václava Moravce, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, YouTube - ANO

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast týmu Lenky Kabrhelové. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Reklama

Doporučované