Hlavní obsah

Babiš: O Smartwings vláda nejednala, řeší to Havlíček

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Řešení na záchranu Smartwings musí najít ministr Karel Havlíček. Nemělo by jít přes Sněmovnu ani čerpat z českého rozpočtu. (Ilustrační snímek)

Reklama

Případné řešení státní pomoci letecké společnosti Smartwings bude muset být podle premiéra Andreje Babiše nezávislé na rozhodování Sněmovny a mělo by jít i mimo státní rozpočet.

Článek

Velmi stroze reagoval premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci po pondělním jednání vlády na otázky, jestli se zabývala případnou podporou pro leteckou společnost Smartwings.

Jde přitom o téma, na kterém se neshodnou jeho dva vicepremiéři - ministryně financí Alena Schillerová a ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček.

„Nezabývala,“ odpověděl premiér jednoslovně a následně dodal, že „to neřeší, řeší to pan Havlíček“.

Až na další otázky byl trochu otevřenější a uvedl, že ministr Karel Havlíček hledá řešení u evropských bankovních institucí. Právě Karel Havlíček by měl téma projednávat i s ministrem vnitra Janem Hamáčkem jako předsedou koaliční ČSSD.

„Pokud se domluví a najdou nějaké řešení mimo Sněmovnu, kde si myslím, že není vůle to řešit, a bude to nějaké řešení mimo státní rozpočet, tak uvidíme co dojednají,“ řekl Andrej Babiš.

„Na začátku tady byly nápady, že stát celou společnost převezme nebo odkoupí, s tím jsme souhlasit nemohli. Teď se to dostalo do reálnější polohy. Pokud vím, v případě, že by ČSA zkrachovaly, tak by stát vyplatil v různých dávkách či podporách více než jednu miliardu korun, odhad je asi 1,2 miliardy. Pokud nechceme, abychom vyplatili 1,2 miliardy, musíme najít řešení,“ řekl Hamáček. Přijde mu logické snažit se o to, aby stát zaplatil co nejméně. U případné půjčky je podstatné, čím bude zaručena, dodal vicepremiér.

Výše záruky by podle sobotního vyjádření ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) měla být mezi 500 a 900 miliony korun, sám by preferoval 800 milionů. Na podmínkách pro poskytnutí záruky je podle Havlíčka shoda s vlastníky, patří k nim i klíčová role státu ve věřitelském výboru firmy a zastavení vyplácení dividendy majitelům společnosti na deset let. Tento týden chce Havlíček návrh představit ve Sněmovně na podvýboru pro dopravu. Jednání se podle něj vedou také s věřitelskými bankami.

Reklama

Doporučované