Hlavní obsah

Babiš obvinil novináře Seznamu z pokusu o sesazení vlády. Reportéři si za svou prací bezvýhradně stojí

24. 11. 2018

Navzdory slovům Andreje Babiše si redakce Seznam Zpráv za reportáží stojí, jak po stránce novinářské, tak po stránce právní. (Video: Seznam.cz)

Poslanecká sněmovna hlasovala o pádu vlády Andreje Babiše. Hlasování předcházela sedmihodinová diskuze. Premiér v ní obvinil novináře Seznamu Sabinu Slonkovou a Jiřího Kubíka, kteří se podle něj pokusili shodit vládu.

Článek

Andrej Babiš včera před Poslaneckou sněmovnou mluvil o tom, proč nemá jeho vláda padnout. Nejprve poslancům vysvětlil, že za všechno podle něj můžou reportéři Sabina Slonková a Jiří Kubík. Obvinil je na základě reportáže z pořadu Zvláštní vyšetřování, kterou Seznam odvysílal 12. listopadu.

„Dva novináři se tu pokusili shodit vládu na základě reportáže, která zneužila mého nemocného syna. Lhali a ublížili mé rodině. Někteří z poslanců i média jim na tu hru skočili. Naháněli mě jako zločince, který nechal unést své dítě,” uvedl Babiš svou řeč.

„Položme si otázku, jak pracují takzvaní investigativní novináři. Například Janek Kroupa z Českého rozhlasu dostal na základě smyšlené reportáže eurokomisařku Věru Jourovou do vězení. Její dcera pak mimochodem skončila u psychiatra,” řekl premiér poslancům.

Podnětem ke svolání schůze k vyslovení nedůvěry vládě byla reportáž Televize Seznam s Andrejem Babišem mladším, který se svou matkou žije ve Švýcarsku. V ní obvinil spolupracovníky svého otce, že ho drželi kvůli kauze Čapí hnízdo na ukrajinském poloostrovu Krym, jenž je anektován Ruskem. Premiér řekl, že tyto výroky přičítá schizofrenii, kterou jeho syn trpí, a novináři prý jeho nemoc zneužili k útoku na něj. Premiér i jeho syn jsou v kauze Čapího hnízda trestně stíháni.

Seznam si za reportáží plně stojí. Právní argumenty zdůvodňující, proč byla reportáž Seznamu v pořádku, naleznete ZDE.

Babiš v pátek znovu označil za lež, že by chtěl, aby jeho syn kvůli případu Čapí hnízdo „zmizel“, nebo že byl nedobrovolně držen na Krymu. „Lži měly od začátku jasný cíl. Pád vlády,“ řekl. „Pravda je na mé straně a já doufám, že už to chápe většina z vás,“ dodal.

„Dnes už všichni chápete, že můj syn byl na Krymu na výletě, kde navíc poznal svou přítelkyni. I to je pro někoho asi problém. Přítelkyni, se kterou je momentálně zasnoubený, a já jsem tomu strašně rád," poznamenal.

Za absurdní Babiš označil spekulace, že synova bývalá ošetřující lékařka Dita Protopopová nebo její manžel, Rus Petr Protopopov, který byl pečovatelem Babiše mladšího, by mohli být agenti. Protopopová by podle premiéra měla kvůli tlaku médií zvážit podání trestního oznámení, jako to udělal ve Švýcarsku advokát Babišovy bývalé manželky a jeho syna.

Policie koná, reportáž byla právně v pořádku

Ve věci už koná policie. Ředitel pražské policie Jan Ptáček řekl, že útvar nyní vyšetřuje výroky Andreje Babiše mladšího, že pobýval na Krymu a na Ukrajině v doprovodu otcova spolupracovníka Petra Protopopova nedobrovolně. „Po odvysílání reportáže Televize Seznam zahájila policie úkony trestního řízení pro podezření z trestného činu zavlečení. A pod dozorem státního zastupitelství v Praze 1 intenzivně pracuje na ověření nových informací,“ uvedl ředitel Ptáček.

Za svým si bezvýhradně stojí i portál Seznam Zprávy. V právní analýze, kterou si server nechal vypracovat, kromě jiného stojí: „V dané věci kromě obecné zákonné zpravodajské licence lze zveřejnění informací, které novináři získali od pana AB považovat za zcela zákonné i s ohledem na speciální veřejný zájem na objasnění podezřelých okolnosti nedobrovolného transportu pana AB do Ruska.“

A dále: „Ze záznamu je patrno, že tázané osoby, zejména pak AB, bezpečně věděly, s kým hovoří. Tedy, že jejich partnery jsou novináři. Z toho lze s jistotou dedukovat, že tázané osoby si musely být vědomy minimálně toho, že obsah hovoru bude (může být) zmíněnými novináři dále reprodukován. Dle předané informace pak ještě následně novináři s panem AB komunikovali o věci e-mailem na adrese, kterou jim pan AB dal. Tuto komunikaci pan AB věcně ukončil tím, že již nemá další komentáře. Následoval poslední e-mail, v němž novináři poděkovali za poskytnuté informace a sdělili panu AB, že rozhovor bude zveřejněn formou TV reportáže a dokonce uvedli médium (Seznam). Pan AB odpověděl: ‚Děkuji moc, Andrej.’ Pan AB i jeho matka měli velmi silnou, dá se říci zcela určující pozici v rozhodování, zda v komunikaci budou pokračovat. Tedy, zda pan AB rozhovor poskytne, anebo odmítne. Zcela mimo pochybnost pak je, že novináři se nejen opakovaně prezentovali svojí profesí, ale celkově se chovali naprosto neagresivně a rozhovor jako takový nebo pokračování v něm si nijak nevynucovali. A zcela mimo diskuzi je, že tázaným osobám naprosto nic nebránilo, aby rozhovor ukončily prostým zavřením vstupních dveří do bytu. Tázanými osobami nebyl dán souhlas ani k pořízení, ani použití obrazového materiálu. Dle paragrafu 88 odst. 2 občanského zákoníku není třeba tohoto souhlasu k pořízení nebo použití obrazového záznamu, mimo jiné pro tiskové, rozhlasové, televizní nebo obdobné zpravodajství. Nahrazení souhlasu zákonným ustanovením paragrafu 89 OZ se nazývá bezúplatnou zákonnou licencí. V tomto případě pak speciálně licencí zpravodajskou.“

Doporučujeme

Další zprávy

Reklama