Hlavní obsah

Gazdík o možném střetu zájmů: Moje blbost, chtěl jsem pomoci kamarádovi

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Hostem Ptám se já byl ministr školství Petr Gazdík.

Reklama

aktualizováno •
Článek

Ministerstvo školství připravuje plán, jak zapojit ukrajinské žáky do českého školství. V době, kdy vyšla najevo zpráva, že šéf resortu je v možném střetu zájmů. Jak plánuje situaci vyřešit?

Hostem Ptám se já byl ministr školství Petr Gazdík (STAN).

Do Česka už přišlo kolem čtvrt milionu lidí, kteří utíkají před válkou na Ukrajině. Z toho dětí a mladých do osmnácti let je víc než sto dvacet tisíc. Kromě bydlení a práce proto koaliční vláda řeší akutní problém, jak co nejlíp otevřít české školy ukrajinským žákům a studentům. Na poslední schůzi kabinet rozhodl, že resort školství kvůli tomu dostane navíc přes pět miliard korun.

Vyčleněné peníze jsou určené na adaptační kurzy, lekce češtiny nebo na odbornou asistenci ve třídách a psychologickou pomoc. Neziskové organizace, které pracují s uprchlíky dlouhodobě, přitom vládu vyzývají, aby jednala rychle a řešení problému neodsouvala až od příštího školního roku.

Otázkou je i to, jak tyhle snahy ovlivní osobní problém šéfa resortu školství Petra Gazdíka, který stále drží poloviční podíl v jedné ze zlínských firem, jak uvedl Deník N, což podle zákona o střetu zájmů nejde dohromady s ministerskou funkcí. On sám tedy tvrdí, že na to zapomněl a věc vyřeší.

A ještě jedna aktuální zpráva – na jedné z pražských škol pravděpodobně student zaútočil mačetou na učitele, který útok nepřežil. Policie už pachatele zadržela.

Je nutné zabezpečit české školy? A jak je možné, že ministr Gazdík zapomněl na své zapojení v soukromé firmě? Jaké konkrétní kroky podniká ministerstvo k zapojení ukrajinských dětí do českého školství?

Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu:

Hostem Ptám se já byl ministr školství Petr Gazdík.Video: Seznam Zprávy

Co v rozhovoru zaznělo?

1:04 – (Nezbavení se podílu ve firmě) je moje hloupost, uznávám. Chtěl jsem v minulosti pomoci kamarádovi, který zakládal firmu. Tak jsem se k němu přidal. Nikdy jsem z té firmy neměl ani korunu, nikdy jsem tam nic nevykonával. Chtěl jsem pouze výrazně podpořit otce šesti dětí, který nebyl v lehké situaci.

1:50 – V okamžiku vstupu do vlády jsem měl 30 dní na to, abych opustil funkci jednatele. Ano, moje chyba je, že jsem zapomněl, že nemám jenom podíl v té firmě, ale že jsem i jednatelem. Včera večer, když jsem to zjistil, tak jsem se slušně omluvil. Ano, je to moje blbost. Dnes ráno jsem se té funkce vzdal.

5:50 – (Ke smrtelnému útoku mačetou na učitele v Praze) V tuto chvíli mám jen informace, že se to stalo. Je to hnusné, je to odporný čin. Znovu se zřejmě dostaneme do diskuze o tom, jestli jsou školy dobře zabezpečené. Už se mě některá média ptají, zda budeme do škol chodit přes rámy. Já to nechci zavádět teď. Chce to hlubší analýzu toho, co by to přineslo. A také odneslo.

8:40 – Když přijdete do školy, vidíte (ukrajinské) děti, které přišly před pár dny a jsou většinou zádumčivé. Je strašně pozitivní pak vidět, když je to za pár dnů jinak. Když se najednou začnou cítit v bezpečí. Když ta pedagogická intervence zafungovala.

11:30 – Když diskutujete s ukrajinským ministrem školství nebo velvyslancem, tak nechci, aby Česká republika byla vnímána v tuto chvíli jako parazit: potom, co válka skončí a my je ještě cílenou činností obereme o to nejcennější. Musíme najít nějakou rozumnou rovnováhu. Proto máme do června ty adaptační skupiny.

13:30 - Segregaci studentů se budeme snažit zabránit, pokud to má být zvládnutá migrace. Budu dělat vše proto, aby se začlenili, ale neříkám, že to bude za týden. U menších škol, kde přijdou dvě tři děti, samozřejmě, že je ředitel začlení a nebude vytvářet skupinu, kde jich přijde dvacet, samozřejmě adaptační skupina vznikne. Někde jsou děti ve skupinách a jiné už ve třídách. Před českými učiteli ale smekám, zatím ten proces funguje dobře, ale naším úkolem je teď vytvořit ten dlouhodobý projekt, který bude fungovat od září.

17:30 - Já nepracuju 15 hodin denně jen pro Ukrajince, ale i pro české školy, české žáky a rodiče a opozice používá hnusný narativ. Děláme na řadě věcí – na reformě obsahu vzdělávání, nových maturitách, vysokoškolském zákonu, a také zákonu o pedagogických pracovnících, kde je 130% garance mezd.

Ptám se já, Marie Bastlová

Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.

Reklama

Doporučované