Hlavní obsah

Glosa: Drahota nás přivedla na práh národního obrození

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: AI vizualizace, Seznam Zprávy

Davy Čechů proudících do Polska, Německa a Rakouska za nákupy už jsou nepřehlédnutelné. Využívají svobodu u nás nenakoupit, neutratit.

Reklama

Článek

Komu se letos poštěstilo vycestovat po Evropě, viděl, že jsme v cenách dohnali Západ. Je konec potupnému přepočítávání. Příjemný pocit, který po návratu domů zhořkne.

Český spotřebitel se v rámci letošní okurkové sezony může oprávněně cítit „pohoršený“, či jak jinak slušně obejít výraz „za blbce“. Nejen potravinářské koncerny se účetně ohlížejí za rokem 2022 a zjišťují, světe div se – nebylo tak zle. Naopak se často nebývale dařilo. Příklad nejznámější, ale určitě ne jediný, je skupina Agrofert, která zvýšila příjmy o 61 miliard korun na 245 miliard a čistý zisk o 124 procent na 13 miliard korun… 

Měsíce jsme přitom poslouchali stesky, které budoucnost malovaly nejméně jako bankrotovou apokalypsu. Kolegové ze Seznam Zpráv Byznys fenomén trefně pojmenovali jako krizi, která nebyla. Nebyla v účetních uzávěrkách, ale v peněženkách byla určitě a pořád je. Na pultech obchodů a jídelních lístcích restaurací se stále hledá strop, kam až je možné zajít. 

Češi si už mockrát vyslechli řeči o specifickém trhu i další výmluvy a především hraběcí rady, aby drahé věci prostě nekupovali a za drahé tarify netelefonovali a předražené služby nevyužívali. 

Je možné, že právě ceny v obchodech v Česku z nás nakonec opravdu udělají to, k čemu jsme dlouhodobě vyzýváni – sebevědomé spotřebitele. Nic totiž někomu, kdo v devadesátých letech na cestách žmoulal pár italských lir, nespraví náladu jako pocit, že se v Římě či téměř kdekoli po Evropě může chovat stejně, jako je zvyklý doma. Nemusí zkoumat jídelní lístky, nemusí úmorně přepočítávat. Nemusí se obávat třeba poruchy auta. Není proč. Ceny jsou podobné, liší se jen o málo. A právě ve zmíněné Itálii jsou často o dost níž.

A nejen tam. Davy Čechů proudících do Polska, Německa a Rakouska za nákupy už jsou nepřehlédnutelné. Využívají svobodu u nás nenakoupit, neutratit.

Ano, tak asi „dohnání Západu“ v porevoluční euforii nebylo myšleno. Ale pokud by to mohl být impuls pro jakési spotřebitelské národní obrození, tak berme. Potřebujeme ho.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Reklama

Doporučované