Hlavní obsah

Boxy rostou po Česku jak houby po dešti. Už jsou i v jaderných elektrárnách

Foto: DPD

Logistické firmy i e-shopy horečně budují vlastní sítě výdejních boxů. Ilustrační foto.

Reklama

15. 10. 8:51

Z doručování balíků objednaných z internetových obchodů do výdejních boxů se stal velký byznys. Vydělávají na něm samotné e-shopy, přepravci i majitelé nemovitostí. Schránky už pronikly i do jaderných elektráren.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Z doručování zásilek do výdejních boxů se stal nový fenomén internetových nákupů. E-shopy, logistické i technologické firmy začaly do samoobslužných schránek mohutně investovat. Zároveň se rozpoutaly závody v obsazování atraktivních lokalit typu obchodních center.

„Z boxů se stalo velké téma. Jednak z hlediska zákazníka, ale pak také kvůli nákladové efektivitě,“ řekl Daniel Mareš, generální ředitel logistické společnosti WeDo. „Ideální pro pokrytí celého území Česka je umístění boxů zhruba v tisícovce nejdůležitějších lokalit. Pro koncového zákazníka je důležité mít box umístěný v docházkové vzdálenosti do pěti minut,“ popisuje manažer.

Takzvaná poslední míle, tedy doručování zásilek na domácí adresu zákazníků, je pro e-shopy a přepravce nejnákladnější položkou logistického řetězce. Výdejní boxy jsou pro firmy řešením, jak tento slabý článek řetězu eliminovat.

Velkým průkopníkem boxů se stala Zásilkovna ze skupiny Packeta. A to hlavně díky expanzi se svými Z-Boxy i do menších sídel. Do konce roku firma plánuje mít 2 500 boxů.

„Investice do Z-Boxů se pohybují v řádu stovek milionů korun. Z-Boxy pro nás již od začátku představovaly velkou příležitost doručovat do míst, kam jiní doručovat nechtějí nebo neumí. Jedná se zejména o menší města a vesnice. Velké zastoupení máme také v developerských rezidenčních či komerčních projektech,“ uvedla Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a šéfka skupiny Packeta.

Rozjetý Alzák

Velkým hráčem kolem výdejních boxů je největší tuzemský e-shop Alza.cz. Aktuálně má schránky na 1 345 místech. Do poloviny příštího roku plánuje mít v provozu přes tři tisíce AlzaBoxů.

„Investiční hodnota projektu AlzaBoxů, jak jej nyní máme navržený s cílem uvést jich do poloviny roku 2022 do provozu tři tisíce, převyšuje jednu miliardu korun. To zahrnuje pořízení samotných boxů, jejich vybavení a vývoj a údržbu softwaru,“ sdělil Jan Moudřík, ředitel expanze Alzy.

Vlastní síť samoobslužných boxů začal budovat též tradiční velký přepravce DPD. Přes jeho boxy je možné zásilky nejen přijímat, ale také odesílat.

„Po skončení pilotní fáze plánujeme boxy postupně rozšířit do měst nad 50 tisíc obyvatel a do konce roku 2023 je v plánu celorepublikové pokrytí,“ řekl generální ředitel DPD Miloš Malaník. Výši investice nekomentoval.

Nádraží i benzínky

Na výdejní boxy začala sázet také Česká pošta. Od společnosti Conteg Payment4U si pronajala 264 boxů. Ve spolupráci se Správou železnic bude až 144 těchto samoobslužných schránek ze sítě OX.point umístěno na nádražích. Dalších 120 boxů se objeví u poboček České pošty.

Na boomu výdejních schránek vydělávají také majitelé nemovitostí, které provozovatelům boxů pronajímají plochy. Například Zásilkovna spolupracuje s developery Finep a CPI, boxy bude mít i v nových supermarketech Lidlu. Samoobslužné schránky různých provozovatelů dala do svých nájemních domů společnost Czech Home Capital. Zajímavostí je, že boxy Zásilkovna umístila i do areálů obou českých jaderných elektráren Dukovany a Temelín.

Boxy se staly atraktivním artiklem pro provozovatele čerpacích stanic. Síť doručovacích schránek OX.point, za kterou jsou firmy Conteg a Payment4U, uzavřela kontrakt s petrolejářskou společností MOL. Boxy umístí provozovatel přímo na čerpačky.

V neposlední řadě představují boxy přivýdělek také pro majitele obchodních center. „Poptávka jak ze strany provozovatelů výdejních boxů, tak ze strany provozovatelů a vlastníků obchodních center po umístění výdejních boxů v rámci nákupních center je vysoká. Jedná se o jeden z kroků, jak propojit on-line a off-line nakupování a reagovat na změny zákaznického chování, které přes rok trvající pandemie akcelerovala,“ komentoval Tomáš Míček, expert na retail z poradenské společnosti CBRE.

Za pronájem místa na boxy si podle odborníka majitelé nemovitostí v závislosti na konkrétním místě účtují od tisícovky po deset tisíc korun měsíčně.

OPRAVA 16. 10. 2021, 16:58: V původní verzi jsme nepřesně uvedli, že Česká pošta si od společnosti Conteg Payment4U objednala 264 boxů, které zařadí do poštovní sítě Balíkomat. Ve skutečnosti budou schránky, které si bude pošta pronajímat, součástí sítě OX.point.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované