Hlavní obsah

Budoucnost podnikání v Česku: Mladí jsou ochotni prodělávat kvůli ekologii

Foto: Profimedia.cz

Podle průzkumu společnosti Ipsos by sedm z deseti studentů při podnikání zvažovalo dopady na životní prostředí.

Reklama

4. 2. 2020 11:43

Jaká je budoucnost podnikání v Česku? Průzkum společnosti Ipsos ukázal, jak se studenti staví k budoucímu povolání. Do podnikání se chce pustit až 20 procent z nich. Současně by rádi podnikali tak, aby jejich firma nepoškozovala životní prostředí.

Článek

Kvůli udržitelnosti a ekologii je celá pětina studentů ochotna vzdát se části potenciálního zisku. Sedm z deseti mladých by od svého nápadu upustilo, kdyby se ukázalo, že poškozuje životní prostředí.

Výzkum mezi studenty provedla v lednu společnost Ipsos pro projekt na podporu začínajících podnikatelů T-Mobile Rozjezdy. Zúčastnilo se ho 550 studentů středních a vysokých škol mezi 18 a 25 lety.

„Začínající podnikatelé kladou čím dál vyšší důraz na ochranu životního prostředí. Loni jsme měli mezi vítězi skoro 40 procent projektů, které řeší svou environmentální odpovědnost,“ popisuje Eva Karasová, manažerka společenské odpovědnosti T-Mobile ČR.

Muži vs. ženy

V plánech na podnikání jsou odvážnější mladí muži. Podnikat chce v budoucnu 30 procent studentů. Mezi dívkami se na vlastní firmu chystá jen 15 procent dotazovaných. 64 procent studentů není rozhodnuto, ale práci ve vlastní režii zvažuje.

Na podnikání mladé láká zejména svoboda, tu uvedly dvě třetiny dotazovaných. Pak je to finanční nezávislost (55 %) a možnost věnovat se své zálibě (48 %). „Z výzkumu vidíme, že nová generace už nepotřebuje jistoty a pravidelnou výplatu. Z těch, kteří podnikání plánují nebo zvažují, jich dokonce 16 procent ani nechce být nikdy zaměstnáno,“ komentuje výsledky Eva Karasová.

A v čem vidí mladí lidé smysl podnikání? Nejde jen o zisk. Na prvním místě jej uvedla třetina dotázaných, pro další třetinu je to splnění snu. Na třetím místě je to kvalita nabízeného produktu či služby. Hned za tím ovšem najdeme ohleduplnost k životnímu prostředí.

Za dobrý úmysl peníze na účet

Právě projekt od T-Mobilu, který si dává za cíl podporovat začínající podnikatele, posuzoval už více než čtyři tisíce projektů. Přes čtyři stovky vítězů pak společnost odměnila částkou 42,5 milionu korun. „V loňském ročníku už to byla osmina všech přihlášených. Mezi vítězi jsme měli 37 procent odpovědných projektů, jako jsou třeba skleněná brčka Steeblo nebo půjčovna dětského oblečení EBUU,“ popisuje Karasová.

15 tisíc firem loni zaniklo

S nadšením potenciálních podnikatelů kontrastuje fakt, že jen v loňském roce v Česku skončilo více než 15 tisíc kapitálových firem, což znamená téměř pětinový meziroční nárůst.

Počty zaniklých firem se nepřetržitě zvyšují od roku 2014. Statistiku poskytla poradenská společnost Bisnode. Podnikatelské aktivity loni nejčastěji ukončovaly firmy, které byly založeny od roku 2007 do roku 2010. „Jde o subjekty, které byly založeny v období krize,“ uvedla analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Z firem, které byly loni vymazány z obchodního rejstříku, jich 85 procent bylo zlikvidováno, ostatní zanikly formou fúze s dalším podnikatelským subjektem nebo jiným způsobem. „Současně s tím, že v roce 2019 vzniklo nejméně firem za poslední tři roky, je zřejmé, že naši ekonomiku čekají horší časy,“ dodala Štěpánová.

V ČR bylo ke konci loňského roku registrováno 507 019 akciových společností a společností s ručením omezeným. „I když se celkový počet firem v ČR každoročně zvyšuje, čistý přírůstek, tedy rozdíl mezi počtem v daném roce vzniklých a zaniklých firem, je stále nižší a nižší. Zatímco v roce 2014 na jednu zaniklou firmu připadalo téměř pět nově založených, letos to je méně než dvě,“ upozornila.

Z firem, které byly v roce 2019 vymazány z obchodního rejstříku, jich 56 procent mělo sídlo v hlavním městě. Zhruba desetina zrušených firem jich sídlilo v Jihomoravském kraji.

Z pohledu oborů činnosti bylo zrušeno nejvíc firem, které podnikaly v pronájmu a správě nemovitostí, obchodu a služeb. Největší podíl měly společnosti, které své aktivity vyvíjely v poradenství, maloobchodu s farmaceutickými přípravky, výrobě magnetických a optických médií a developmentu či bezpečnostních agenturách.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované