Hlavní obsah

Odchod ze sněmovny. To by byla cesta, jak Babiše „osvobodit“ od SPD, říká Kalousek

Hostem Ptám se já byl bývalý předseda TOP 09 a exministr financí Miroslav Kalousek. Video: Seznam Zprávy

Článek

Hnutí ANO pokračuje ve vyjednávání s SPD a Motoristy o příští vládě. Po rozdělení postů strany od pondělí vyjednávají o programu. Najdou na něm shodu dříve než na personálním obsazení kabinetu?

Hostem Ptám se já byl bývalý předseda TOP 09 a exministr financí Miroslav Kalousek.

Vyjednávací týmy stran možné budoucí vládní koalice se tento týden začaly soustředit na program a koaliční smlouvu. Dnes mají probrat školství, dopravu a agendu ministerstva vnitra.

První místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček očekává, že o programu se bude jednat až do neděle. V pondělí, kdy půjde šéf ANO a pravděpodobný příští premiér Andrej Babiš na jednání s prezidentem Petrem Pavlem, by pak mělo být hotových 95 procent programu.

Přestože Babiš tento týden odjel na dovolenou, podle Havlíčka dostává podrobné informace z celého vyjednávání. „Pan předseda byl odpovědný za tu první část - vládní půdorys a klíčové posty, teď jedeme na expertní úrovni,“ vysvětlil.

Resorty si zástupci ANO, SPD a Motoristů rozdělili minulý týden. Personálie ale zatím odložili na později. Jednání zkomplikovaly přibývající kauzy čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka, kterého si strana přála dosadit do čela ministerstva spravedlnosti. Babiš zároveň musel čelit protestům vědců a ekologických organizací proti zvažované kandidatuře předsedy Motoristů Petra Macinky na funkci ministra pro životní prostředí.

Co je na povolebním dění nejabsurdnější? Co nejděsivější? A proč by současné vládní strany měly přemýšlet o spolupráci s hnutím ANO?

Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.

Co v rozhovoru zaznělo?

1:30 Kolikrát jste vlastně byl u skládání vlády? - Spíš si řekněme, kolikrát jsem nebyl.

2:00 Jak se vám s tou zkušeností, kterou máte za sebou, jeví letošní skládání vlády? - Když vezmeme jako premisu, že není jiná varianta, než že se složí většinová tříkoalice ANO, SPD a Motoristé - myslím, že existují i jiné varianty - ale vezměme si, že to je jediná varianta, tak myslím, že ty rozhovory probíhají v podstatě standardně. Takhle probíhaly vždycky.

2:30 To, co nemá precedens, je, že zcela jistě se v těch koaličních rozhovorech, byť se to na tiskových konferencích nedozvíte, je vydání či nevydáních soudu. Ještě se nikdy nestalo, že vítězi voleb kromě toho, jak bude složena vláda a jaké bude programové prohlášení jeho vlády, také záleží na tom, aby ho Sněmovna většinou svých hlasů nevydala soudu. A dokonce jsou tam dva. I pan Okamura, zdá se, nechce být vydán.

4:00 Jaký bude podle vás Andrej Babiš napodruhé premiér? - To je zapeklitá otázka. Měli byste se zeptat hlavně Andreje Babiše. Myslím, že ani Andrej Babiš si není úplně jist sám sebou. Natož, abych říkal já, co bude dělat. Ale rozhodně ho nepodezírám z toho, že by chtěl zvrátit polistopadový vývoj. Z toho hlediska byla (předvolební) kampaň přeexponovaná. Výroky, že Babiš zavolá Putinovi a budou tady jezdit ruské tanky. Z toho nepodezírám.

4:30 Podezírám ho z toho, s čím máme zkušenosti. Že veřejnou pravomoc zneužíval ve svůj prospěch. To zcela jistě, koneckonců konflikt zájmů je tam stále přítomen. A vymáhání miliard z ministerstva zemědělství bude docela zajímavé. A podezírám ho z chuti k populistické rozpočtové politice. Prostě všem dám, po nás potopa, kdo to bude řešit potom, je mi jedno, já si teď hodně půjčím a všem rozdám peníze, aby byli spokojení. Akorát že potom to bude mít poměrně neblahé důsledky. A to už mu bude jedno. Tak z toho podezírám, toho se bojím. Nepodezírám ho z toho, že bych chtěl, abychom vystoupili z NATO nebo z Evropské unie. Dokonce ho nepodezírám ani z proruských postojů. Andrej Babiš vždycky pracoval jenom pro Andreje Babiše.

7:00 Co skládání vlády na půdorysu hnutí ANO, Motoristů a SPD? - Nemyslím, že by to nějak vybočovalo z normálních standardů. Prostě voliči nějak rozhodli. SPD se svými 15 hlasy by opravdu nemusela mít význam vládní strany, ale bude ho mít. Jenom 15 křesel ve Sněmovně, které mají problém s naším členstvím v Evropské unii a v NATO. A 185 křesel nenašlo jinou variantu, než že těch 15 křesel bude tímhle způsobem posíleno. S tím mám problém. Pořád bych si myslel, že by se měly hledat jiné varianty. Ale zřejmě k tomu nikdo nemá chuť, takže to zřejmě takhle dopadne.

8:00 Možná v tuhle chvíli k tomu nikdo nemá chuť. Jsou varianty, že na ten scénář pořád ještě dojde? Že některá ze stávajících vládních stran by měla minimálně zkusit jednat o nějaké jiné vládní konstrukci? - Někdy je mi vyčítáno, že bych si přál, aby nějaká z dnešních vládních stran vstoupila do vlády s Andrejem Babišem. Tak to v žádném případě, to bych opravdu nikomu nedoporučoval. Ale jestliž zaznívají velmi silné výhrady proti tomu, že pan Okamura bude předseda Sněmovny, že SPD bude ve vládě, že bude mít ministerstvo obrany, i když by chtělo vystoupit z NATO, což jsou oprávněné výtky, tak říkám: a udělalo 92 budoucích opozičních hlasů slespoň něco? Něco malého, nějaký pokus, aby tomu zabránilo? To neznamená vstoupit do vlády, to neznamená nabídnout dlouhodobou spolupráci, ale prostě umožnit vítězi voleb, aby nebyl stoprocentně vydíratelný ze strany SPD.

9:10 Takže odejít ze Sněmovny. - Třeba tak, když nechci mít pana Okamuru předsedou Sněmovny, řeknu: dobrá, pane Babiši, tak při tom hlasování část z nás odejde ze Sněmovny, aby jenom hlasy ANO měly většinu, a pak už je to opravdu vaše odpovědnost. A stejně se zachováme při hlasování o důvěře vládě. Není to ani opoziční smlouva a není to ani koaliční spolupráce. Je to jenom to, že umožním vítězi voleb, aby se skutečně rozhodl, jestli to chce, nebo nechce. Protože on teď může říkat: já nemám na vybranou.

10:00 Silně protestovat proti něčemu, co mně taky vadí a neudělat vůbec nic? Tak si potom kladu otázku, jestli jsou ty protesty upřímné. Protože když chci v politice něčemu zabránit, tak musím udělat nějaký politický čin, nemůžu jenom protestovat.

11:30 Skalní fanoušci se mi za to hodně nadávají. Já jenom říkám, že 92 hlasů je velká síla. My jsme jim dali důvěru, aby když už to nemůže být ideální, to bylo co nejméně špatné. A to musíte něco udělat.

12:00 A nemůže na ten scénář ještě nakonec dojít? V politických kuloárech není ani úplně tajemství, že je to i nějaké přání lidí okolo prezidenta Petra Pavla, kolují neoficiální informace, že by se mu také líbily nějaké scénáře, aby hnutí ANO bylo opřeno o některou ze stávajících vládních stran. - Zatím nemám žádnou informaci, kterou bych mohl říct, že se něco takového chystá. Jediná informace, kterou mám, že mi skalní fanoušci demokratických stran hodně nadávají za tenhle názor na sociálních sítích. Já jim říkám: dobře, ale jakou máte jinou variantu? Opravdu chcete čtyři roky jenom nadávat? Nebo se chcete pokusit o něco, aby to bylo méně špatné, než by to nezbytně muselo být? To je otázka priorit. Když chci něčemu zabránit, tak musím něco udělat a třeba za to i tvrdě zaplatit. A jestli nechci udělat nic a nechci nic zaplatit, tak těžko můžu říkat, že šlo o všechno a o Česko, když proti tomu nechci udělat vůbec nic.

15:00 Na koho z ministrů vlády na půdorysu ANO, SPD a Motoristů se nejvíc těšíte? - Když komentuji politiku, tak se snažím hodnotit vládní politiku jako takovou. Nikoliv jednotlivé ministry. Protože se to zejména děje u ministra financí, což je moje osobní zkušenost. Ať se stane cokoliv s daněmi nebo s výdaji, tak to udělal ministr financí, nebo to měl udělat ministr financí. To není pravda. On má jenom jeden hlas ve vládě, pokud to není společná vůle většiny, tak ministr financí nemůže vůbec nic. Takže hodnotím vládní politiku jako takovou. A velmi se obávám, že rozpočtová politika vlády ANO bude rozpočtově neodpovědná a že dluh bude narůstat ještě rychleji, než narůstá.

15:30 Zdá se, že při té diskuzi jsou jedinou brzdou Motoristé. Protože nejprve pan Babiš i paní Schillerová říkali, že je potřeba změnit zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a mít o 80 miliard vyšší deficit. Teď už to neříkají. Teď říkají, že nebudou novelizovat ten zákon a že dodrží deficit. Což je sice dobrá zpráva. Na druhou stranu, to, co z těch programů vychází, že přenesou povinnost dotací za OZE z občanů a firem na státní rozpočet a že ze státního rozpočtu budou platit tohle a tohle, se mi do těch pravidel nějak nemůže vejít. To znamená, ten slib, že nebude vyšší deficit a nebude měněn zákon o rozpočtové odpovědnosti, my zatím aritmeticky nevychází.

18:00 Vy jste ale asi zapomněl na výnosy z výběru daní, které budou o desítky miliard vyšší, jak slibuje hnutí ANO. - To je samozřejmě nesmysl. Pokud by se jim velkým bojem se šedou ekonomikou podařilo získat o osm, deset miliard víc, než se dařilo této vládě, tak jim zatleskám. Ale i to má své náklady. Když se zavede EET, tak tam určitě nebude nulový efekt. Nějaký tam bude. Ale tvrdit, že díky EET vyberu o 20 miliard víc, je k smíchu.

20:00 Jaký z ekonomických slibů příští vlády vám přijde nejnebezpečnější pro veřejné rozpočty? - Z dlouhodobého hlediska je jednoznačně nejnebezpečnější zrušení parametrických úprav důchodů, které ve vládě prosadil ministr Jurečka. Není to reforma, to jsou parametrické změny stávajícího systému. Ale jsou nezbytné a z dlouhodobého hlediska bilanci příjmů a výdajů průběžného systému dělají nikoliv vyrovnanou, ale ufinancovatelnou. Pokud to nastupující vláda zruší a nenahradí to nějakými jinými úpravami, tak z dlouhodobého hlediska je ten systém neufinancovatelný. Je to trošku ďábelské v tom, že dopad zrušení těch úprav v tomto volebním období nebude nijak dramatický. Ale po roce 2030 to skutečně dramatické bude.

23:00 Může ještě Filip Turek pomýšlet na jakoukoliv pozici ve vysoké politice z vašeho pohledu? - Filip Turek byl zvolen, má mandát, ten mu nikdo nesebere. Ti, kteří volili pana Turka, znali jeho naturel, znali jeho výroky. A byl zvolen, takže mandát má. Bez ohledu na ty výroky, jestli jsou, nebo nejsou autentické, bych pana Turka, kdybych si mohl vybrat, nikdy nenavrhoval na ministra zahraničních věcí. Protože to je pozice, která vyžaduje určitou praxi v mezinárodních vztazích. Nejde jen o formální autoritu, kterou získáte tím, že dostanete ten dekret, že jste ministr. Ale jde také o neformální autoritu, kterou vám dává životopis a praxe. Tu pan Turek mít nemůže. A když se k tomu přilepí ještě ty výroky, dokonce, i kdyby nebyly autentické, stačí, že jsou přilepené. Tohle je bohužel disciplína, kde je důležitější, jak to vypadá, než jak je to doopravdy. Jak je to doopravdy, nikdo nezkoumá.

29:00 Není žádným tajemstvím, že vy jste dlouho před volbami debatoval o možnosti vzniku nové politické strany, která by se do voleb, které máme za sebou, promluvila. Mluvil jste v jednom z rozhovorů o tom, že nebyl problém sehnat peníze na předvolební kampaň, ale problém byli lidé na kandidátní listiny. - Počkejte, lidé na kandidátní listiny, to by problém nebyl. Problém je sestavit skutečně kompetentní tým, který by byl schopen něco udělat. Je otázka, jak kdo z nás vnímá volební úspěch. Já si myslím, že šance dosáhnout volebního úspěchu, byla mimořádně veliká. Ale patřím k lidem, pro které volební úspěch není cíl. Volební úspěch je start. Musím mít v tu chvíli v ruce instrumenty a partnery, abych opravdu mohl něco udělat. Jenom sedět ve Sněmovně, na to je život příliš krátký a zklamané naděje voličů příliš silné. A ty instrumenty jsem v ruce neměl, abych se tam když tak vrátil s týmem a věděl jsem, že ve Sněmovně budou partneři, s kterými by to také šlo udělat. Takže potom nemá cenu vzbuzovat ve voličích marné radě.

30:00 A mimořádná šance letošními volbami pominula, nebo máte pocit, že to bude platit i do budoucna? - Ta scéna se bude nějak vyvíjet, prostor tady určitě je. Ale také ho můžou zabrat stávající strany, pokud si vzpomenou na své priority, které kdysi měly a pak na ně zapomněly.

32:00 Jak vnímáte roli prezidenta Petra Pavla při skládání vlády? - Vidíme jenom to, co je vidět zvenku. Z toho, co vidíme, si myslím, že to pan prezident hraje velmi důstojně a poměrně srozumitelně. Vytyčil jasné mantinely, jasně řekl, na čem mu bude záležet a řekl, v čem ty mantinely vidí. To znamená, zejména v programovém prohlášení. A že si na to počká. Ty mantinely jsou jasně stanovené, prezident na ně má právo a je to férové. A je dokonce i vidět z chování stran, že se snaží se do těch mantinelů dostat. Takže z toho, co my vidíme, si myslím, že to je z hlediska role prezidenta v tomto povolebním vyjednávání velmi důstojné a částečně i účinné.

Ptám se já, Marie Bastlová

Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.

Doporučované