Hlavní obsah

Rychlá jízda Turka nás poškodila víc, než jsme si mysleli, říká Macinka

Hostem Ptám se já byl předseda Motoristů Petr Macinka.Video: Marie Bastlová, Seznam Zprávy

aktualizováno •
Článek

Motoristé sobě, největší překvapení loňských eurovoleb, by rádi zopakovali svůj úspěch i ve volbách do Sněmovny. Na voliče zafungoval fenomén jejich hlavní tváře Filipa Turka. Podle průzkumů ale strana ztrácí. Jak chce otočit trend?

Hostem Ptám se já byl předseda strany Motoristé sobě Petr Macinka.

Motoristé tento týden vyjíždějí do regionů za voliči se svou tour s názvem Opravíme stát. Podle lídra Petra Macinky je třeba opravit chyby napáchané dosavadními elitami, které způsobily, že se motor zadrhl. Strana například slibuje držet nízké výdaje státu a nezvyšovat daně nebo stavět se proti „ideologickým agendám“.

Kampaň Motoristů podpoří i europoslanec, čestný předseda a hlavní tvář strany Filip Turek. Ten pravidelně vyvolává kontroverze, nedávno například svou příliš rychlou jízdou. Média teď navíc zpochybnila jeho pověst závodníka. Zda bude sám Turek do Poslanecké sněmovny kandidovat, ještě neoznámil.

Na rozdíl od loňských evropských voleb, kdy strana ve spolupráci s hnutím Přísaha získala dva mandáty, půjde do sněmovních voleb samostatně. Její ambicí je podle Macinky stát se součástí příští vládní koalice.

Podle posledního volebního modelu agentury Median by se Motoristé do dolní komory parlamentu dostali a dokonce zaznamenali růst ze šesti na sedm procent. Průzkumy dalších agentur ale ukazují spíše na opačný trend. Podle STEM Motoristům klesla podpora na 3,6 procenta. Na potřebnou pětiprocentní hranici pro vstup do Sněmovny by nedosáhli ani podle dat NMS.

Jak chtějí Motoristé opravit Česko? Na koho chtějí v kampani mířit? A proč Filip Turek váhá s oznámením, zda bude kandidovat?

Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.

Co v rozhovoru zaznělo?

1:00 Jste nervózní z předvolebních průzkumů? - Do voleb jsou ještě čtyři měsíce, na nervozitu možná teprve dojde.

4:00 Pracujete s výsledky průzkumů, jaké trendy to ukazuje? - My jsme vlastně ještě nic neřekli, my jsme ještě neukázali všechny lídry, neukázali jsme program, nezačali jsme kampaň. Takže je jasné, že je toho spoustu před námi. Teď je dobré, že ta pozice osciluje někde mezi čtyřmi a sedmi procenty v různých agenturách. Bylo by asi tragédií, kdyby to bylo někde mezi jedním a dvěma procenty, to by asi bylo na pováženou. A v té situaci nejsme. Jsme v situaci, kdy jsme teď zahájili kampaň, teď jsme se rozjeli do měst. Všechno to, co se před volbami má dít, se teprve dít začne.

5:00 Netrápí vás propad obliby vaší hlavní tváře, europoslance Filipa Turka? - Zase jsme u agentury STEM, takže to je něco, co beru s rezervou. Na druhou stranu je potřeba objektivně přiznat, že aféra okolo rychlé jízdy na dálnici nás poškodila trošku víc, než jsme si mysleli.

6:00 Neřekl byste zpětně, že bylo třeba na místě se i omluvit za tu rychlou jízdu, neboť to jsou věci nebezpečné? Na silnicích umírají lidé, asi není úplně dobré provokovat lidi k nezodpovědnému chování. - Už jsem to řekl asi v osmi rozhovorech. A vždycky jsem říkal, že Filip Turek okamžitě hned poté, co ta aféra vyjela, vyzýval lidi, ať jezdí opatrně. Čili tohle není úplně pravda. Ale připadá mi docela úsměvné i to, co jste zmiňovala v úvodu, že nebyl žádným závodníkem. To je opravdu legrační. - Že o sobě říká, že byl závodník? - On o sobě neříká, že byl závodník. On byl závodník.

8:00 Celý motoristický svět nebo svět motosportu samozřejmě dobře ví, jak ty závody fungují. Což samozřejmě absolutně netuší novináři. A řada lidí, kteří to čtou a přejímají to, z toho dělají, že třicetiletý Filip Turek porazil patnáctiletého chlapce. To je přece úplně obráceně. Každý, který se tomu trošku věnuje, ví, že patnáctiletý nebo šestnáctiletý kluk, který váží o 30 kilo méně, je samozřejmě daleko rychlejší a je daleko složitější ho porazit.

10:00 Filip Turek to velmi detailně popsal ve své knize, která vyšla loni. Každý, kdo si to přečte, tak uvidí, že on ze sebe nikdy v životě nedělal žádného Michaela Schumachera nebo žádného hvězdného jezdce, ani pilota pro formule 1.

10:30 Je to prostě pokus ho poškodit, který vychází z toho, že ti lidé, kteří o tom píší, absolutně nerozumí, jak to funguje. Takže my se k tomu ještě budeme vracet. - Máte v plánu nějaké závody? Že byste tentokrát dali několik závodníků na trať? - V mateřské školce, abychom ukázali, že umíme porazit děti. Ne, tohle je čistě soustředěná, organizovaná kampaň, která má poškodit Filipa Turka.

13:00 Co další drobnost s tím související, a sice, že na některých fotografiích měl na své helmě logo Luftwaffe? - Zase se rozebírají helmy Filipa Turka před 10 lety, to už tady přece bylo. - Vám to nepřijde vážné? - Já jsem to neviděl a je mi to fakt jedno.

15:00 Znám Filipa dobře. Vím, že žádný neonacista není. To, že se to někdo z něho snaží dělat, že je neonacista, že nikdy nezávodil, že Jaguar Club neexistuje, že nemá bakalářku, že neumím pomalu číst ani psát. To vnímám jako křečovitou snahu ho zničit, protože se ho naši političtí oponenti bojí.

15:30 Jak to vypadá s kandidaturou Filipa Turka do Sněmovny? - Je to na miskách vah. Na jedné straně je pozice, kterou se mu podařilo vydobýt v Evropském parlamentu, která není úplně nevýznamná. A na druhé straně je zase, jaké máme možnosti v národní politice. Je to opravdu o zvažování a máme na to ještě nějakou dobu čas.

16:00 Naší ambicí je uspět ve volbách a podílet se na sestavování příští vlády. Takže když uvažuji o Filipu Turkovi a národních volbách, tak o něm neuvažuji jako o poslanci, ale jako kandidátovi na nějakého ministra. To by asi smysl dávalo, že to by byl posun po vertikále nahoru. - Jaké ministerské křeslo byste si pro něj uměl představit? - Uměl bych si pro něj představit různá ministerská křesla, ale myslím, že by mu nejlépe slušel ministr zahraničních věcí.

21:00 Máte už jasno o nějakých dalších výrazných tvářích, které by měly být lídry Motoristů? - Já budu lídrem kandidátky v Jihomoravském kraji, v Moravskoslezském kraji bude vést naši kandidátku Matěj Gregor, což je předseda moravskoslezské organizace a šéf naší mládežnické organizace. V Praze kandidátku povede Boris Šťastný a v Hradci Králové bývalá nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká. To jsou zatím v tuto chvíli oznámená jména a další budeme zveřejňovat postupně.

22:00 Bude za vás kandidovat prezident České stomatologické komory Roman Šmucler? - Docent Šmucler je expert, se kterým často a rád konzultuju vážné věci, takže ten je zatím součástí nějaké expertní skupiny, podobně jako třeba Jan Zahradil.

22:30 Co budou hlavní body vašeho programu, na co budete v kampani sázet? - Jde o příští českou vládu, kde je potřeba říci, co s tím státem chcete udělat aktivně. A my samozřejmě sledujeme, vnímáme, že stát v mnoha oblastech selhává a je potřeba ho opravit.

23:00 Slyšíme varovné signály ze všech stran, ze všech různých asociací, sdružení se na nás obrací kdekdo. A my víme, že ti lidé opravdu varují, že stát selhává v řadě oblastí, ať jsou to veřejné finance, které jsou přehlíženy, bagatelizovány, že nejsou problém žádné obří dluhy. Ale je to vážný problém, dnešní dluhy jsou zítřejší vysoké daně. Státu hrozí bezpečnostní rozvrat poté, co začne platit migrační pakt. Máme tady zdravotnictví, které se topí v dluzích. Školství se propadá, vzdělanost je stále nižší. Čili my identifikujeme řadu oblastí, ve kterých stát selhal.

26:00 Jaké na to máte recepty? - V první řadě je potřeba něco udělat s těmi veřejnými financemi. To znamená podívat se na výdajovou stránku, seškrtat tam desítky miliard dotací, které jsou úplně neúčelné, zbytečné, ať se to týká různých zelených projektů, nebo třeba některé dotace, které jdou do školství, nebo zamezit zneužívání dávek.

32:00 Zapojí se do předvolební kampaně Motoristů Václav Klaus, váš velký guru? - Nechávám to na něm. (…) Uvidíme, musíme si to odpracovat a musíme si to zasloužit. Automatické to určitě není.

Ptám se já, Marie Bastlová

Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.

Doporučované