Hlavní obsah

Boeing našel další softwarovou chybu. Smartwings musí v létě snížit počty letů

Boeing našel další softwarovou chybu. (Video: Šimon Trantina, Reuters)

Podle společnosti jde o drobnou chybu. List The Washington Post má ale informace, že se jedná o závažný problém. Kvůli chybě dojde k posunutí termínu předání opravy letadla k posouzení americkými úřady, až potom se může stroj opět vrátit do provozu.

Článek

Ani několik týdnů po tragické havárii etiopského boeingu není jasné, kdy se typ letounu 737 MAX vrátí do vzduchu. Česká letecká společnost Smartwings oznámila, že kvůli tomu během letní sezóny sníží kapacitu o osm procent.

Lety Českých aerolinií budou podle zmíněného prohlášení provozovány beze změn. Snížení kapacity na linkách Smartwings přinese úpravu letových řádů na vybraných linkách, snížení počtu frekvencí u některých destinací a případně pozastavení provozu některých linek.

Smartwings má ve flotile celkem sedm letadel Boeing 737 MAX 8 a dalších devět měla společnost obdržet do začátku letní sezóny. Nová letadla Boeing 737 MAX 8 tak měla v letní sezoně činit zhruba jednu třetinu flotily.

Další problém Boeingu

Americká společnost Boeing má další softwarový problém se strojem 737 MAX, který po březnové nehodě v Etiopii nesmí létat. Boeing komplikaci, kterou blíže nespecifikoval, považuje za „relativně drobnou“ a vyřešenou. Nejmenovaní činitelé citovaní listem The Washington Post ji ale hodnotí jako kritickou pro letovou bezpečnost. Dosud se Boeing potýkal se softwarovým problémem stabilizačního systému MCAS, který etiopští vyšetřovatelé označují za jeden z faktorů březnové tragédie.

Objevení nového problému podle listu Financial Times vysvětluje, proč se počátkem týdne Boeing rozhodl pozdržet předání opravy k posouzení americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA.) Již na konci března společnost oznámila, že softwarovou opravu MCAS dokončila.

V pondělí výrobce letounů a FAA oznámili, že dlouho očekávaná oprava bude předložena k prověrce v nadcházejících týdnech. Letadlo podle úřadu nebude moci létat, dokud se problémy nevyřeší.

Nově ale Boeing sdělil, že softwarovou aktualizaci upravuje, aby se zabránilo možným budoucím nehodám. V rámci tohoto procesu, jak společnost tvrdí, byl problém odhalen. Další testování bude trvat týdny.

Nejmenovaný činitel obeznámený s vyšetřováním, kterého list The Washington Post citoval, prohlásil, že software Boeingu bude čekat hloubková kontrola, aby se v budoucnu předešlo odhalení dalšího problému.

Na vylepšení softwaru stabilizačního systému MCAS svého nejrychleji prodávaného stroje začal Boeing pracovat po loňské říjnové nehodě 737 MAX společnosti Lion Air v Indonésii. Letoun tehdy spadl do Jávského moře a zahynulo přitom všech 189 lidí na palubě.

Podobné okolnosti doprovázely i březnovou katastrofu stejného typu letounu letecké společnosti Ethiopian Airlines. Ten se zřítil krátce po startu z Addis Abeby, nehodu nikdo ze 157 lidí nepřežil.

Doporučujeme