Článek
Jejich rajonem je Instagram a TikTok. Stačí jim většinou 30 vteřin, aby vám odvyprávěli svoji cestu ke zbohatnutí a přesvědčili vás, že miliony můžete mít bez práce i vy. Kdo naletí, může ale skončit v investičním „letadle“. Těm se v Česku neobyčejně daří.
„Jsem máma tří dětí a před třemi lety jsem byla donucena zůstat sama s dětmi,“ vypráví na Instagramu začátek svého investičního příběhu u kuchyňské linky mladá žena. „Jsem máma samoživitelka a prošla jsem si hodně toxickým vztahem,“ říká další „investorka“ na sociální síti. „Spousta z vás už ví, že si vydělávám na mateřské díky telefonu,“ láká na svůj recept, jak zbohatnout, dívka číslo tři.
Všechny mají jedno společné, jsou součástí sítě Eaconomy. Před tou varovala Česká národní banka, podle které „vykazuje znaky pyramidového schématu“. To, co se na internetu prezentuje jako příjemný přivýdělek, jednoduché investování, kterému se lze věnovat i při přebalování dítěte, ale vykazuje znaky „letadla“. Tedy systému, v němž je výdělek závislý na přivedení dalších účastníků do schématu. Každý nový účastník musí za vstup zaplatit poplatek a za to dostává právo inkasovat od dalších účastníků, které sám získá.
Pro vstup do skupiny, která se nedávno přejmenovala na Iqonic Life, je třeba zaplatit vstupní poplatek 150 dolarů a následně každý měsíc sto dolarů. Za rok v přepočtu necelých 30 tisíc korun. Výměnou za to se má člověk naučit copy tradingu, což je investiční strategie založená na kopírování jiného, často zkušenějšího investora.

Podpořte prosím podcast Ve vatě v anketě Podcast roku. Hlasovat můžete zde. Děkujeme za podporu!
„Na copy trading se jen lákají lidi. Zní to totiž jako investování, které zvládne cvičená opice. Je to stylizované, jako že prodávají investiční kurz. Ti lidé z copy tradingu ale nic nemají, vůbec ho nepraktikují, nebo jen naoko. Veškeré zisky jsou z toho, že se k nim připojí někdo jiný, provize za nového člena je zpravidla 50 dolarů týdně,“ popisuje v podcastu Ve vatě fungování Eaconomy Jan Špaňhel.
Vyhledávání podobných byznysů se věnuje na svém instagramovém a tiktokovém účtu nazvaném Tisícikoruna. Pochybných účtů na sociálních sítích, které verbují nové investory, už objevil přes šest stovek. „Snažím se jim ten jejich byznys zrušit,“ vysvětluje svou motivaci student ekonomie z ostravské univerzity.
Na čem skutečně bohatnou? Investice to nejsou
Scénář internetových „rychlokvašek“, jak jim Špaňhel říká, je vždy podobný. Rychlé zbohatnutí. Bez práce. Okázalý životní styl. Masivní kampaň na sítích s heslem: tradovat, tedy nakupovat a prodávat umí každý, stačí k tomu mobil.
„Pokud je někdo fakt dobrý trader, vydělává si tím, tak proč by měl tendenci někde live zveřejňovat své obchody? A kde by na to vzal čas? Trading je časově náročný. Navíc pokud člověk ty peníze má, ať je raději investuje pravidelně,“ zpochybňuje model copy tradingu akciová analytička Anna Píchová v podcastu Ve vatě.
„Tradovat nejde naučit přes noc, jsou to měsíce a roky dřiny, učení, zkoušení. Častokrát člověk o kapitál nebo jeho část přijde. Pokud je úspěšný, může mu trading hezky vydělávat. Ale uspěje jen malé procento lidí,“ varuje analytička Píchová ze společnosti One Family Office.
Tady se ale o trading stejně většinou nejedná a vydělává se na něčem úplně jiném. Na příspěvcích nových členů, kteří verbují další a další účastníky „kurzů“. Aby se „pyramida“ nezhroutila, musí příliv pokračovat. Pohání ho právě masivní kampaně na sítích. „Když se dostanu do té fáze, že už někoho přivádím, tak ten člověk, co je nade mnou, chce, abych se neflákal. Musím vydávat minimálně jedno video denně na TikTok, Instagram,“ popisuje praxi Jan Špaňhel.
„Je to vymývárna mozků“
Aby novopečení investoři a investorky zůstali vtažení do struktury, neustále absolvují různé telefonáty. „Moje teorie je, že ty zoom cally nemají žádnou vzdělávací hodnotu, je to prostě vymývárna mozků. Aby si je udrželi ve své moci, aby dělali to, co oni chtějí.“ Rady, které stran investování dostanou, nemají podle Špaňhela téměř žádnou hodnotu. Jsou to obecné informace, které lze najít třeba na YouTube.
Někteří členové uskupení, které se tváří jako vzdělávací platformy, vůbec netuší, jakého byznysu se vlastně účastní. „Reálně můžou mít iluzi toho, že se snaží lidem pomoct, nejsou si vědomi toho, že by nabízeli něco, co může být podvodem, protože třeba nemají dostatečné finanční vzdělání,“ domnívá se Jan Špaňhel.
Česká národní banka před časem upozorňovala, že Eaconomy nemá licenci k poskytování investičních služeb. Podle Píchové je ale varování maximum toho, co lze s takovým byznysem dělat. Firmy totiž investiční služby neposkytují, oficiálně prodávají investiční kurzy, a tak legislativou proplouvají bez větších problémů.
Varování ČNB
„Česká národní banka upozorňuje veřejnost na nabídky investic prostřednictvím projektu Eaconomy (https://eaconomy.best/) od společnosti Eaconomy LLC, která nemá žádné povolení k poskytování investičních služeb ani nedisponuje žádným jiným povolením k činnosti na finančním trhu v České republice.
Obchodní model investičního projektu Eaconomy vykazuje znaky pyramidového schématu a je nabízený veřejnosti zejména prostřednictvím různých osob na sociálních sítích (finančních influencerů). Případná investice není ze zákona pojištěna ani jinak chráněna.“
Zdroj: ČNB
„Pokud by došlo k páchání nějaké trestné činnosti, tak se tím můžou zabývat příslušné orgány, ale pokud jde o zveřejňování videí na internetu a lákání lidí na edukaci, tak nic jiného než varování nemáme,“ míní.
Když už je negativních zmínek o uskupení příliš, obvykle se přejmenuje. Z Eaconomy je tak nově Iqonic Life. Ale za pár týdnů se třeba už bude zase jmenovat jinak. I profily jednotlivých verbovačů nemají dlouhého trvání.
„Zaručené“ tipy na sázky
Na obdobném principu jako Iqonic Life funguje i v Česku třeba populární skupina Be Club. Zejména na Slovensku pak působí Akashx. V zemích, jako je Polsko, Česko nebo Slovensko se podobnému podnikání s lidskou důvěrou extrémně daří.
„Jsme méně finančně vzdělaní než Evropané na západ od našich hranic,“ míní Píchová. „Vidí nás jako trh, kde je potenciál,“ říká o „mentorech“ v podcastu. A cílí už i do nejmladších řad. „Jsou tam lidé, kterým je třeba čerstvě 17 nebo těsně před osmnáctinami, ale registrují se na rodiče nebo to prostě nějak obcházejí,“ popisuje Špaňhel.
Zatímco copy trading láká hlavně slečny a mladé ženy, muži se snaží zbohatnout na tzv. sázkovém poradenství. „Za tenhle týden jsem vydělal přes půl milionu na tomhle, tomhle a tomhle tiketu,“ chlubí se Alex Bugatti, vlastním jménem Alexander Kožušník, na svém profilu a ukazuje tři výherní tikety. Následuje pozvánka na jeho profil na síti Telegram s nabídkou tipu, jak můžete úspěšně sázet i vy.
Za třídenní zkušební plán Kožušníkova sázkového poradenství zaplatí zájemce 89 korun. Lidová cena. Ovšem jen do chvíle, než ho chce člověk zrušit. To jde jen velmi krkolomně, kdo testovací poradenství zrušit nestihne, zaplatí plné členství v hodnotě 9690 korun.
Jak poznat pochybné investiční akademie? Jak funguje v investičním prostředí multi level marketing a na co si u něj dát pozor? Poslechněte si celý podcast nebo se na něj podívejte ve videu nahoře v článku.
Ve vatě
Podcast novinářky Markéty Bidrmanové a jejích hostů. Poslechněte si rady známých investorů a odborníků na téma investic, inflace, úvěrů a hypoték. Finanční „kápézetka“ pro všechny, kterým nejsou peníze ukradené.
Trojnásobný vítěz ankety Podcast roku v kategorii Byznys a osobní finance.
Nový díl každý čtvrtek na Seznam Zprávách. Poslouchejte Podcasty.cz, Apple Podcasts, na Spotify a ve všech dalších podcastových aplikacích. Video sledujte na webu seznamzpravy.cz.