Hlavní obsah

Letenky zdražují, ale Velikonoce jsou přesto téměř vyprodané

Josef Trejbal.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

13. 4. 15:00

Prodeje letenek portálu Letuška.cz jsou na Velikonoce trojnásobné proti loňsku. Přesto, že ceny rostou. Čtvrtek a pátek budou nejsilnější dny od začátku pandemie. Řekl v Agendě SZ Byznys Josef Trejbal, obchodní ředitel Letušky.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Letenky zdražují a růst cen odpovídá současné inflaci. Pohybuje se tedy kolem deseti procent, i když záleží na konkrétní letecké společnosti. „Zdražování ale nekončí a dojde k ještě většímu. Ceny, jaké známe, se už nevrátí,“ řekl v pořadu Agenda SZ Byznys obchodní ředitel Letušky.cz Josef Trejbal.

Kvůli stále dražším pohonným hmotám se totiž zvyšují palivové poplatky, což se projevuje hlavně při dlouhých letech. „Po Evropě to není tak patrné, tam se létá za pár tisícovek, ale jiné to je při cestách do Asie,“ vysvětlil Trejbal.

Konflikt na Ukrajině uvrhl odvětví do další krize

Letecká doprava se přitom už pomalu začínala vzpamatovávat z omezení kvůli pandemii covidu a oproti minulému roku přibylo Praze 19 destinací.

S velkou radostí očekáváme linku do New Yorku, kam by měly začít 27. května létat Delta Airlines. Jsou tu nové letecké společnosti z Černé Hory, Norska, Islandu.
Josef Trejbal, obchodní ředitel Letušky.cz

„A to nám přitom chybí ty v Rusku a na Ukrajině. Je tady velký potenciál, s velkou radostí očekáváme linku do New Yorku, kam by měly začít 27. května létat Delta Airlines. Jsou tu nové letecké společnosti z Černé Hory, Norska, Islandu. Doufám, že období, na které bych nejraději zapomněl, už skončilo a letecká doprava se znormální,“ přiznává obchodní šéf prodejního portálu letenek.

Válka na Ukrajině ale zasadila odvětví velkou ránu. Dopravci přišli o ruské destinace, které patřily k těm nejziskovějším, a snaží se je nyní nahradit například balkánskými zeměmi.

Po 24. únoru skončilo spojení mezi Ruskem a Českou republikou i Ukrajinou a Prahou. „My jsme tam měli spoustu obchodníků, které jsme museli dostat zpátky. Situace byla velmi dramatická, telefony plné slz a podobně,“ popisuje Josef Trejbal prvotní šok a dodává: „Představte si, že jsme museli ty cestující dostávat zpět třeba přes Dubaj. Byly to různé přískoky, tu autobusem, tu vlakem, kousek letecky, zpátky přes Istanbul, Kišiněv, Rumunsko a tak dále. Těch možností hlavně postupně ubývalo“.

Musím říct, že i konkurence je slabší, protože některé společnosti se dosud na trasu mezi Evropou a Asií nevrátily.
Josef Trejbal, obchodní ředitel Letušky.cz

Velkou komplikací je také skutečnost, že přes válčící státy nelze létat. Společnosti tak musí volit delší trasy. Tím pádem stoupají náklady nejen na palivo, ale také na posádky či navigační poplatky.

„Musím říct, že i konkurence je slabší, protože některé společnosti se dosud na trasu mezi Evropou a Asií nevrátily,“ doplňuje prodejce letenek v Agendě SZ Byznys.

Nicméně i přesto vidí Trejbal další vývoj optimisticky. „Za dobré ceny se létá po Evropě. Do Paříže nebo Barcelony. Letošní Velikonoce, hlavně čtvrtek a pátek, budou vůbec nejvytíženějšími dny na všech letištích v Evropě od začátku pandemie. Akce za několik stokorun na tyto dny sice už nenajdete, ale do Francie nebo Španělska se lze stále dostat za ceny kolem pěti tisíc. A z Vídně do Bangkoku za 10 tisíc korun,“ řekl obchodní šéf Letušky s tím, že stále ale nedosahují prodejů před krizí.

Lidé nakupují letenky nejčastěji šest týdnů předem. Ještě před rokem byla průměrná doba mezi nákupem letenky a odletem týden až dva, vzhledem k neustále se měnící situaci v souvislosti s pandemií koronaviru.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované