Hlavní obsah

Balet Národního divadla nastudoval díla tří současných choreografů

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

5. 10. 12:03

Tři velká jména soudobého baletu spojí ve společném večeru Balet Národního divadla. Projekt s názvem Forsythe-Clug-McGregor je triptychem z děl Williama Forsytha, Edwarda Cluga a Wayna McGregora.

Článek

První a druhá premiéra se uskuteční 14. a 15. října v budově Státní opery Praha. „Triptych Forsythe-Clug-McGregor přináší v jednom večeru směs tří odlišných pohledů a uměleckých názorů, které kladou mimořádně vysoké fyzické nároky na své interprety a diváka neustále konfrontují s nutností přehodnocovat očekávané taneční normy,“ mediální zástupkyně Baletu ND Alice Titzová.

William Forsythe (1949) patří ke špičce ve svém oboru už více než 40 let. Americký tvůrce, který několik let působil coby rezidenční choreograf Stuttgarter Ballett a následně jako umělecký šéf Ballett Frankfurt a The Forsythe Company, je českému publiku znám díky titulu In the Middle, Somewhat Elevated, který Balet Národního divadla v Praze uvedl v roce 2012. Forsythe také byl dvakrát hostem festivalu Tanec Praha, vrátil se na něj letos v září po 21 letech.

V ND nyní přichází na repertoár další Forsythův titul, opět na elektronickou hudbu Nizozemce Thoma Willemse. The Second Detail byl poprvé uveden v roce 1991 v National Ballet of Canada a od té doby patří na repertoár četné řady scén po celém světě.

Edward Clug (1973) je spjat především se Slovinským národním divadlem v Mariboru, kde od roku 2003 působí jako umělecký šéf. Coby choreograf však spolupracoval s mnohými soubory včetně proslulého nizozemského Nederlands Dans Theater. Pro skupinu NDT II v roce 2016 vznikla choreografie Handman s hudbou Clugova častého spolupracovníka, skladatele Milko Lazara, jež bude mít v Praze svou českou premiéru.

Trojici doplňuje britský tvůrce Wayne McGregor (1970). Rezidenční choreograf londýnského The Royal Ballet a zakladatel Studio a Company Wayne McGregor pravidelně spolupracuje se světem tance, opery i filmu a ve svých dílech propojuje umění se světem technologií, vědy a biomechaniky. Rovněž titul Eden | Eden z roku 2005 se dotýká tématu klonování a otázky jeho etičnosti, stejně jako existenciálního pátrání po podstatě lidských bytostí. Inspirací a hudebním podkladem se zde stalo třetí jednání Dolly opery Three Tales Steva Reicha a Beryl Korotové.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované