Hlavní obsah

Glosa: Kolumbovo vejce ministra Nekuly

Foto: Seznam Zprávy

Evropské dotace by měly mířit hlavně do menších farem, to je cesta k soběstačnosti i nižším cenám.

Reklama

Článek

Supermarkety jistě mohou za leccos, za drahá vejce však někdo jiný.

Obrat „Kolumbovo vejce“ symbolizuje, jak známo, geniálně jednoduchý nápad, který rozřeší dosud nepřekonatelný problém. Také tažení ministra zemědělství Zdeňka Nekuly za dostupné ceny potravin si za svůj symbol vybralo vejce, tedy potravinu, která za poslední rok zdražila nejvíc. Pokud se ministrovi skutečně podaří srazit ceny jídla, do dějin určitě vstoupí i „Nekulovo vejce“.

„Obchodníci bohužel stále zkoušejí, co naši občané vydrží. V této těžké době je podle mě jejich chování za hranou slušnosti. Lidé vejce při vaření a pečení potřebují, a nezbývá jim tedy nic jiného než cenu akceptovat,“ povzdychl si ministr. Protože po dobrém se s obchodníky prý domluvit nedá, požádal ministr antimonopolní úřad a obchodní inspekci, aby chování řetězců prověřily.

Vybrat si za symbol boje s drahotou vejce, která se i v případě slepic z klecových chovů prodávají za šest korun kus, vypadá rozumně. Nejde jen o sezonní výkyv, který u paprik pranýřoval opoziční lídr Karel Havlíček, cenové expanze českých vajec si povšiml i Eurostat, který ve speciální studii připomněl, že zdražení o 95 procent nemá srovnání v celé Unii.

Navíc Nekula použil vejce jako příklad a společně s experty se zamýšlí, jak pro mnohé domácnosti skutečně nesnesitelný vzestup cen potravin nejen zastavit, ale pokud možno také obrátit. Jeden z členů vládního NERVu Petr Zahradník už doporučil jednoduché, takřka kolumbovské řešení, že je třeba investovat do potravinové soběstačnosti.

Proti ministerské iniciativě lze leccos namítnout. Například přišla s křížkem po funuse, protože inflace u potravin klesá už třetí měsíc po sobě. Vejce patří k výjimkám, přesto ani odkaz na jednu ze základních potravin nelze využít jako účinný argument proti zlu mocných řetězců, které ho mohou lehce přebít poslední dobou prudce klesající cenou másla.

Dávat vinu za vaječnou drahotu velkým řetězcům nedává ani věcný smysl. Česko patří k tradičním exportérům vajec, ovšem vybitím velkochovů během ptačí chřipky se bilance mezi vývozem a dovozem zhoršila, za samotný leden zhruba o třicet milionů vajec. Je jich nedostatek v řadě dalších evropských zemí, proto se musela nakupovat o 75 procent dráž a cena se přenesla i do supermarketů. Jistě mohou za leccos, za drahá vejce však někdo jiný.

V tomto případě má svou cenu připomínka poradce Zahradníka, že je třeba investicemi zajistit soběstačnost. V souvislosti s vaječnou aférou se tím logicky nemyslí, že se evropské i národní dotace budou stejně jako dosud směrovat k velkým drůbežářům od Agrofertu přes AG Maiwald až k bavorské firmě Česká drůbež, ale do rodinných farem, které jsou proti epidemiím chráněny už omezenou kapacitou a lepší kondicí svých nosnic.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Reklama

Doporučované