Hlavní obsah

Britská média se omluvila za „lež“ o Sputniku. Je to úspěch, tvrdí Rusko

Foto: Profimedia.cz

Rusko loni rychle vyvinulo svou vakcínu Sputnik V, avšak její využití je v zemi pomalé. Mnoho Rusů hovoří o nedůvěře k úřadům nebo o obavách z nových lékařských přípravků.

Reklama

13. 10. 20:54

Rusko ukradlo společnosti AstraZeneca plán na výrobu vakcíny proti koronaviru, psala některá britská média v pondělí. Později se za toto vyjádření musela omluvit.

Článek

Řada britských médií před několika dny přišla s prohlášením, že ruští agenti ukradli firmě AstraZeneca data o výrobě vakcíny proti nemoci covid-19. Získané informace mělo Rusko využít pro výrobu vlastní vakcíny Sputnik V.

Jako první s obviněním přišel britský bulvární list the Sun, podle kterého za krádeží nestojí tým hackerů, ale zahraniční agent. The Sun bez jakýchkoliv podrobností a bez uvedení zdrojů napsal, že „bezpečnostní služby mají důkazy, že putinský agent ukradl data“. Mezi těmi, kdo o kauze informoval, byl také bulvární list Daily Express. Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov v reakci na to řekl, že „list the Sun je sice velmi populární, ale vědě se nevěnuje“.

O několik dní později se britská média za šířené informace o krádeži údajů o vakcíně proti koronaviru omluvila. List Daily Express následně smazal původní článek a zveřejnil oficiální omluvu. Té se aIe Rusko nedočkalo od listu The Sun, jehož novináři jen drobně upravili pondělní článek a přidali vyjádření Ruského fondu přímých investic (RFPI), který má na starosti marketing Sputniku v zahraničí. Ten šířené informace označil za fake news. Informovala o tom ruská média s odvoláním na moskevský Gamelejův institut, jehož tým se podílel na vývoji Sputniku.

„List Daily Express uznal, že se v článku objevila nepravdivá informace o tom, že tým stojící za výrobou Sputniku použil data Oxfordské univerzity pro výrobu vlastního preparátu,“ stojí v prohlášení. Zpráva, s níž jako první přišel britský The Sun, má podle Ruska za cíl zpochybnit úspěch ruské vakcíny jakožto jednoho z nejefektivnějších a nejbezpečnějších preparátů proti nemoci covid-19.

To, že se britská média za šíření „lži“ o výrobě Sputniku omluvila, Rusko označilo za úspěch. „Je to další výhra v boji s negativní kampaní západních médií proti ruské očkovací látce Sputnik, za kterou stojí nadnárodní korporace za účelem zisku“.

Nejde ale o první kauzu spojenou s údajnými krádežemi informací o vakcínách proti koronaviru. O tom, že se hackeři podporovaní ruským státem snaží ukrást data o výzkumu vakcín z různých institucí po celém světě, se spekuluje už dávno.

Británie se musí vážně zabývat ruskou a čínskou špionáží. Ať už se jedná o krádež od společnosti AstraZeneca nebo o vydírání v oblasti energetiky, ke kterému ze strany těchto autoritářských a totalitních režimů pravidelně dochází
britský poslanec Bob Seely

Agenti britské tajné služby podle místních médií již dříve uvedli, že se ruští hackeři pokusili o několik kybernetických útoků na Oxfordskou univerzitu už v březnu 2020. Došlo k tomu zhruba měsíc poté, co britští vědci prohlásili, že zahájili výzkum vakcíny.

V dubnu pak společnost AstraZeneca oznámila zahájení prvních klinických studií. O měsíc později Moskva prohlásila, že začíná vývoj vlastní vakcíny. Ruský prezident Vladimir Putin se pak v televizním projevu k ruskému lidu chlubil tím, že Rusko celosvětový závod o vývoj první vakcíny proti covidu-19 vyhrálo.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované