Hlavní obsah

Biden sáhl do Trumpova arzenálu. Hrozí Britům clem kvůli digitální dani

Foto: Paul Teysen; Unsplash.com

Ilustrační foto.

Reklama

Američané brojí proti britské digitální dani. Biden varoval, že by v reakci na ni mohl uvalit 25procentní clo na britský vývoz.

Článek

Administrativa amerického prezidenta Joe Bidena varovala, že by mohla uvalit 25procentní clo na britský vývoz určitých typů spotřebního zboží do Spojených států. Informoval o tom deník The Guardian.

Jde o možnou reakci na britskou digitální daň zamířenou na tamní prodeje světových, z drtivé většiny ale amerických technologických firem jako Amazon, Google, Facebook či eBay.

Navýšení cla za dovoz by dopadlo na ceny britských oděvů, kosmetických produktů, keramických výrobků nebo obuvi. Jeho cílem by bylo získat 325 milionů dolarů, přibližný ekvivalent sumy, kterou za letošek Britové podle vlastních odhadů získají na základě danění digitálních firem.

Biden na rozdíl od svého předchůdce Donalda Trumpa neprojevil námitky proti danění mezinárodních digitálních prodejů. Spojené království a Francie ovšem během loňska zavedly své digitální daně, aniž by došlo k širší dohodě se Spojenými státy. Dalo se tedy očekávat, že Biden navrhne odvetná opatření.

Podle vyjádření britského úřadu pro mezinárodní obchod je důležité zajistit, aby technologické firmy platily svůj spravedlivý podíl na daních. Nová daň z digitálních služeb je prý přiměřená, nediskriminační a také dočasná. Má sloužit jako provizorní řešení.

Pokud Spojené státy zavedou zmíněné clo, Spojené království prý zváží všechny možnosti obrany britského průmyslu a jeho zájmů.

Takzvaná digitální daň, přikazující internetovým společnostem odvádět dvě procenta ze svých tržeb, platí ve Spojeném království od loňského dubna. Vztahuje se na internetové firmy s globálním ročním obratem převyšujícím 500 milionů liber a zároveň s obratem na britském území převyšujícím 25 milionů liber.

Podle výpočtů britského Úřadu pro rozpočtovou odpovědnost (OBR) by daň měla za letošní finanční rok přinést přes 300 milionů liber do tamního státního rozpočtu.

O digitální dani se jedná také v Česku, dosud ale není jasné, jaká bude její finální podoba. Podle současného vládního návrhu by korporace s tuzemským ročním obratem nad 100 milionů korun měly platit pět procent za vedení svých internetových reklam. Poslanci se ke schvalování návrhu dostanou na přelomu dubna a května.

Reklama

Doporučované