Hlavní obsah

BBC? Raději Netflix, říká stále větší počet Britů a ruší poplatky

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Reklama

11. 5. 20:05

Tisíce britských domácností ruší během koronakrize své televizní licence, čili koncesionářské poplatky. Diváci si místo veřejnoprávní BBC raději zaplatí jednu ze streamovacích platforem jako je Netflix nebo Disney+.

Článek

Počet licencí v celém Spojeném království klesl během pěti měsíců o 82 000. Vyplývá to z údajů zveřejněných provozovatelem vysílání v reakci na žádost deníku The Times. Ve Velké Británii je nyní kolem 25 525 000 domácností se zaplacenou televizní licencí. Minulý rok v listopadu jich bylo ještě zhruba 25 607 000. Jde zatím o nejvyšší pokles od přelomu let 2014 a 2015.

Využívání televizních licencí se přitom po většinu posledního desetiletí neustále zvyšovalo, přičemž v letech 2017 a 2018 dosáhlo vrcholu s 25 960 000 předplatiteli. Zvláště v posledních dvou letech ale začala jeho popularita klesat, čímž může být ohroženo samotné fungování společnosti BBC.

Poslední čísla také ukazují, že jsou to především mladší diváci, kteří dávají přednost Netflixu, Amazon Prime Video nebo Disney+, tedy streamovacím službám, pro které není televizní licence třeba.

V dokumentu zveřejněném spolu s loňskou výroční zprávou BBC varovala, že „operační prostředí je pro televizní licence stále náročnější“ právě kvůli popularitě předplacených služeb. „Nejnovější průzkum BBC naznačuje, že mladší diváci zažili největší změnu ve způsobu, jakým spotřebovávají obsah, což vede k významnému poklesu licencované činnosti,“ uvedla.

Ofcom, britská vládní agentura regulující média, nedávno společnost varovala, že riskuje ztrátu „celé generace diváků“ poté, co z výzkumu vyplynulo, že tradiční živé vysílání BBC sleduje během průměrného týdne méně než polovina lidí ve věku 16-24 let.

Pokles v popularitě televizních licencí přichází také v době, kdy se zvyšují kritické hlasy obviňující BBC z předpojatosti, zatímco se britská společnost stává díky brexitu více polarizovanou. Naproti tomu Netflix zaznamenal jen za první tři měsíce letošního roku 16 milionů nových uživatelů.

Hodnocení legendární televizní a rozhlasové korporace, které Britové něžně přezdívají „tetička“, se přitom od vypuknutí pandemie koronaviru zlepšuje. Britové hladoví po důvěryhodných informacích také prudce zvýšili návštěvnost zpravodajského webu BBC. Vedení společnosti proto doufá, že reakce veřejnosti na aktuální krizi uklidní kritické hlasy a prokáže hodnotu veřejně financovaného národního vysílání.

Virus může vylepšit pověst BBC coby zpravodajské stanice, ale jeho ekonomické dopady na společnost tvrdě dopadnou. Očekává se, že příjem BBC letos klesne o 125 milionů liber, tedy o skoro 4 miliardy korun. V Británii také přestalo platit vymáhání platby televizních licencí. Lidé se tedy mohou jednoduše rozhodnout, že se bez licence obejdou a nemusí se obávat nečekané návštěvy úředníka s pokutou nebo dokonce trestního stíhání.

Televizní licence vyjde britskou domácnost na 157,5 liber ročně, tedy na téměř 5000 korun. Rozšířený balíček Netflixu pro více diváků vyjde na 144 liber ročně, což je asi 4500 korun. Rozdíl v ceně není nijak dramatický. Preference streamovacích služeb ukazuje spíše na jiný typ konzumace médií, kdy lidé dávají přednost čtení zpráv online a sledování pořadů podle vlastního vkusu a bez reklam.

„BBC je nejpoužívanější mediální organizací ve Velké Británii. 91 procent dospělých a osm z deseti mladých lidí používá BBC každý týden. Počet platných licencí se během posledních deseti let pohyboval kolem 25 milionů a rostl. Kolísat bude nějak vždy a v březnových číslech se zřejmě odráží i skutečnost, že někteří lidé teď jednoduše nejsou schopni za licenci platit. Poslední týdny ukazují, že zájem o BBC mají skutečně miliony lidí,“ reagoval na výsledky průzkumu tiskový mluvčí uznávané mediální společnosti.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené