Hlavní obsah

Billboardy útočící na menšiny rozštěpily politickou scénu ve Španělsku

Foto: Profimedia.cz

Volební kampaň strany Vox v madridské stanici městské hromadné dopravy Puerta del Sol.

Reklama

21. 4. 22:40

Volební kampaň před madridskými volbami ještě vyostřuje vztahy mezi již tak rozdělenou politickou scénou. Španělské levici se nelíbí kampaň krajně pravicové strany Vox, která je podle ní útokem na menšiny.

Článek

Do madridských komunálních voleb zbývají necelé dva týdny a volební kampaň vrcholí. Více než o kandidátech se ale aktuálně ve španělské metropoli a nejen tam mluví o podobě kampaně, konkrétně o billboardech krajně pravicové strany Vox, informuje deník El País. Jeden z nich se například objevil v prostoru stanice Puerta del Sol, důležitém uzlu městské hromadné dopravy a jedné z nejfrekventovanějších stanic hlavního města.

Billboard s tváří starší ženy a mladíka s šátkem okolo tváře doplňuje text „4700 eur měsíčně pro mena (španělská zkratka pro nezletilé migranty z oblasti Blízkého východu a severu Afriky), 426 eur měsíčně na důchod vaší babičky“. Pod tímto sdělením se pak drobnějším písmem píše „Chraňte Madrid“, jak se jmenuje i web volební kampaně strany Vox.

Proti kampani už se ozvaly dvě členky celostátní vlády, ministryně pro rovné příležitosti Irene Monterová a ministryně sociálních věcí Ione Belarraová. Ministryně za levicovou alianci Unidas Podemos, která je ve vládě spolu se sociálními demokraty, už kvůli kampani podaly podnět na státní zastupitelství. Podle nich se jedná o zločin z nenávisti. Kampaň se nelíbí ani kandidátovi Unidas Podemos v komunálních volbách Pablovi Iglesiasovi a vládní Španělské socialistické dělnické straně (PSOE). Obě vládní strany žádají odstranění billboardů, které kritizovalo také uskupení Más País a Katalánská republikánská strana.

Během bouřlivé debaty v parlamentu hájil kampaň své strany předseda poslaneckého klubu strany Vox Iván Espinosa de los Monteros. Podle něj Španělsku chybí peníze na mnoho potřebných věcí, finance ale nadále míří na „nelegální přistěhovalce v zemi“. Proti tomu se ale postavili představitelé celostátní vlády. „Tomu, co jste touto kampaní udělali nezletilým děvčatům a chlapcům, kteří do naší země prchají před hroznými věcmi, navíc bez rodin, a kteří se během cesty stávají oběťmi těch nejhrůznějších zločinů, se říká nelidskost a nenávist,“ cituje vicepremiérku za PSOE Carmen Calvovou deník La Vanguardía.

Podle některých regionálních vlád a úřadů pak volební kampaň Voxu šíří dezinformace. „Ve Španělsku neexistuje úřad, který by nezletilým osobám, které dorazily do země bez doprovodu, dával 4700 eur, které by mohly utratit, za co chtějí,“ cituje El País svůj zdroj z madridského regionálního ministerstva sociálních věcí. Podle údajů tohoto úřadu evidovala madridská regionální vláda k 31. březnu 3709 nezletilých osob, které byly v opatrovnictví státu. Z toho bylo 2637 španělských občanů a pouze 269 mladistvých dorazilo do země bez doprovodu dospělé osoby.

Podle údajů zmíněného úřadu pak bylo v roce 2020 vyčleněno 96,1 milionu eur ze státního rozpočtu pro 1903 center pro nezletilé, v průměru tak připadlo na jednoho nezletilého na měsíc 4208 eur. Jenže tyto peníze nejdou přímo nezletilým osobám, ale pokrývají například platy zaměstnanců těchto center, jídlo pro ubytované nebo například oblečení pro mladistvé.

Podle nejnovějších oficiálních vládních údajů přišlo v roce 2020 do Madridu více než 1570 dětí a dospívajících narozených v zahraničí, což je zhruba 130 měsíčně. Podle organizace UNICEF se ale drtivá většina nezletilých migrantů pod opatrovnictvím státu nedopustila žádného trestného činu. „Tvrzení, že jsou zločinci, porušuje právo na to, nebýt vystaven diskriminaci, a také odporuje presumpci neviny, kterou zaručuje Úmluva o právech dítěte,“ uvedl UNICEF na svém twitterovém účtu.

„Musíme jednat kvůli nelegálnímu přistěhovalectví, které se projevuje v našich ulicích,“ nechal se například slyšet tajemník strany Vox Javier Ortega Smith. Kandidátka krajně pravicové strany v madridských volbách Rocío Monasteriová si v několika rozhovorech stěžovala, že „ženy již nemohou chodit samy na ulicích“.

Na sociálních sítích vzbudila kampaň velký rozruch, mnoho lidí se stěžovalo u provozovatelů madridské městské hromadné dopravy nebo u státní dopravní společnosti Renfe. „Společnost Renfe neposuzuje obsah reklamy. Tento obsah musí být posouzen volební komisí nebo úřadem, který reguluje reklamu,“ uvedl pro El País mluvčí společnosti.

Po vlně nesouhlasných reakcí i vyšetřování, zda jde o nenávistný čin, ale strana nadále v kampani pokračuje. Díky ohlasu na sociálních sítích má navíc kampaň ještě větší zásah. „Levice chce cenzorovat naše billboardy, které má Vox ve stanicích madridského metra. Nedokážou ustát to, že obyvatelé Madridu zjišťují pravdu,“ objevilo se podle El País na sociálních sítích strany.

Vítězství ve volbách v Madridu obhajuje španělská Lidová strana (PP), která ve volbách v roce 2019 získala přes 33 procent hlasů. Za ní s necelými 25,5 procenta skončila vládní Španělská socialistická dělnická strana (PSOE), jen o necelá tři procenta méně pak získala levicová aliance Unidas Podemos. Strana Vox získala v těchto volbách jen 1,18 procenta.

Letošní průzkumy ale krajně pravicovému uskupení věří podstatně více. V dubnovém průzkumu agentury GAD3 přisuzuje straně 8,2 procenta hlasů. Vítězství by měla s přehledem obhájit Lidová strana se ziskem až 44 procent, druhá by měla skončit s necelými 22 procenty vládní sociální demokracie PSOE, třetí místo průzkum přisuzuje progresivní ekologické straně Más Madrid.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované