Hlavní obsah

Billboardy u dálnice přežily frontální útok. Stačilo dělat, že nikomu nepatří

Foto: Petr Švihel

Billboard směrem na Prahu. Nachází se v těsné blízkosti vozovky na poli, které patří obci.

Reklama

24. 6. 10:14

Jak je možné, že u dálnice v poli stále stojí nelegální billboardy s reklamou? Konkrétní příběh ze 36. kilometru D1 ukazuje, že k tomu stačí trocha nezájmu.

Článek

I když Ministerstvo dopravy už před téměř třemi lety vyhlásilo nulovou toleranci billboardům, které lemovaly české silnice I. třídy a dálnice, dosud některé - byť načerno - vydělávají.

Stačí splnit tři jednoduché podmínky: 1. skrytý provozovatel, 2. nezájem vlastníka pozemku, kde billboard nezákonně stojí, 3. inzerent, kterému nevadí (nebo ani neví), že jeho reklamu nese nelegální stavba.

Přesně tato tři kritéria naplňuje billboard stojící na zhruba 36. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu. Podle oslovených expertů není pochyb, že stojí v zapovězeném ochranném pásmu dálnice, lze ho tedy označit za nelegální a měl být odstraněn už v roce 2017.

„Toto vypadá jednoznačně: určitě je to v ochranném pásmu dálnice a zároveň mimo zastavěné území,“ říká Štěpán Fiala z občanského sdružení Nechceme billboardy u dálnic a silnic.

„Bezpochyby zde není dodržena požadovaná vzdálenost od vozovky, to jest 250 metrů,“ doplňuje ho advokát Tomáš Bejček, pro něhož je reklamní právo jednou z profesních specializací.

Nelegální billboardy u silnic a dálnic

Od 1. 9. 2017 je účinná novela zákona o pozemních komunikacích, která razantně omezuje billboardy u dálnic a silnic I. třídy.

Zavádí ochranné pásmo kolem silnic I. třídy (50 metrů) a kolem dálnice (250 metrů), kde billboardy nesmí stát.

Reklamní zařízení může nadále u dálnic a silnic být jen tehdy, je-li umístěno v takzvaném souvisle zastavěném území, tedy v oblasti, kde je minimálně pět budov, kterým bylo přiděleno číslo popisné nebo evidenční a jsou evidované v katastru.

Galerie: Takto je billboard „zasazen“ do krajiny

Majitel nedohledatelný

Na zmíněném úseku dálnice D1 stojí na pozemcích obce Ostředek hned dva takové billboardy.

Například na konstrukci toho, který momentálně nese inzerci parlamentního politického hnutí SPD, není žádné identifikační číslo, žádné označení, které by prozrazovalo, kdo ho vlastní a provozuje.

Neví to ani majitel pozemku, na kterém billboard stojí.

„Překvapilo nás, když jsme dostali informaci, že tam máme na pozemku billboardy. Kolega se po tom snažil pátrat a nic jsme nevypátrali,“ říká starosta Ostředku Marek Škvor a ihned dodává, že obci „z toho nic neplyne“.

Informaci o billboardech podle něho dostali na přelomu roku, ale starosta si už nevybavuje přesně kdy - jestli letos nebo ještě loni.

Starosta odkazuje i na to, že problém řeší hlavně jeho kolega a že neví, v jakém stavu pátrání je.

Z leteckých snímků na serveru Mapy.cz je patrné, že billboardy na stejném místě nejsou problémem posledních několika měsíců, ale stojí zde minimálně od roku 2003.

Ostředecký starosta říká, že si ani z dřívějška nevybavuje, s kým a jestli vůbec měla obec na provozování billboardů smlouvu.

Spojitost s tím, že na webových stránkách obce letos v březnu děkoval skupině BigBoard za sponzorství místního sokolského plesu, odmítá. „Ti od nás mají pronajatý dálniční most na reklamu a tam nic není,“ vysvětluje, proč skupina BigBoard chtěla obecní ples podpořit „věcnými nebo finančními dary do tomboly“.

Řádně pronajaté

Na jednom z billboardů, ke kterým se nikdo nezná, nyní inzeruje parlamentní politické hnutí Svoboda a přímá demokracie, jeho prezentace tam byla vylepena v průběhu června.

Mluvčí SPD Barbora Zeťová si vyžádala dokumentaci a poté v SMS zprávě odpověděla, že si plochu „hnutí SPD řádně pronajalo na měsíc červen od společnosti BigMedia“.

Na společnost, která spadá pod už zmíněnou skupinu BigBoard, odkazuje i inzerent dalšího neoznačeného billboardu stojícího na pozemku obce Ostředek.

Mluvčí skupiny BigBoard však odpovědnost za černý billboard odmítá. „Společnost BigMedia ze skupiny Bigboard není majitelem vámi uvedeného reklamního zařízení, pouze ho obchoduje za provizi,“ vysvětluje Seznam Zprávám Pavlína Stránská, mluvčí skupiny BigBoard.

Jméno majitele billboardu nechce prozradit. Odkazuje se na obchodní podmínky, podle kterých to prý nesmí uvádět.

Na dotaz, jestli si skupina hlídá to, zda neobchoduje nelegální reklamní poutače, mluvčí uvedla, že podle sdělení majitele je reklamní plocha v takovém území, že se na ni paragrafy, podle nichž by měla být odstraněna, nevztahují.

S tím ovšem nesouhlasí už citovaný advokát Tomáš Bejček. Říká, že některé společnosti provozující billboardy takto argumentují. „Podle mého názoru by měl být v souladu se smyslem zákona odstraněn i v případě, byl-li povolen stavebním úřadem, ale nenachází-li se současně v souvisle zastavěném území dle dnešní definice zákona,“ dodává Bejček (viz infobox výše).

Podle zákona o pozemních komunikacích má zařízení, které odporuje zákonu, odstranit jeho vlastník. Pokud tak neudělá, má jednat silniční správní úřad – u dálnic Ministerstvo dopravy, u silnic I. třídy krajský úřad.

Pokud silniční správní úřad nemůže zjistit, kdo je vlastník, je podle zákona povinen reklamu do 15 pracovních dnů zakrýt a následně zajistit odstranění a likvidaci na náklad vlastníka pozemku.

Mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka říká, že od září 2017 bylo odstraněno zhruba 2700 nelegálních billboardů od silnic a dálnic. Přesné číslo se ale neustále mění, nová reklamní zařízení se objevují a mizí.

„Vlastníci reklamních zařízení se však odstraňování brání všemi možnými prostředky, jako je například skrytí informace o vlastníkovi, nereagování na výzvy, přesouvání zařízení, obnovování zařízení, žaloby a podobně,“ říká Jemelka.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené