Článek
Spojené státy a Británie se domluvily na mezistátní dohodě, která jim umožní zakázat výdej licencí pro vstup do trupu Titaniku i manipulaci s artefakty v jeho okolí. V úterý to symbolicky při návštěvě Belfastu, v jehož loděnicích se v roce 1909 Titanic začal stavět, oznámila náměstkyně britského ministerstva dopravy Nusrat Ghaniová. Dohoda podle ní vstoupila v platnost poté, co ji na konci roku 2019 ratifikovaly Spojené státy. Británie tak paradoxně učinila už v roce 2003.
Do té doby podle BBC neexistovala žádná norma, která by explicitně zmiňovala ochranu vraku Titaniku. Ten totiž leží v mezinárodních vodách.
Dobové ilustrace a fotky zobrazující Titanic a jeho tragický konec:
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_E_M/657C5A.jpeg?fl=cro,0,0,3244,2133%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Titanic, zaoceánský parník třídy Olympic, patřil společnosti White Star Line. Ve své době se jednalo o největší parník světa. Stavba byla zahájena 31. března 1909 a na vodu byl spuštěn dne 31. května 1911.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_F_Q/K6jNh.jpeg?fl=cro,0,0,5901,4499%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Místo konstrukce Titaniku v loděnicích v Belfastu. Největší loď své doby se vydala na svoji plavbu 10. dubna 1912 ze Southamptonu ve Velké Británii, mířila přes Atlantik do New Yorku.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_E_M/uK4C47.jpeg?fl=cro,0,0,2248,3000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
14. dubna 1912 ve 23:40 se Titanic srazil s ledovcem a do několika hodin se potopil. Ilustrace zobrazuje, jakým způsobem se Titanic srazil s ledovcem.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_F_Q/0D5Ng.jpeg?fl=cro,0,0,1622,2048%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ilustrovaný průřez Titaniku ukazuje kajuty, skladovací prostory a další příslušenství. A také pravděpodobné body srážky s ledovcem pod vodoryskou.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_E_M/batC49.jpeg?fl=cro,0,0,2428,2994%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ilustrace Titaniku potápějícího se do chladných vod severního Atlantického oceánu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_E_M/VGrC46.jpeg?fl=cro,0,0,2370,3276%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Evakuace cestujících. Na čluny byly prvně usazovány jen ženy a děti. Podle svědectví byly čluny poloprázdné. Na Titaniku bylo k dispozici celkem 20 záchranných člunů pro 1178 osob, to by mohlo zachránit zhruba třetinu pasažérů.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_E_M/yWRC5B.jpeg?fl=cro,0,0,3661,2986%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Některé cestující se povedlo zachránit před utonutím či umrznutím v ledových vodách oceánu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_E_M/gJsC45.jpeg?fl=cro,0,0,2805,1891%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Fotografie jednoho z Engelhardtových skládacích člunů Titaniku, jeho kapacita byla 47 míst. Fotografie byla pořízena z paluby záchranné lodi Carpathie. Ranní hodiny 15. dubna 1912.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_E_M/0IdC48.jpeg?fl=cro,0,0,2200,3000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Několik hodin po potopení Titaniku nastal v kancelářích White Star Line zmatek. White Star Line byla významná britská rejdařská a loďařská společnost sídlící v Liverpoolu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_E_M/pvoC5G.jpeg?fl=cro,0,0,420,594%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Článek v dobovém novinovém plátku The Sphere: fotografie a informace o významných lidech, kteří se plavili na Titaniku.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_F_Q/cu9Ni.jpeg?fl=cro,0,0,1981,3000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Artefakty vylovené z vraku Titaniku.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_F_Q/hOeNj.jpeg?fl=cro,0,0,2732,3000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kabelka ze zlatého pletiva nalezena ve vraku lodi.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_F_Q/thJNe.jpeg?fl=cro,0,0,3661,2661%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
„Novinový chlapec“ Ned Parfett prodává kopie časopisu The Evening News, které vyprávějí o námořní katastrofě.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_F_Q/DytNf.jpeg?fl=cro,0,0,2904,2220%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ti, co přežili potopení Titaniku. 11. května 1912: Rejdař a prezident White Star Line Joseph Bruce Ismay sestupuje po lávce v Liverpoolu. Novináři mu vyčítali, že potápějící se loď opustil.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_C/PUYi.jpeg?fl=cro,0,0,1250,703%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Vrak Titaniku leží v mezinárodních vodách, kde se postupně rozkládá. Od jeho potopení uběhlo 108 let.
Načasování zřejmě není náhodné. Ve stejný den se totiž dostaly na veřejnost podrobnosti o plánu americké soukromé společnosti vyzvednout z vraku celou řadu předmětů včetně Marconiho telegrafu, ze kterého posádka zoufale posílala nouzové signály, zatímco loď nabírala vodu a neodvratně mířila ke katastrofě. V té době šlo o jedno z největších zařízení svého druhu na světě.
Úterní vyjádření náměstkyně ministerstva dopravy naznačuje, že Británie spolu se Spojenými státy díky přijaté dohodě můžou akci firmy snadno zatrhnout. Tak jednoduché to ale není. Okolnosti nasvědčují, že se schyluje ke komplikovanému soudnímu boji s nejasným výsledkem.
„Chirurgický řez“ do podmořského hrobu
Firma RMS Titanic, Inc. je totiž už téměř 30 let oficiálním „záchranným správcem“ vraku a zároveň i jedinou institucí, která má fakticky právo odebírat z místa posledního odpočinku slavného korábu předměty. Napsal to britský deník The Telegraph, který získal i dokumenty popisující plány firmy a jako první je zveřejnil. Firma se podle nich chystá s pomocí robotů „chirurgicky odstranit“ část stropu podpalubí a odebrat z vraku předně Marconiho telegraf a po něm i další vzácné předměty.
„Záchranný správce“
Záchranným správcem (salvator in possesion) nazývá námořní právo osobu nebo společnost, která smí spravovat vrak. Stane se jím zpravidla ten, komu loď patřila před potopením. Záchranný správce má právo nakládat se všemi předměty, které se ve vraku najdou. V případě, že vlastník lodě po jejím potopení neprojeví o vrak zájem nebo se k němu dlouho dobu nepřihlásí, může se záchranným správcem stát někdo jiný.
Reakci na „historickou“ dohodu mezi USA a Spojeným královstvím už mají v RMS Titanic, Inc. rozmyšlenou. Firma ji údajně bude zcela ignorovat. „Tato takzvaná smlouva je absolutně nevymahatelná a v americkém právu nemá žádnou váhu. Expedice americké společnosti určitě nemůže být zastavena britskou vládou,“ řekl Telegraphu nejmenovaný zdroj přímo z firmy.
RMS Titanic, Inc. si ale z vraku nemůže „jen tak“ cokoliv vzít (a to bez ohledu na novou dohodu mezi Británií a USA). Potřebuje k tomu vždy povolení, které jí musí udělit americký soud. Místní soud ve východní Virginii se v příštích dnech bude zabývat oficiálním oznámením firmy o úmyslu odebrat z vraku Marconiho telegraf a stovky dalších předmětů. RMS Titanic, Inc. ji podala v pondělí a první slyšení by mělo začít na jaře.
Všichni chtějí „chránit“, ale každý jinak
Obě strany sporu tvrdí, že jejich primárním zájmem je chránit Titanic. Spojené státy a Británie navíc zdůraznily, že chtějí mít kontrolu nad vrakem i proto, že jde o pietní místo. „Hromadný hrob“ by měl být ponechán v klidu a míru i podle části veřejnosti a zejména pak rodin obětí neštěstí. Podobné akce, jako plánuje RMS Titanic, Inc., už v minulosti doprovázela jejich kritika. Pokud by se plán firmy skutečně realizoval, šlo by o nejrozsáhlejší operaci svého druhu od objevení vraku v roce 1985.
RMS Titanic, Inc. se brání tím, že chce chránit zejména artefakty. Stav Titaniku se totiž podle společnosti rapidně zhoršuje a hrozí, že cenné předměty navždy zmizí v jeho troskách. „My si samozřejmě uvědomujeme, co se stalo, a máme k tragédii respekt,“ řekl Telegraphu ředitel Bretton Hunchak. „Proč by ale měla mít možnost prohlédnout si artefakty jen hrstka vědců? To by bylo elitářské a nebylo by to správné,“ dodal.
Firma plánuje slavný Marconiho telegraf nejprve vystavit v kasinu Luxor v Las Vegas a poté ho poslat na výstavní turné po celém světě.