Hlavní obsah

Babiš přiznal pochybení, text o sirotcích do Lidových novin posílat neměl

26. 9. 2018

Premiér Andrej Babiš.

„Byla to chyba,“ reflektoval Babiš rozhodnutí zaslat text do Lidových Novin. „Kdybych to dal do jiných novin, tak by to bylo v pohodě, ale mrzí mě to, nebyl to účel. Není pravda, že je ovlivňuji,“ dodal.

Článek

Premiér Andrej Babiš (ANO) považuje za chybu, že jeho asistentka odeslala do redakce Lidových novin (LN) text, který podporoval jeho stanovisko v otázce syrských sirotků. Uvedl to v rozhovoru pro Frekvenci 1. List, který patří do svěřenského fondu předsedy vlády, kvůli tomu hodlá opustit několik novinářů včetně známé reportérky Petry Procházkové. Důvodem byly obavy z politického ovlivňování obsahu LN.

„Byla to chyba, ale my žádáme o zveřejnění v názorech i jiné deníky. Je to problém, že tam je vlastně to kvazi-vlastnictví, které ale není vlastnictví přes ten svěřenský fond,“ uvedl Babiš. „Kdybych to dal do jiných novin, tak by to bylo v pohodě, ale mrzí mě to, nebyl to účel. Není pravda, že je ovlivňuji,“ dodal.

Web Lidovky.cz sporný text, který mu poskytl Úřad vlády a který byl podepsán údajnou lékařkou Taťjanou Horákovou, publikoval minulý týden. Stáhl ho poté, co se objevily pochybnosti o existenci autorky i organizace Mezinárodní dětský kříž, kterou se zaštiťovala. Šéfredaktor Lidových novin István Léko se později za zveřejnění textu omluvil. „Chci kategoricky prohlásit, že práce novinářů v Lidových novinách a na serveru Lidovky.cz nebyla a nebude pod politickým vlivem,“ uvedl také.

Podle Procházkové je ale problém samotný fakt, že do redakce Lidových novin přišel z Úřadu vlády text, který se nevztahuje k samotné činnosti kabinetu. Spolu s ní oznámili odchod redaktoři zahraniční redakce Ivana Milenkovičová a Milan Rokos. Konec spolupráce s listem ohlásil i fejetonista Martin C. Putna.

Lidové noviny – stejně jako Mladou frontu Dnes – vydává vydavatelství Mafra, které patří do skupiny Agrofert. Tu její vlastník Babiš loni převedl do svěřenského fondu.

Doporučujeme