Hlavní obsah

Výzva: Buď bič, nebo hrozby. To jediné funguje na mobilní operátory, říká nový člen Rady ČTÚ Zelený

Výzva: Nový člen Rady ČTÚ Zelený o boji státu proti mobilním operátorům. (Video: Martina Spěváčková, Seznam.cz)

Velká trojka si rozdělila trh, má zaručený zisk a nemá důvod bojovat o zákazníka nebo zlepšovat služby. Tak podle nového člena Rady Českého telekomunikačního úřadu Lukáše Zeleného vypadá současný stav na trhu mobilních operátorů v Česku.

Článek

Rozčeřit příliš poklidné vody by měl podle něj vstup čtvrtého operátora. Stejně tak má být Zelený ten, kdo bude z pozice člena Rady ČTÚ zase vířit hladinu z pozice státu a hájit práva spotřebitelů.

Omezené nabídky na neomezená data

Zákazníci volají po neomezených datech už delší dobu, do operátorů se pustili ve velkém tažení politici napříč spektrem a ČTÚ navíc poslal do Bruselu zprávu, která pro poskytovatele těchto služeb nevyznívá zrovna příznivě.

Společnosti Vodafone a T-Mobile zareagovaly a nedávno přišly s nabídkou na neomezená data. Jak se ale ukazuje, nabídky mají své limity – jako třeba časové omezení na dobu letních měsíců u jednoho z nich.

„Je to předzvěst toho, co by mohlo přijít. Co by se teprve mohlo nazývat jako nějaká zajímavá neomezená nabídka. Je to teprve nějaké jaro a budeme čekat na léto,” říká ve Výzvě Zelený.

Operátoři se často hájí tím, že nemohou nabídnou levnější data, protože vybudování samotné infrastruktury bylo nákladné. Takový argument ale u Zeleného moc neobstojí: „Otázka je, jestli tím dokážeme tak přesně odůvodnit, proč jsme tak daleko od nějakého průměru, který je běžným standardem v EU.”

Neuznává ani postoj Vodafonu, že jeho síť neomezená data neunese. „Proč by to česká síť neunesla, když to unesou sítě v EU i mimo ni?“ odpovídá otázkou nový člen rady.

Omezená aktivita spotřebitele?

Podle Zeleného by měli být ale víc aktivní i sami zákazníci. Zkontrolování smlouvy, nabídky a vyúčtování by mělo být samozřejmostí.

„Mějte přehled, co máme mít a kolik máme platit. Jakmile to nesedí, tak okamžitě řešit. Zaznamenal jsem případ, kdy paní místo standardního vyúčtovaní přišlo vyúčtovaní na 190 tisíc korun, to pak potřebujete rychle řešit,” shrnuje své zkušenosti Zelený, který dřív bojoval za práva zákazníků jako právník spotřebitelské organizace dTest.

Zpožděné reakce

Podle Zeleného stát ze své podstaty nikdy nebude moci být dost pružný na to, aby mohl zasáhnout proti praktikám operátorů. Proces schvalovaní legislativy totiž příliš neurychlí. Politiky ale může víc popohnat medializace tématu.

„ČTÚ nemůže přijít a říct, že přinese novelu zákona. Musí se obrátit na Ministerstvo průmyslu, pak to jde do vlády, pak do Sněmovny, pak do Senátu, čeká se na podpis prezidenta. Na druhou stranu, když politici vidí, že jim to může přinést body, tak jsou velmi aktivní,“ pousmívá se nad situací Zelený.

Co dalšího radí zákazníkům? Může ČTÚ vůbec zkrotit operátory? A kde je hranice regulace a svobodného podnikání?

Podívejte se na celou Výzvu s Lukášem Zeleným v úvodním videu.

Doporučujeme

Další zprávy