Hlavní obsah

EU omezí dominanci Facebooku a Googlu. Do WhatsAppu „pustí“ menší aplikace

Foto: Profimedia.cz

Hostem podcastu Stopáž je technologický novinář David Slížek.

Reklama

1. 4. 12:00
Článek

Posílat zprávy z aplikace Signal třeba rovnou na WhatsApp? Evropská unie si chce došlápnout na dominantní hráče na technologickém trhu a celý trh pro uživatele zjednodušit a zpříjemnit.

Řešením má být největší regulační změna internetových firem za posledních 20 let – balík zákonů s názvem Digital Markets Act (uváděný také pod zkratkou DMA, Akt o digitálních trzích). Co má přinést v praxi?

„DMA je seznam opatření, jež mají vyřešit problémy, které jinak Evropská komise vedla s technologickými giganty v antimonopolních řízeních. Ta jsou zdlouhavá, trvají třeba 8 let, a než se dojde k závěru, je pozdě a trh se posunul dávno jinam. Jde o to, aby si velké firmy nemohly dělat na internetu, co chtějí,“ říká David Slížek, šéfredaktor serveru Lupa.cz, v podcastu Stopáž.

Balíček zákonů, který minulý týden představila Evropská komise a Evropský parlament, tak míří na takzvané strážce (gatekeepers) – obří technologické firmy, jež dominují trhu.

„Strážci jsou definovaní tak, že mají obrat nad 7,5 miliardy eur ročně a tržní hodnotu přes 75 miliard eur, mají mít více než 45 milionů uživatelů a 10 tisíc byznysových zákazníků. Mají se tam vejít firmy Apple, Amazon, Google, majitel Facebooku Meta nebo Booking.com. Komise tam může zařadit ještě další firmy, ale musí to nějak zdůvodnit,“ dodává Slížek.

Naopak menších aplikací, jako je Signal nebo Telegram, se nová regulace nedotkne, respektive jim může pomoci.

„Balíček totiž zavádí i pravidlo takzvané interoperability chatovacích služeb. Velké platformy jako Facebook Messenger nebo WhatsApp mají nově umožnit menším službám, jako je právě Telegram či Signal, aby k nim měly přístup. Tak aby šlo z Telegramu poslat zprávu přímo na Messenger nebo iMessage. Opačným směrem to ale fungovat nemusí, je to povinnost jen pro ty velké provozovatele,“ vysvětluje technologický novinář.

Poslechněte si předchozí epizodu podcastu

DMA zahrnuje ještě další přelomové změny.

„Podle nových pravidel by neměly být předinstalované aplikace v mobilních telefonech neodinstalovatelné. Dnes máte spoustu softwaru, který tam je natvrdo daný a nemůžete s tím nic dělat. Uživatelé by také měli mít mnohem větší možnost odchodu od nějaké služby – dnes, když se někam registrujete, je to na pár kliků, ale když chcete odejít a smazat data, je to složité a těžko se k tomu dostáváte. Další možná nenápadnou, ale zásadní změnou je pravidlo, že služby nebudou moci kombinovat data o chování svých uživatelů ze svých jednotlivých služeb. Například Meta nebude moci kombinovat data z Facebooku, WhatsAppu a Instagramu dohromady bez informovaného souhlasu uživatele. To je velký zásah pro jeho reklamní model,“ dodává novinář.

Digital Markets Act ještě čeká formální schválení ministry členských zemí a plénem Evropského parlamentu. Pokud některá společnost povinnosti vyplývající z nové normy nesplní, bude jí hrozit pokuta až do výše 10 procent celosvětového ročního obratu.

Jak se svět chatovacích aplikací vlivem nových zákonů promění? Bude regulace skutečně užitečná? Jak Apple a spol. proti balíčku bojují?

Poslechněte si celý rozhovor v přehrávači v úvodu článku.

Stopáž

Jediný podcast, který si musíte tento týden poslechnout, pokud nestíháte sjíždět twitter a chcete si udržet přehled. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Jaký díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované