Hlavní obsah

Babišovi se hroutí sen o úřednickém městečku. Dokud nebudou v Letňanech silnice, nesmí se stavět

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Vojtěch Veškrna

Andrej Babiš pozval v srpnu novináře na pole v Letňanech: zopakoval tam, že se stavba úřednické čtvrti státu vyplatí.

Reklama

Premiér by chtěl mít vládní městečko za 10 miliard postavené do 12 let. Termín se mu ale stále víc a víc vzdaluje.

Článek

Andrej Babiš (ANO) rád opakuje historku, jak ho vlastně napadlo postavit na okraji Prahy nový komplex budov pro 10 tisíc státních úředníků: před pár lety jednal s francouzskými politiky a překvapilo ho, že různí ministři sedí v Paříži ve stejné budově – a že je od sebe dělí jen několik pater.

Ambiciózní plán českého premiéra na vybudování administrativního centra v pražských Letňanech ale dostává další a další rány, které snižují šance, že se Babišova vize někdy uskuteční.

Pole u stanice metra v Letňanech, které už premiér vyhlásil za jisté místo administrativní čtvrti, je podle zjištění Seznamu v režimu takzvaného rozvojového území. Kdyby se tam tedy měla odehrát obří výstavba, musí nejprve vzniknout podrobná studie, jak bude tato část Prahy konkrétně vypadat.

Především by se muselo vyřešit, kudy povedou nové silnice a jak celé 115hektarové území napojí na hlavní dopravní tahy.

„Jinými slovy – nejdříve musí být vyřešena doprava a teprve potom se může stavět,“ potvrdil architekt Michal Bartošek z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy, který jako městská organizace zpracovává strategické dokumenty související s výstavbou v hlavním městě.

A právě doprava je pro hladký vznik úřednického městečka zásadní problém. Vytipované pole v Letňanech patří z velké části Praze, jejíž primátor Zdeněk Hřib (Piráti) si dal zásadní podmínku: jestli se má čtvrť stavět, tak jedině tehdy, až bude tato část města napojena na vnější i vnitřní silniční okruhy.

Naopak premiér Babiš chce vedení Prahy přesvědčit, ať pozemky uvolní hned, a slibuje, že stát okruhy během několika let postaví.

Jenže už zaznělo, že podle územního plánu se musí nejprve vyřešit budoucí vzhled celého území a ještě před započetím staveb mít do této části Letňan přivedené silnice, a to včetně propojek na okruhy.

Přitom podle oficiálních prohlášení se dá zahájení stavby vnějšího okruhu čekat nejdříve někdy kolem roku 2026.

Navíc to není tak, že by vše řešily jen úřady mezi sebou. Jak bude vypadat celé území, do něhož pozemky pro stavbu čtvrti patří, je i záležitostí firem nebo lidí, kteří tam dnes vlastní parcely.

„Není možné tam administrativní centrum jen tak postavit. Jako účastníci řízení mohou do celého procesu mluvit také soukromí majitelé pozemků,“ vysvětlil architekt Bartošek.

Jen vypracování podrobné studie území je podle něho práce zhruba na dva roky. Premiér Babiš chce však postupovat rychleji: počítá s pěti lety příprav a zhruba s dalšími pěti až šesti lety budování administrativního komplexu, do kterého by se pak měli přesunout úředníci ze starších budov rozesetých po celé Praze.

Jenže kromě nevyřešené dopravy premiérovi komplikuje plány už zmíněný postoj pražského primátora Hřiba a dalších radních. Nejde jen o to, že chtějí napřed silnice a pak stavbu, ale Babišovu „snu“ o sestěhování úředníků jednoduše nevěří: nevidí ho jako reálný a pochybují, že je možné na zelené louce v poměrně krátkém čase postavit tak rozsáhlý areál.

A nevěří ani propočtům, které premiérovi dodává Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových a které ostatně zpochybnila i zjištění Seznamu.

Podle výpočtů jsou náklady na stavbu 10 miliard, 9,2 miliardy by vynesl prodej nynějších sídel ministerstev (Andrej Babiš ujišťuje, že by se neprodávaly žádné historické budovy).

Bližší pohled do těchto analýz však odhaluje, že úředníci vycházejí jen z vlastních odhadů a hrubých propočtů, na kolik by výstavba vyšla – odbornou studii nemají. Stejně tak si sami stanovili, kolik by stát mohl prodejem vyklizených sídel ministerstev a dalších úřadů získat. Ani tady nepracovali se znaleckými posudky – prý proto, že v této fázi, kdy ještě nic není jisté, nechtějí zbytečně utrácet veřejné peníze.

A nové místo na scéně: Malešice

Minulý pátek Babiš vytáhl nové místo, kde by úřednická čtvrť mohla stát. Podle serveru Novinky.cz nabídl ředitel České pošty pozemky v Malešicích, kde má dnes státní podnik velké přepravní depo. „Je to jedna z alternativ, kterou budeme analyzovat,“ prohlásil Babiš.

Zatím tedy není jasné, jestli je 19hektarový pozemek pro Babišův záměr vhodný. Ani jaká jsou v územním plánu pravidla pro jeho zastavení. Premiér se teprve za dva týdny rozjede do Malešic na obhlídku.

Už teď je však zřejmá jasná nevýhoda oproti Letňanům: v Malešicích není metro, zatímco v Letňanech se právě s metrem počítá jako s hlavní tepnou, která bude přivážet tisíce zaměstnanců i návštěvníků úřadů.

Reklama

Související témata:

Doporučované