Hlavní obsah

D1 se před volbami stihne. Těchto pět úseků ještě může dělat starosti

Na D1 v roce 2021 zbývá opravit pět úseků. Modernizace vyjde silničáře na 24 miliard korun.

Reklama

Opravy dálnice D1 mezi Brnem a Prahou letos po osmi letech skončí. Silničáři zaplatí 24 miliard korun. V roce 2022 začnou rozšiřovat dálnici u Brna.

Článek

Má to být jeden z hlavních trumfů premiérovy předvolební kampaně. Letos v říjnu chce Andrej Babiš (ANO) ohlásit konec oprav dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Završí se devět perných sezon pro řidiče a také klíčový projekt Ředitelství silnic a dálnic poslední dekády.

Silničáři se dušují, že navzdory epidemii koronaviru a dalším komplikacím podzimní termín stihnou. „Předpokládáme tedy, že stavební práce na modernizaci, generující dopravní omezení na dálnici D1, skončí nejpozději v říjnu 2021,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Jeho slova potvrzuje i mluvčí stavební společnosti Eurovia Iveta Štočková. Firma opravuje tři z pěti zbývajících úseků. „Nepředpokládáme žádné komplikace. Dílčí práce jsme museli operativně přizpůsobovat situaci, ale na stanovených konečných termínech se nic nezměnilo, a pokud, tak v řádu dní,“ uvedla.

Modernizace, která započala v roce 2013, čítala celkem dvacet úseků a 160 kilometrů. V poslední stavební sezoně zbývá na pěti úsecích opravit přes 55 kilometrů dálnice. ŘSD na příští rok pro D1 počítá s náklady 4 miliardy korun.

Jestli to zima dovolí, dělníci se po nucené pauze na dálnici vrátí v polovině února. Tehdy začnou pracovat na desetikilometrovém úseku mezi Devíti Kříži a Ostrovačicemi na Brněnsku. Opravy budou pokračovat také u Mirošovic, Koberovic a na čtrnáctikilometrovém úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem.

Silničáři původně plánovali dokončovat už jen tyto čtyři části D1, ale znovu se vrátí na nejdelší opravovaný úsek na Vysočině. Mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem se pracovalo na patnácti kilometrech dálnice, zbývá jen upravit dělicí pás.

„Úsek měl být dokončený už letos, ale kvůli odlišným podmínkám zakládání jednoho z mostních objektů došlo k drobnému prodloužení doby výstavby,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Studecký.

Kde se bude v roce 2021 opravovat D1?

Silničáři chtěli zabránit riziku dopravních omezení v zimě, proto dokončovací práce odsunuli na jaro.

Díky tomu podle nich nehrozí opakování kalamity z poloviny prosince roku 2018, kdy stavební stroje na dálnici navzdory smlouvám zůstaly i před Vánocemi. Po hromadné nehodě na Vysočině auta stála v kolonách i deset hodin, řidiči v závějích trávili noc. Byl to nejkrizovější moment modernizace. ŘSD později ukončilo smlouvu s firmou, která se na úseku zdržela.

„Na devadesátém kilometru teď trvale stojí několik sypačů, ať je plus pět, plus deset, minus jedna. Prostě kdyby se něco stalo, jsou připravení v tom kritickém úseku vyrazit za několik desítek sekund,“ sdělil ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).

Devět sezon vyjde silničáře na téměř 24 miliard korun bez DPH, cena narostla o bezmála tři miliardy korun. „Při započtení inflace od roku 2012 do současnosti se stavební náklady prakticky neliší od původního předpokladu. Původně se zároveň počítalo s modernizací hlavní trasy dálnice bez větví křižovatek a bez odpočívek,“ objasnil Jan Studecký.

Konečný termín modernizace se několikrát posouval. Rok 2021 je finální jen díky „fintě“ v projektu.

Ministerstvo dopravy totiž z modernizace vyňalo opravy mostu Šmejkalka. Stavba z padesátých let poblíž Senohrab u Prahy je ve špatném stavu. Vítězná firma nesmí zdemolovat stávající historický oblouk spodní stavby mostu.

„Je možné zvolit několik postupů výstavby. Záleží na konkrétní technologii a know-how zhotovitele stavby. Právě proto zadáváme výběr zhotovitele formou design and build. To znamená, že zhotovitel může částečně upravit projektovou dokumentaci a postup výstavby,“ sdělil Jan Studecký. Podle něj stavba v příštím roce neovlivní provoz na D1, doprava bude až na výjimky vedená v režimu 2+2 jízdní pruhy.

Výběrové řízení investor vypíše na jaře, přihlásí se do něj i Eurovia. „Každopádně naše společnost má o práce na tomto mostě zájem,“ uvedla její mluvčí Štočková.

Rozšiřování D1 u Brna

181,5 Kývalka – 189,5 Brno-západ (2025–2028) – 2,2 miliardy korun

189,5 Brno-západ – 194,5 Brno-centrum (2025–2028) – 1,9 miliardy korun

194,5 Brno-centrum – 196 Brno-jih (2022–2025) – 1,4 miliardy korun

Křižovatka D1 a D2 (2023–2026) – 3,3 miliardy korun

Křižovatka Černovická terasa (2023–2026) – 1,1 miliardy korun

197,5 Brno-jih – 204,8 Brno-východ (2025–2028) – 2,1 miliardy korun

204,8 Brno-východ – 210 Holubice (2029–2032) – 3,6 miliardy korun

Předpokládaná celková cena: 15,6 miliardy korun

Modernizace D1 sice po osmi letech končí na 160kilometrovém úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou, ale neznamená to, že dělníci z nejstarší české dálnice zmizí. Přesunou se totiž k Brnu, kde se už dvě desetiletí debatuje o rozšíření na tři pruhy v každém směru. „Budeme do stran přisypávat a zhutňovat jeden pás,“ uvedl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Předpokládá, že při opravách bude zachovaný provoz 2+2 pruhy, nicméně dálnice v těchto místech často kolabuje i v tomto stavu.

Projekt je rozdělený na sedm etap, za které silničáři utratí minimálně patnáct miliard korun. Mají začít v roce 2022 v úseku dálnice kolem 195. kilometru. Je to mezi křížením D1 se silnicí I/52 na Vídeň a dálnicí D2 na Bratislavu. „Platí za jeden ze dvou nejzatíženějších úseků dálnice. Máme i stavební povolení, ale kvůli potřebě bourání mostu je budeme ještě měnit. Na přelomu března a dubna plánujeme vypsat soutěž na zhotovitele stavby,“ doplnil Fiala.

V roce 2023 mají následovat složité přestavby křižovatek. Půjde o křížení D1 s D2 a křižovatku Černovická terasa, která má zajistit snazší propojení s průmyslovým areálem.

Reklama

Doporučované